• Anonym (Ledsen)

Jag vill adoptera ett barn, han vill inte

För 2 år sedan så träffade jag min sambo. Det klickade direkt. Jag älskar honom och vi har det jättebra, men det är en sak som jag inte kan släppa.

Jag är infertil och vill så gärna adoptera ett barn. Det är min högsta önskan. Samtidigt som jag gör en god gärning så går min högsta dröm i uppfyllelse - att bli mamma.

Men här är problemet. Min man vill absolut inte adoptera. Han har en dotter på 5 år som är här varannan vecka och han säger att han är färdig med barn. Han står fast vid att det inte blir några fler barn för hans del. Jag förstår ju givetvis att jag måste respektera det, men jag vet inte hur. Jag vill inte lämna honom för att skaffa barn. Han är den viktigaste människan i mitt liv. Men jag vill inte heller bli utan barn.

Jag har tagit upp att jag kan ansöka om att adoptera som ensamstående, men han vill inte det heller. Han säger att han inte orkar ha en till bebis i huset, att det kommer bli jobbigt och att det inte är så lätt som jag tror, att jag kommer att behöva mycket hjälp som han inte orkar eller har tid med. Till saken hör den att han har ett ganska tungt och stressigt jobb. Han jobbar mycket, så jag förstår honom och hans oro.

Kan även nämna att vi inte pratade nånting om att skaffa barn innan vi blev ett par.

Jag vet inte vad jag ska göra.. ):

• Svar på tråden Jag vill adoptera ett barn, han vill inte
  • Ess
    Anonym (-) skrev 2017-05-22 11:14:45 följande:

Inte för att ts eventuella adopterade barn skulle vara hennes "egna" riktiga unge.

Klart den blir hennes!
  • Ess
    Anonym (-) skrev 2017-05-22 11:21:30 följande:

Om du inte gillar din partners barn så är det jävligt onödigt att man är tillsammans. Barnen kommer alltid före en partner. Du och dina snorungar kan gott vara ensamma.

Några gånger om året klarar man av att hålla god min.

Vilka barn menar du kommer först?
  • Ess
    Anonym (-) skrev 2017-05-22 11:21:30 följande:

Om du inte gillar din partners barn så är det jävligt onödigt att man är tillsammans. Barnen kommer alltid före en partner. Du och dina snorungar kan gott vara ensamma.

Det att barnen alltid kommer före en partner är rätt klassisk kommentar från vissa frånskilda morsor. Den brukar komma efter en kommentar att en lycklig mamma är en bra mamma, när hon saboterat barnets kärnfamilj.

Visst du är i din fulla rätt att tycka så, men du får också acceptera att hos ditt ex så är barnet ett i mängden ihop med nya barn och ny fru.

Jag tror att det sticker rätt mycket i ögonen på dig............
  • Guden Tor
    Ess skrev 2017-05-22 16:31:20 följande:

Klart hon ska skaffa barn om hon vill det. Men lämna mannen ifred?

Tja det beror nog på om det är deras gemensamma boende och hon bedöms vara den som bäst behöver bostaden med ett barn på heltid. Då får han gå på bostadsjakt.

Ja? Mannen och ts kan knappast vara ihop om mannen vill ha barn medan ts inte vill. Eller hur tänkte du?

Det spelar ingen roll vem som bedöms behöva bostaden mest. Ts vet nog vem bostaden står på, det vet varken du eller jag så uttala dig inte.
  • Guden Tor
    Ess skrev 2017-05-22 16:31:20 följande:

Klart hon ska skaffa barn om hon vill det. Men lämna mannen ifred?

Tja det beror nog på om det är deras gemensamma boende och hon bedöms vara den som bäst behöver bostaden med ett barn på heltid. Då får han gå på bostadsjakt.

Om ts vill ha barn medan mannen inte vill*
  • Guden Tor
    Ess skrev 2017-05-22 17:15:41 följande:

Det att barnen alltid kommer före en partner är rätt klassisk kommentar från vissa frånskilda morsor. Den brukar komma efter en kommentar att en lycklig mamma är en bra mamma, när hon saboterat barnets kärnfamilj.

Visst du är i din fulla rätt att tycka så, men du får också acceptera att hos ditt ex så är barnet ett i mängden ihop med nya barn och ny fru.

Nu kan inte jag svara för den anonyma, men jag tror att alla föräldrar håller med om att ens barn är mycket viktigare än ens partner. Oavsett vad för slags partner det är, oavsett om partnen är barnets riktiga förälder eller bonusförälder.

Eller hade du valt bort dina barn för en partner? Bra morsa.

Angående din sista kommentar så ser de allra flesta föräldrar till att barnet trivs och mår bra innan man flyttar ihop med en ny familj. Barnet kommer liksom alltid först. Trivs inte barnen så separerar man oftast.
  • Ess
    Guden Tor skrev 2017-05-22 17:36:37 följande:

Ja? Mannen och ts kan knappast vara ihop om mannen vill ha barn medan ts inte vill. Eller hur tänkte du?

Det spelar ingen roll vem som bedöms behöva bostaden mest. Ts vet nog vem bostaden står på, det vet varken du eller jag så uttala dig inte.

Hon kan påbörja adoptionenprocessen, eller vilket sätt hon nu tänkt sig.

Du uttalade dig så stensäkert att mannen skulle slippa henne osv, det kanske är hennes bostad eller deras gemensamma. Då lär han inte slippa henne så lätt.
  • Anonym (-)
    Ess skrev 2017-05-22 16:32:09 följande:

Klart den blir hennes!

En fejk unge kanske. Inte ens "riktiga" biologiska barn.

Men vill man leka familj så får man ju det, eller hur? Den frasen borde du känna igen.
  • Guden Tor
    Ess skrev 2017-05-22 17:41:11 följande:

Hon kan påbörja adoptionenprocessen, eller vilket sätt hon nu tänkt sig.

Du uttalade dig så stensäkert att mannen skulle slippa henne osv, det kanske är hennes bostad eller deras gemensamma. Då lär han inte slippa henne så lätt.

Klart att mannen kommer att slippa henne. Det spelar ingen roll vem bostaden står på, de kommer ändå att göra slut om ts väljer att skaffa barn. Så mannen slipper henne. Om nu inte ts väljer att avstå barn, då lär nog förhållandet fortsätta.
  • Anonym (-)
    Ess skrev 2017-05-22 17:15:41 följande:

Barnen kommer i de allra flesta fall före ens partner, ja.

Om jag var tvungen att välja mellan min dotter och min sambo så hade jag utan tvekan valt min dotter alla dagar i veckan.

Och hade inte mitt barn trivs i den nya familjen så hade det blivit separation! Nej tack till dåliga styvmorsor (som du verkar vara ett bra exempel på).
Svar på tråden Jag vill adoptera ett barn, han vill inte