• Anonym (Ledsen)

Jag vill adoptera ett barn, han vill inte

För 2 år sedan så träffade jag min sambo. Det klickade direkt. Jag älskar honom och vi har det jättebra, men det är en sak som jag inte kan släppa.

Jag är infertil och vill så gärna adoptera ett barn. Det är min högsta önskan. Samtidigt som jag gör en god gärning så går min högsta dröm i uppfyllelse - att bli mamma.

Men här är problemet. Min man vill absolut inte adoptera. Han har en dotter på 5 år som är här varannan vecka och han säger att han är färdig med barn. Han står fast vid att det inte blir några fler barn för hans del. Jag förstår ju givetvis att jag måste respektera det, men jag vet inte hur. Jag vill inte lämna honom för att skaffa barn. Han är den viktigaste människan i mitt liv. Men jag vill inte heller bli utan barn.

Jag har tagit upp att jag kan ansöka om att adoptera som ensamstående, men han vill inte det heller. Han säger att han inte orkar ha en till bebis i huset, att det kommer bli jobbigt och att det inte är så lätt som jag tror, att jag kommer att behöva mycket hjälp som han inte orkar eller har tid med. Till saken hör den att han har ett ganska tungt och stressigt jobb. Han jobbar mycket, så jag förstår honom och hans oro.

Kan även nämna att vi inte pratade nånting om att skaffa barn innan vi blev ett par.

Jag vet inte vad jag ska göra.. ):

• Svar på tråden Jag vill adoptera ett barn, han vill inte
  • Ess
    Anonym (-) skrev 2017-05-22 17:47:41 följande:

Barnen kommer i de allra flesta fall före ens partner, ja.

Om jag var tvungen att välja mellan min dotter och min sambo så hade jag utan tvekan valt min dotter alla dagar i veckan.

Och hade inte mitt barn trivs i den nya familjen så hade det blivit separation! Nej tack till dåliga styvmorsor (som du verkar vara ett bra exempel på).

Det beror helt på ålder på barnet och om det rör sig om behov eller vilja. Jag rangordnar varken min partner eller mina barn.

Hade inte min partner och 8 åring dragit jämnt, så hade man fått fundera på om man skulle fortsätta förhållandet, eller bli särbo eller göra slut.

Hade det däremot gällt ett betydligt äldre barn , så hade de fått leva parallellt och hålla god min mot varann tills barnet flyttat ut.

(Skulle aldrig ta på mig rollen som styvmorsa, intresset var lika med noll)
  • Ess
    Anonym (Lilla Lina) skrev 2017-05-22 22:14:19 följande:

Han har mycket att säga till om!

Det är hans bostad från början, inte ts bostad. Han bestämmer vilka som får bo där, inte ts.

Ts skriver att han har ett stressigt jobb. Han orkar väl inte ha en lekstuga där hemma, så enkelt är det! En femåring och ett adopterat barn som kräver mycket tid och omtanke är mycket för en stressad man!

Finns inte på kartan att han INTE kommer behöva ta ansvar för ungen. Jag tror inte en sekund på att ts har all tid i världen för ungen UTAN att behöva ta hjälp från sambon. Det är oundvikligt.

Möjligen att de kan vara särbos.

Ts bor där och har samma rättigheter som mannen. Skaffar ts barn så har han lika liten rätt att neka barnet komma in i bostaden som ts har att neka hans barn att komma in.

Jag tror mer att skon klämmer på att ts gillar hans dotter och tar säkert hand om henne i viss utsträckning, vilket underlättar hans vardag. Får ts ett eget barn har hon inte samma tid och troligen inte heller samma intresse av hans barn, vilket ju drabbar honom negativt..........
  • Anonym (Lilla Lina)
    Ess skrev 2017-05-23 19:11:02 följande:

Ts bor där och har samma rättigheter som mannen. Skaffar ts barn så har han lika liten rätt att neka barnet komma in i bostaden som ts har att neka hans barn att komma in.

Jag tror mer att skon klämmer på att ts gillar hans dotter och tar säkert hand om henne i viss utsträckning, vilket underlättar hans vardag. Får ts ett eget barn har hon inte samma tid och troligen inte heller samma intresse av hans barn, vilket ju drabbar honom negativt..........

Nej. Mannen bestämmer vem som får bo i HANS bostad. Det är inte ts bostad från början, det är mannens bostad. Han bestämmer vem som får bo och vara där. Skaffar ts barn så gör de sannolikt slut och ts får ge sig ut på bostadsjakt. Kanske kan de bli särbos.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Lilla Lina) skrev 2017-05-23 19:23:46 följande:

Nej. Mannen bestämmer vem som får bo i HANS bostad. Det är inte ts bostad från början, det är mannens bostad. Han bestämmer vem som får bo och vara där. Skaffar ts barn så gör de sannolikt slut och ts får ge sig ut på bostadsjakt. Kanske kan de bli särbos.

Nej, sambolagen säger annat.
  • Anonym (Fakta!)
    Anonym (Jag) skrev 2017-05-23 19:29:26 följande:
    Sambolagen säger att en bostad som införskaffats för gemensamt bruk är bådas bostad, och vid tvist får den som har störst behov behålla lägenheten. Nu tolkar jag TS som att bostaden INTE är införskaffad för gemensamt bruk så det är en ickefråga, men OM den varit det så hade mannen fått behålla lägenheten eftersom han har barn men TS inte har barn. Om TS tvistade om det (vilket hon inte har för avsikt att göra). 
    Kan vi släppa det nu?
  • Anonym (Lilla Lina)
    Anonym (Jag) skrev 2017-05-23 19:29:26 följande:

Läs det (Fakta!) skrev. Bostaden är inte införskaffad för gemensamt bruk dessutom, bostaden är sambons från början.
  • Ess
    Anonym (Lilla Lina) skrev 2017-05-23 19:23:46 följande:

Jag förutsätter att ts är skriven på adressen. Att man flyttat in hos någon betyder inte att man är totalt rättslös och måste böja sig för hans vilja.

Han har heller ingen rätt att kasta ut henne hur som helst.
  • Anonym (Lilla Lina)
    Ess skrev 2017-05-23 20:13:00 följande:

Jag förutsätter att ts är skriven på adressen. Att man flyttat in hos någon betyder inte att man är totalt rättslös och måste böja sig för hans vilja.

Han har heller ingen rätt att kasta ut henne hur som helst.

Och? Bostaden är inte köpt för gemensamt bruk, det är mannens bostad från början och det skriver ts själv.

Tidigare skrev du att om det hade varit ts bostad så hade mannen fått ge sig ut på bostadsjakt. Nu när det faktiskt är så att det är mannens bostad så verkar du ha ändrat dig lite. Hm.

Jodå, det är hans bostad och inte deras gemensamma så han kan kasta ut henne om han vill.
  • Ess
    Anonym (Lilla Lina) skrev 2017-05-23 20:26:59 följande:

Och? Bostaden är inte köpt för gemensamt bruk, det är mannens bostad från början och det skriver ts själv.

Tidigare skrev du att om det hade varit ts bostad så hade mannen fått ge sig ut på bostadsjakt. Nu när det faktiskt är så att det är mannens bostad så verkar du ha ändrat dig lite. Hm.

Jodå, det är hans bostad och inte deras gemensamma så han kan kasta ut henne om han vill.

Jag har bott ihop i partners bostad och vet vad som gäller. Jag fick tom skriva på när han sålde eftersom jag stod skriven där, så man är varken rättslös eller livegen.

Iom det är mannen som har starkast åsikter i frågan så hade det varit hans drag att flytta ut om det inte passade OM det varit en gemensam bostad. Separerar de nu så är det självklart ts som får söka nytt.
  • Anonym (Lilla Lina)
    Ess skrev 2017-05-23 20:44:04 följande:

Jag har bott ihop i partners bostad och vet vad som gäller. Jag fick tom skriva på när han sålde eftersom jag stod skriven där, så man är varken rättslös eller livegen.

Iom det är mannen som har starkast åsikter i frågan så hade det varit hans drag att flytta ut om det inte passade OM det varit en gemensam bostad. Separerar de nu så är det självklart ts som får söka nytt.

Jag har också bott i partners bostad och vet vad som gäller och vad sambolagen säger.

Separerar de nu så är det ts som får söka sig vidare då detta inte är en gemensam bostad och mannen med småbarn är i störst behov av lägenheten.
Svar på tråden Jag vill adoptera ett barn, han vill inte