• Anonym (Ledsen)

Jag vill adoptera ett barn, han vill inte

För 2 år sedan så träffade jag min sambo. Det klickade direkt. Jag älskar honom och vi har det jättebra, men det är en sak som jag inte kan släppa.

Jag är infertil och vill så gärna adoptera ett barn. Det är min högsta önskan. Samtidigt som jag gör en god gärning så går min högsta dröm i uppfyllelse - att bli mamma.

Men här är problemet. Min man vill absolut inte adoptera. Han har en dotter på 5 år som är här varannan vecka och han säger att han är färdig med barn. Han står fast vid att det inte blir några fler barn för hans del. Jag förstår ju givetvis att jag måste respektera det, men jag vet inte hur. Jag vill inte lämna honom för att skaffa barn. Han är den viktigaste människan i mitt liv. Men jag vill inte heller bli utan barn.

Jag har tagit upp att jag kan ansöka om att adoptera som ensamstående, men han vill inte det heller. Han säger att han inte orkar ha en till bebis i huset, att det kommer bli jobbigt och att det inte är så lätt som jag tror, att jag kommer att behöva mycket hjälp som han inte orkar eller har tid med. Till saken hör den att han har ett ganska tungt och stressigt jobb. Han jobbar mycket, så jag förstår honom och hans oro.

Kan även nämna att vi inte pratade nånting om att skaffa barn innan vi blev ett par.

Jag vet inte vad jag ska göra.. ):

• Svar på tråden Jag vill adoptera ett barn, han vill inte
  • Anonym (Lilla Lina)
    Anonym (aasddf) skrev 2017-05-28 23:01:07 följande:

Fast det är väl jättebra att diskutera vart man står tidigt så att man kan dumpa och hitta en ny partner som vill samma som en själv? skitkul att vänta 5-10 år med en person bara för att sedan få veta att denne inte vill, och dessutom att denne inte vill att man på egen hand adopterar. Vilket jäkla slöseri med tid liksom.

Jag tycker att det är ganska märkligt att ts gav sig in i en relation med en man som är relativt gammal för fler barn utan att diskutera barn innan de inledde en relation.

Om detta nu är så viktigt för ts så borde hon rimligtvis ha tagit upp det med sin partner när de träffades. Tycker att det är den som har en såpass stor önskan som att adoptera, är den personen som ska fråga partnen hur den känner i den frågan. Inte partnen som inte är sugen.
  • Anonym (Mella)
    Anonym (Lilla Lina) skrev 2017-05-28 22:33:09 följande:
    Eftersom att det inte framgår någonstans i ts text att han har sagt att hon ska stanna med honom och förbli barnlös. Det framgår ingenstans att han har försökt pressa henne. Jag tror att han vill att hon ska ta det beslut som gör henne lyckligast. Finns ingen anledning att inte tro det. Han har bara sagt vad som gäller för hans del.
    fast han har ju även sagt att han inte vill att hon skaffar något barn utan honom, det står det ju faktiskt i trådstarten. Man kan inte tolka det på annat sätt än att han vill att hon ska vara barnlös
  • Anonym (aasddf)
    Anonym (Lilla Lina) skrev 2017-05-28 23:04:18 följande:
    Jag tycker att det är ganska märkligt att ts gav sig in i en relation med en man som är relativt gammal för fler barn utan att diskutera barn innan de inledde en relation.
    Om detta nu är så viktigt för ts så borde hon rimligtvis ha tagit upp det med sin partner när de träffades. Tycker att det är den som har en såpass stor önskan som att adoptera, är den personen som ska fråga partnen hur den känner i den frågan. Inte partnen som inte är sugen.
    Hon borde absolut ha tagit upp det tidigare, tycker två år in är ganska lång tid.
  • Anonym (Mella)

Hur gammal är han? Det har jag missat

Anonym (Lilla Lina) skrev 2017-05-28 23:04:18 följande:
  • Anonym (Varför så tidigt?)
    Anonym (aasddf) skrev 2017-05-28 23:01:07 följande:
    Fast det är väl jättebra att diskutera vart man står tidigt så att man kan dumpa och hitta en ny partner som vill samma som en själv? skitkul att vänta 5-10 år med en person bara för att sedan få veta att denne inte vill, och dessutom att denne inte vill att man på egen hand adopterar. Vilket jäkla slöseri med tid liksom.
    Det jag ville få fram att man lär inte känna någon efter två år, jag undrar även hur länge de har bott ihop. Man kan prata om adoption och se hur den andra tar emot samtalet. Att bara säga rakt ut "Jag vill adoptera" och sedan förvänta sig att den andra hoppar på tåget i en tidig relation blir inte bra för någon. Det är även en stor kostnadsfråga och en stor förändring. Om TS är sugen på bebis här och nu så kanske hon och sambon ska skaffa en hund tillsammans och se hur det går.
  • Anonym (aasddf)
    Anonym (Varför så tidigt?) skrev 2017-05-28 23:13:50 följande:
    Det jag ville få fram att man lär inte känna någon efter två år, jag undrar även hur länge de har bott ihop. Man kan prata om adoption och se hur den andra tar emot samtalet. Att bara säga rakt ut "Jag vill adoptera" och sedan förvänta sig att den andra hoppar på tåget i en tidig relation blir inte bra för någon. Det är även en stor kostnadsfråga och en stor förändring. Om TS är sugen på bebis här och nu så kanske hon och sambon ska skaffa en hund tillsammans och se hur det går.
    Med tanke på att TS vill ha ett barn och inte en hund så vore det nog bättre att de går isär, oavsett vad TS nu tycker, tror inte att hon kommer må bra i längden över att "ge upp" en sak hon gått o drömt om. 

Hon hinner hitta någon som inte är helt anti och lära känna den individen istället.
  • Anonym (Varför så tidigt?)
    Anonym (aasddf) skrev 2017-05-28 23:20:40 följande:
    Med tanke på att TS vill ha ett barn och inte en hund så vore det nog bättre att de går isär, oavsett vad TS nu tycker, tror inte att hon kommer må bra i längden över att "ge upp" en sak hon gått o drömt om. 

Hon hinner hitta någon som inte är helt anti och lära känna den individen istället.
    Jo men visst kan de även gå isär.
  • Ess
    Guden Tor skrev 2017-05-28 21:46:25 följande:

Det är din åsikt det.

Jag är av den åsikt att om man så gärna vill ha barn så ser man till att ta upp det innan man går in i ett förhållande. Annars kan det inte vara så jävla viktigt om man inte tar upp det. Ts kanske förväntade sig att en 39 årig man (eller vad han nu var) med en dotter på 5 år skulle vilja ha ett barn till, isåfall gjorde hon fel.

Nej. Han är absolut ingen rövhatt.

Ts får dra och skaffa barn eller acceptera läget. Bara för att man inte vill ha ett till barn i hushållet så betyder det inte att man är en rövhatt. Märkligt resonemang. Tur att inte så många håller med dig, dock.

Träffar man en person i 40 årsåldern så hade jag i alla fall räknat med att vi skulle bilda familj så småningom, det är trots allt det som är vanligast att man gör. Hade han däremot frångått normen så hade jag förväntat mig att det hade varit en av de första sakerna han tog upp, speciellt som det är helt otänkbart för honom att skaffa fler barn. Det hade jag velat veta INNAN vi gick vidare med förhållandet.

Någonstans på vägen måste han ju ändå begripa att en person utan barn som är i sk familjebildande ålder, kommer att vilja va barn. Annars är han rätt dum!
  • Guden Tor
    Ess skrev 2017-05-29 15:29:16 följande:

Träffar man en person i 40 årsåldern så hade jag i alla fall räknat med att vi skulle bilda familj så småningom, det är trots allt det som är vanligast att man gör. Hade han däremot frångått normen så hade jag förväntat mig att det hade varit en av de första sakerna han tog upp, speciellt som det är helt otänkbart för honom att skaffa fler barn. Det hade jag velat veta INNAN vi gick vidare med förhållandet.

Någonstans på vägen måste han ju ändå begripa att en person utan barn som är i sk familjebildande ålder, kommer att vilja va barn. Annars är han rätt dum!

Du hade alltså räknat med att bilda familj med en sönderstressad 40 åring? Hm.

Jag är forfarande inte av samma åsikt som du. Jag tycker att ts borde ha tagit upp barnfrågan innan de gick in i ett förhållande, eftersom att det trots allt är hon som bär på en stor dröm så bör hon se till att hon inte blir tillsammans med någon som inte kan hjälpa henne att förverkliga den. Det går inte att skylla ifrån sig. Ts lycka är HENNES ansvar. Det är lätt att säga att mannen från början skulle ha sagt att han inte ville ha barn, men det är forfarande ts som skulle ha kollat upp det innan hon satte sig i skiten. Går inte att skylla ifrån sig som vuxen. Ts borde ha tagit sitt ansvar i början. Bara att lära sig av det.

Någonstans på vägen måste ju ändå hon begripa att en 40 årig man som är hemskt stressad inte kommer vilja ha fler barn. Annars är hon rätt dum.
  • Cambellah

Bara löjligt att ni håller på att fördela skuld!

Ts och sambon skulle givetvis ha pratat om detta från början så att det slapp bli såhär, men nu är det som det är. Acceptera läget och sluta skuldbelägga folk.
  • Anonym (------)
    Cambellah skrev 2017-05-29 16:37:06 följande:

Ts och sambon skulle givetvis ha pratat om detta från början så att det slapp bli såhär, men nu är det som det är. Acceptera läget och sluta skuldbelägga folk.

Håller med.

Finns ingen anledning att fördela skuld. Jag tror att både ts och sambon är medvetna om att de skulle ha pratat om detta i början, men vad ska de göra åt det nu? Det hjälper varken ts eller mannen att folk i tråden skuldbelägger dem.
  • Anonym (Mella)
    Träffar man en person i 40 årsåldern så hade jag
    Guden Tor skrev 2017-05-29 16:21:30 följande:
    Någonstans på vägen måste ju ändå hon begripa att en 40 årig man som är hemskt stressad inte kommer vilja ha fler barn. Annars är hon rätt dum.
    Vart står det att sambon är 40 år undrar jag?

• Anonym (Eh?)
    Anonym (Mella) skrev 2017-05-29 18:44:27 följande:

Vart står det att sambon är 40 år undrar jag?

Första inlägget:
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-05-19 11:09:39 följande:

Jag är 35 år och min sambo är 44, om det spelar någon roll.

Cambellah skrev 2017-05-29 16:37:06 följande:

Verkligen. Herregud så ni håller på.
  • Anonym (Mella)

Tack, missade det

Anonym (Eh?) skrev 2017-05-29 18:46:57 följande:
    Första inlägget:
Svar på tråden Jag vill adoptera ett barn, han vill inte