• Popetot

IVF februari 2017

Drar igång en februaritråd. Har blivit nekad start mina två senaste mens så är garanterad start nästa vecka.

Jag och min man har försökt få barn i 4 år. Har gjort två icsi förra året (manlig faktor). Aldrig fått något till frysen. Detta blir vår sista ivf då det tar så oerhört hårt på oss mentalt.

Någon mer som startar i februari som jag kan stöta och nöta och utbyta tankar med?

• Svar på tråden IVF februari 2017
  • Millilo
    Akira Öken skrev 2017-02-15 21:39:14 följande:

Hej på er!

Hoppas att det går bra att vara med här?

Jag kommer att börja med synerla imorgon.

Har två misslyckade IVF-försök bakom mig.

Första gången lossnade alla ägg, utom ett, i förtid. Ett ägg befruktades och återfördes, men klarade sig inte. Andra gången fick vi 7 ägg där ett ägg befruktades. Tyvärr avstannade celldelningen.

Välkommen!
    Gjorde du kort eller långt protokoll tidigare? 
    Jag har gjort två korta protokoll tidigare med bara totalt 1 befruktat ägg av 20. Den här gången gjorde jag långa med synarela och fick 7 befruktade ägg av 10 så det kan bli annorlunda tredje gångenGlad.

Håller tummarna för dig nu!

• Caarina1985
    Arapapegojan skrev 2017-02-14 22:34:37 följande:

Mysigt det låter Carina 1985 :) Jag håller mina tummar för er. Jag har gosat ner mig med en spännande bok och en av våra två hundar <3 Planerar skogspromenader imorgon och matlagning så allt är färdigt tills min älskling kommer hem. Ni är mitt i flytt och vi är mitt i renovering. Hoppas de vill stanna så blir det mer fart på både renoveringar och flytt. Mannen jobbar borta så honom sa jag godnatt till för länge sen. Han babblar på om IVFen så var det inte alls sist. Så att allt är på det viset så jag hoppas det är ett turtecken :) <3

Jo, vi är mitt uppe i flytt. Tänkte en gång att nu jädrar måste våran bebislängtan gå vägen när vi håller på med något positivt samtidigt.
    Nästan alla våra tidigare gånger som jag har ruvat har vi åkt skyttetrafik till och från sjukhus eller varit på begravningar. Så jag söker efter småååå ljusglimtar till varför det ska lyckas den här gången, du gör likadant också. :)

Kul med renovering, men tänk på vad du gör! Inte lyfta en massa tungt. Jag vet - det är skitlätt att säga med svårare att låta bli.
    Det blir ju väldigt enkelt att prioritera vilket rum i huset vi ska göra iordning först ifall det visar ett + på stickan. Hoppas din dag blev så mysig som det lät att den skulle vara.

• Caarina1985
    pigan86 skrev 2017-02-15 14:25:53 följande:
    5 befruktade ägg, insättning på fredag. Känns super och jag har bra magkänsla så de känns som att de ska gå bra :)
    Popetot skrev 2017-02-15 12:57:43 följande:

Pratat med RMC idag. Det bli ET i morgon. De vågar inte vänta på att den eventuellt blir blastocyst då det är vår sista ivf. Men vi hoppas såklart att några klarar sig till frysen. Ska bli skönt att få ett embryo. Pigan86, hur går det? Vet ni något mer?

Åh vad kul för er! Hoppas att alla vi IVFare fyller frysarna på klinikerna runt om i landet!

• Caarina1985
    Millilo skrev 2017-02-15 21:53:13 följande:
    Det är på kvinnans sida ärftligheten för tvillingar ligger, det är benägenheten att släppa två ägg. När de väl stoppar in två ägg så spelar genetiken ingen roll. Det finns ingen lagtext kring hur många ägg som de får lägga in. Kvinnokliniker brukar avråda från att lägga in två ägg ibland pga ökad risk för kvinna och barn vid duplexgraviditeter (=tvillingar). Å andra sidan köper jag IVF-klinikernas resonemang fullt ut om att öka chanserna till barn. Så länge den blivande föräldern/föräldrarna är beredda på att det kan bli tvillingar så tycker jag det är lugnt! Det finns ju flera som vill ha tvillingar. Har en kompis vars första barn blev tvillingar. De föddes 10 veckor efter att hon gjort ultraljudet och alltså fick veta om det! Jag kan tycka att första ultraljudet borde ligga långt tidigare i Sverige, sjyst att ändå ge föräldrarna lite chans till förberedelse.
    Se där, matnyttig info. Det är intressant att en del genetik "suddas ut" när man gör IVF.
    Oj shit! 10veckor var ingen lång förberedelsetid. Det finns dom som tycker att 9mån är alldeles för kort när de upptäcker att det "hänt en grej" :)
  • ammela

Sprutdag 7 avklarad. Ultraljud i morgon, lite pirrigt då det är vår första IVF. Blodprovet i måndags såg bra ut iaf...

• Akira Öken
    Millilo skrev 2017-02-15 21:56:34 följande:

Välkommen!

Gjorde du kort eller långt protokoll tidigare? 

Jag har gjort två korta protokoll tidigare med bara totalt 1 befruktat ägg av 20. Den här gången gjorde jag långa med synarela och fick 7 befruktade ägg av 10 så det kan bli annorlunda tredje gången.

Håller tummarna för dig nu!

Kört korta protokollet båda gångerna.

Tack för pepp!
  • Busfrö10

Hej!

Är på rd4 nu, blev inget till frysen tyvärr. Så allt hopp sätts till krypet i magen.

Vårt liv hamnade lite uppåner i tisdags. Min bästa vän fick en stroke och ligger nu i respirator... Kan inte fatta!

Försöker tänka positivt och inte stressa upp mig med tanke på vårt lilla kryp, men inte så lätt som ni kanske förstår.

Behöver all stöttning...

• FiaW
    Busfrö10 skrev 2017-02-16 01:21:35 följande:

Hej!

Är på rd4 nu, blev inget till frysen tyvärr. Så allt hopp sätts till krypet i magen.

Vårt liv hamnade lite uppåner i tisdags. Min bästa vän fick en stroke och ligger nu i respirator... Kan inte fatta!

Försöker tänka positivt och inte stressa upp mig med tanke på vårt lilla kryp, men inte så lätt som ni kanske förstår.

Behöver all stöttning...

Usch så hemskt! Styrkekramar till er och krypet!
  • FiaW

Massor av kärlek, kramar och styrka till er alla som oroar er! Här får ni ett av mina favorit-citat.

Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.

<3

• Popetot
    Busfrö10 skrev 2017-02-16 01:21:35 följande:

Hej!

Behöver all stöttning...

Åååh jösses! Hoppas hen klarar det. Inte en stress eller sorg ni ska utsättas för nu (eller någonsin). Försök att ta det lugnt. Massa kramar till er!
Svar på tråden IVF februari 2017