• Cupcake1

Gravid Bf Oktober 2017

Plussade den 25/1 med beräknad Bf i början av oktober.
    Nu sitter man ju och läser om allt som kan hända de första veckorna. Är rädd för att få missfall eller andra komplikationer :( 
    Så jag tänkte att vi kanske kunde dela med oss här inne om våra tankar och kanske stötta varandra lite :) Gravid 

• Svar på tråden Gravid Bf Oktober 2017
  • Elerin
    Sarasvarar skrev 2017-03-04 17:54:58 följande:

Jag tar inte Sertralin just nu, men tog det för fem år sedan ungefär. Nu tar jag däremot Lamotrigin men satte ut medicinen när jag fick reda på att jag var gravid. Det går att ta den ändå, men jag ville vara på säkra sidan. Än så länge mår jag väldigt bra psykiskt och märker ingen skillnad. Är bara lycklig över att vara gravid! :) Väntar också mitt första, BF 24 oktober.

Ok, vad härligt att du mår så bra även utan medicinen! :) Hoppas det håller i sig, så du kan genomgå hela grav. utan att behöva börja igen... :) Antar att barnet även med den medicinen kan få utsättningssymptom vid födseln?
  • crx
    Sarasvarar skrev 2017-03-04 17:54:58 följande:

Jag tar inte Sertralin just nu, men tog det för fem år sedan ungefär. Nu tar jag däremot Lamotrigin men satte ut medicinen när jag fick reda på att jag var gravid. Det går att ta den ändå, men jag ville vara på säkra sidan. Än så länge mår jag väldigt bra psykiskt och märker ingen skillnad. Är bara lycklig över att vara gravid! :) Väntar också mitt första, BF 24 oktober.

Jag äter också lamotrigin.... ligger bara på 100 mg än så länge för jag blev gravid när jag precis börjat.

Saken med lamotrogin är att det kan ge gomspalt och hjärtavvikelser, har för mig det ligger på 2-5 % chans eller så. MEN jag fann en artikel på epilepsisällskapet där man redogör att doser under 300 mg per dygn knappast skulle orsaka missbildningarna. Eller så tolkade jag texten iaf...!

Det som är dumt för mig bara är att jag verkligen behöver en lite högre dos, men vågar inte höja. :/
  • JCW81

Jag lider av en hel del sjukdomar och äter därför en hel del mediciner, detta gjorde jag för nio år sedan också men det har kommit till nga nya till denna graviditet, Första barnet blev helt friskt och välskapt inga missbildningar, utsättningssymtom eller annat konstigt. Jättelättad! Hoppas på samma tur denna gång! Äter bl a lamotrigin 100 mg och sertralin 150 mg. 

• jezz81

Plussade 9/1 bf 9/10. Nervöst som bara den :) mega växtvärk idag ????

• Sarasvarar
    Elerin skrev 2017-03-04 19:02:16 följande:
    Ok, vad härligt att du mår så bra även utan medicinen! :) Hoppas det håller i sig, så du kan genomgå hela grav. utan att behöva börja igen... :) Antar att barnet även med den medicinen kan få utsättningssymptom vid födseln?
    Anledningen till att jag började trappa ned på den var dels för att se om jag fortfarande behöver den, men också för att jag ville bli gravid. Hade tänkt att det skulle ta ett tag att bli gravid, men jag blev det på första försöket så när jag fick reda på att jag var det var inte nedtrappningen klar, utan jag hade ju just börjat med den och hade 4 veckor kvar innan jag skulle vara medicinfri.

Eftersom jag alltid har haft låg dos så kände jag (i samråd med min läkare) att det var lika bra att sluta ta den helt. Min läkare sa att det inte var någon fara att fortsätta ta den om jag ville, men valde att sluta ändå. Däremot sa hon att jag inte skulle amma om jag tar Lamotrigin så troligtvis kommer jag inte att börja ta det efter förlossningen heller. :)

Har du pratat med din läkare om din medicin?
  • Sarasvarar
    crx skrev 2017-03-04 19:18:57 följande:
    Jag äter också lamotrigin.... ligger bara på 100 mg än så länge för jag blev gravid när jag precis börjat.

Saken med lamotrogin är att det kan ge gomspalt och hjärtavvikelser, har för mig det ligger på 2-5 % chans eller så. MEN jag fann en artikel på epilepsisällskapet där man redogör att doser under 300 mg per dygn knappast skulle orsaka missbildningarna. Eller så tolkade jag texten iaf...!

Det som är dumt för mig bara är att jag verkligen behöver en lite högre dos, men vågar inte höja. :/
    Oj.. är det absolut helt otänkbart att stanna på 100mg då? Har fått höra precis samma sak av min läkare, att vid låga doser ska det inte vara någon fara.

Jag har faktiskt mått bättre psykiskt sedan jag blev gravid och slutade med medicinen. Tror inte att det är för att jag har slutat med medicinen, utan nog mer för att jag är glad att jag är gravid. Sedan kan jag vara rätt irriterad ibland hehe men det beror nog mest på hormonerna.
  • Giselhall

Hej hoppa med in här ???? bf 12/10 när jag räknat. 29 år och detta är nr 3. Måste säga att så här dåligt som jag mår har jag aldrig gjort med de andra, mår illa konstant och trött som tusan. Men nr1 flickan va jag bara trött nr2 pojken mådde jag lite illa nu är de extra allt ???? jag ska försöka tjata till mig ett tidigt ul men i vårt län är de hårda med att de som inte är i riskfaktorn får vänta till v 17-18 vilket är illa tycker jag..

• Ejin
    Giselhall skrev 2017-03-05 17:51:36 följande:

Hej hoppa med in här ???? bf 12/10 när jag räknat. 29 år och detta är nr 3. Måste säga att så här dåligt som jag mår har jag aldrig gjort med de andra, mår illa konstant och trött som tusan. Men nr1 flickan va jag bara trött nr2 pojken mådde jag lite illa nu är de extra allt ???? jag ska försöka tjata till mig ett tidigt ul men i vårt län är de hårda med att de som inte är i riskfaktorn får vänta till v 17-18 vilket är illa tycker jag..

Väntar också nr 3 och känner samma sak. Är helt golvad konstant och har varit i över två veckor nu... så otroligt jobbigt och jag vill bara gå o gömma mej. Ska göra provat vul imorgon så de är väldigt spännande just nu...
  • BFoktober2017
    Ejin skrev 2017-03-05 19:06:30 följande:

Väntar också nr 3 och känner samma sak. Är helt golvad konstant och har varit i över två veckor nu... så otroligt jobbigt och jag vill bara gå o gömma mej. Ska göra provat vul imorgon så de är väldigt spännande just nu...

Jag håller med. Såhär dåligt har jag inte heller mått med mina tidigare. Visst var jag mått illa. Men nu orkar jag ingenting. Ligger hela dagen, sover äter lite och mår skit. Fick kämpa mig iväg till jobbet igår, men sjukskrivde mig idag o imorgon. Har sjukt dåligt samvete över det. Men jag är så matt o orkeslös o illamående att jag pallar inte. Fick utskrivet lergigan comp igår, men tycker att jag få lite stir i kroppen. Tar bort illamåendet lite faktiskt. Vi får kämpa på tillsammans. Om detta slutar i MF så vet jag inte om jag klara att vara gravid igen.
  • Ejin
    BFoktober2017 skrev 2017-03-05 19:45:56 följande:
    Jag håller med. Såhär dåligt har jag inte heller mått med mina tidigare. Visst var jag mått illa. Men nu orkar jag ingenting. Ligger hela dagen, sover äter lite och mår skit. Fick kämpa mig iväg till jobbet igår, men sjukskrivde mig idag o imorgon. Har sjukt dåligt samvete över det. Men jag är så matt o orkeslös o illamående att jag pallar inte. Fick utskrivet lergigan comp igår, men tycker att jag få lite stir i kroppen. Tar bort illamåendet lite faktiskt. Vi får kämpa på tillsammans. Om detta slutar i MF så vet jag inte om jag klara att vara gravid igen.
    Jag har känt desamma. Blir de MF så kommer de verkligen funderas allvarligt på om de är värt detta lidandet trots allt. Nu har man ju ändå genomlidit ett par veckor så nånstans är de ju ändå snart slut men att börja om frän början igen... nej jag vet inte om de blir så....
Svar på tråden Gravid Bf Oktober 2017