• Anonym (Ledsen)

Jag vill adoptera ett barn, han vill inte

För 2 år sedan så träffade jag min sambo. Det klickade direkt. Jag älskar honom och vi har det jättebra, men det är en sak som jag inte kan släppa.

Jag är infertil och vill så gärna adoptera ett barn. Det är min högsta önskan. Samtidigt som jag gör en god gärning så går min högsta dröm i uppfyllelse - att bli mamma.

Men här är problemet. Min man vill absolut inte adoptera. Han har en dotter på 5 år som är här varannan vecka och han säger att han är färdig med barn. Han står fast vid att det inte blir några fler barn för hans del. Jag förstår ju givetvis att jag måste respektera det, men jag vet inte hur. Jag vill inte lämna honom för att skaffa barn. Han är den viktigaste människan i mitt liv. Men jag vill inte heller bli utan barn.

Jag har tagit upp att jag kan ansöka om att adoptera som ensamstående, men han vill inte det heller. Han säger att han inte orkar ha en till bebis i huset, att det kommer bli jobbigt och att det inte är så lätt som jag tror, att jag kommer att behöva mycket hjälp som han inte orkar eller har tid med. Till saken hör den att han har ett ganska tungt och stressigt jobb. Han jobbar mycket, så jag förstår honom och hans oro.

Kan även nämna att vi inte pratade nånting om att skaffa barn innan vi blev ett par.

Jag vet inte vad jag ska göra.. ):

• Svar på tråden Jag vill adoptera ett barn, han vill inte
  • Anonym (S)
    Ess skrev 2017-05-21 09:15:51 följande:

Håller med dig, skulle dragit vidare med adoptionen. Hade aldrig nöjt mig att leka familj med hans unge.

Varför måste dina personliga åsikter om bonusbarn ALLTID få ta plats i alla trådar? Tror alla fattat nu att du inte är glad över dina bonusbarn. Ts däremot har inte skrivit något om att hon skulle förakta sin roll som bonusmamma. Alla gör inte det vet du. Skärp dig.
  • Ess
    Less is more skrev 2017-05-21 09:25:58 följande:

Om du vill adoptera skulle jag råda dig att flytta ifrån honom när det är dags. Då skulle ni kanske kunna ha ett särboförhållande.

Han vill inte bli pappa. Det går inte heller att bara bo ihop med mindre barn utan att bli delaktig och involverad.

Visst går det, det gäller bara att diskutera vilken roll man ska ha till varandras barn. Han kan ju inte förvänta sig hjälp med sitt barn om han inte ger samma tillbaks.
  • Ess
    Anonym (S) skrev 2017-05-21 09:30:04 följande:

Varför måste dina personliga åsikter om bonusbarn ALLTID få ta plats i alla trådar? Tror alla fattat nu att du inte är glad över dina bonusbarn. Ts däremot har inte skrivit något om att hon skulle förakta sin roll som bonusmamma. Alla gör inte det vet du. Skärp dig.

Öhhh, därför att tråden handlar om att ts ska nöja sig med sitt sk "bonusbarn", varför ska hon det?

Hur kommer hon att se på mannen och hans unge om några år om hon ger upp vad hon vill ha, för hans skull?

Hur många skulle egentligen ge upp egna barn bara för att partnern redan har, skulle du själv det?
  • Anonym (Thea)

Han fick alltså sitt första barn när han var 39? Vilket är ganska sent. Hur kommer det sig att det inte kom på tal då? Har du aldrig frågat varför han väntade så länge med att skaffa barn? Annars är det någon man kan börja fundera på...

Men i alla fall så säger jag lämna.. Risken att du blir ensam och bitter är ganska stor... Påbörja en ensam adoption tänk på att adpotionskvarnarna maler långsamt.. Så ska du hinna måste du göra det nu... Det finns andra män där ute, män som med glädje tar till sig ett "extra" barn.

• Anonym (S)
    Ess skrev 2017-05-21 09:36:52 följande:

Öhhh, därför att tråden handlar om att ts ska nöja sig med sitt sk "bonusbarn", varför ska hon det?

Hur kommer hon att se på mannen och hans unge om några år om hon ger upp vad hon vill ha, för hans skull?

Hur många skulle egentligen ge upp egna barn bara för att partnern redan har, skulle du själv det?

Nej du ess. Det är DU som ständigt ska komma med "sk bonusbarn". Ja, vi vet, som sagt att du inte är en lycklig bonusmamma. Det kan man rätt lätt se om man läser dina inlägg från flera år tillbaka. Beklagar att du av någon anledning stannat kvar i ett liv du inte vill ha egentligen. Förstår att man blir bitter av det. Men du får gärna sluta sprida din fruktansvärt negativa energi på detta forum.
  • Anonym (Lilla Lina)
    Anonym (Mella) skrev 2017-05-20 14:22:27 följande:

Man kan självklart inte tvinga den man älskar att bli förälder men jag anser även att man inte kan tvinga sitt livs kärlek att vara barnlös heller. Vill du skaffa barn på egen hand så tycker jag inte att din sambo har rätt att hindra dig. Han vill själv ha det barn som han har men han unnar inte dig samma sak. Du ska ställa upp för honom att han ska få ha sitt barn i erat hem men han vill inte göra samma ansträngning tillbaka.

Om jag hade varit du hade jag skaffat barn ändå och sen kommer det visa sig om min älskade verkligen älskar mig också. Kanske blir det så att du måste lämna honom och inse att han trots allt tyvärr inte var rätt man för dig.

Sambon har väl inte försökt hindra henne? Hon har all rätt att gå vidare och skaffa barn. Hon ska inte försöka pressa honom. Han ska inte behöva skaffa barn om han inte vill.

Vadå unnar inte henne samma sak? Är du full? Han ska inte behöva skaffa barn mot sin vilja bara för att ts vill ha barn! Hon skulle ha varit öppen med att hon inte kan få barn från början. Hoppas att de gör slut, sambon förtjänar bättre.
  • Anonym (Lilla Lina)
    Ess skrev 2017-05-21 09:36:52 följande:

Men om ts är vuxen så får hon väl LÄMNA sambon och skaffa sitt jävla barn! Respektera att sambon är färdig med barn. Ts gjorde ett val när hon blev tillsammans med mannen som redan har ett barn och sjävklart går hans barn före ts.
  • Anonym (Lilla Lina)
    Ess skrev 2017-05-21 09:15:51 följande:

Håller med dig, skulle dragit vidare med adoptionen. Hade aldrig nöjt mig att leka familj med hans unge.

Bra! Då hade sambon sluppit dig.
  • Anonym (maiden)
    Anonym (Emelie) skrev 2017-05-20 18:15:33 följande:
    Du får nog läsa på lite. Ingen del länder fryses man ut helt om man behåller ett barn som ogift, i vissa länder är det olagligt att få fler barn än ett visst antal, en del skämmer ut släkten genom att få barn av fel kön, sen har vi personer som låser in kvinnor i syfte att sälja deras bebisar och många fattiga analfabeter luras att ge upp sina barn en tid medan barnen egentligen säljs. I övrigt ang hemlösa barn eller gatubarn är dessa inte ens tillgängliga för adoption. Barn att adoptera är en bristvara, därför går det ofta oseriöst till eftersom barnen genererar mycket pengar.
    Det finns så otroligt många barn som ingen vill ha, än mindre betala för att få så att 'vissa' gör si eller så är ju inget som är representativt för alla så att be andra 'läsa på lite' när man själv vägrar se annat än sin egen synpunkt blir fel.

Att det finns de med barnlängtan som vill ta hand om ett oönskat barn är något positivt. De som säljer eller köper är inget positivt men ts är ju inte av den kategorin.
  • Anonym (maiden)
    Anonym (Lilla Lina) skrev 2017-05-21 12:56:26 följande:
    Bra! Då hade sambon sluppit dig.
    och hon en självisk sambo så win win?
Svar på tråden Jag vill adoptera ett barn, han vill inte