• Anonym (Ledsen)

Jag vill adoptera ett barn, han vill inte

För 2 år sedan så träffade jag min sambo. Det klickade direkt. Jag älskar honom och vi har det jättebra, men det är en sak som jag inte kan släppa.

Jag är infertil och vill så gärna adoptera ett barn. Det är min högsta önskan. Samtidigt som jag gör en god gärning så går min högsta dröm i uppfyllelse - att bli mamma.

Men här är problemet. Min man vill absolut inte adoptera. Han har en dotter på 5 år som är här varannan vecka och han säger att han är färdig med barn. Han står fast vid att det inte blir några fler barn för hans del. Jag förstår ju givetvis att jag måste respektera det, men jag vet inte hur. Jag vill inte lämna honom för att skaffa barn. Han är den viktigaste människan i mitt liv. Men jag vill inte heller bli utan barn.

Jag har tagit upp att jag kan ansöka om att adoptera som ensamstående, men han vill inte det heller. Han säger att han inte orkar ha en till bebis i huset, att det kommer bli jobbigt och att det inte är så lätt som jag tror, att jag kommer att behöva mycket hjälp som han inte orkar eller har tid med. Till saken hör den att han har ett ganska tungt och stressigt jobb. Han jobbar mycket, så jag förstår honom och hans oro.

Kan även nämna att vi inte pratade nånting om att skaffa barn innan vi blev ett par.

Jag vet inte vad jag ska göra.. ):

• Svar på tråden Jag vill adoptera ett barn, han vill inte
  • Regndamen
    Ess skrev 2017-05-28 18:47:41 följande:

Vad är det för dum kommentar?

Du gav ju råd om hur du hade gjort, det var ju ett krav från dig också. Det är uppenbart så som du brukar härja runt.
  • Anonym (Mella)
    Regndamen skrev 2017-05-28 18:59:06 följande:
    Du gav ju råd om hur du hade gjort, det var ju ett krav från dig också. Det är uppenbart så som du brukar härja runt.
    det betyder väl inte att mannen ska börja hata sitt barn?
  • Ess
    Regndamen skrev 2017-05-28 18:59:06 följande:

Du bör nog lära dig läsa innan du kommenterar.

Vänligen citera inlägget där jag skriver att mitt krav är att pappan ska börja hata sitt barn !
  • Guden Tor
    Ess skrev 2017-05-28 14:11:53 följande:

Har man åsikten att man absolut inte vill skaffa fler barn, så anser jag att man ska va jävligt tydlig med det om man träffar en ny man eller kvinna.

Det hade stått honom fritt att välja en äldre kvinna med vuxna barn och som inte skulle ha fler.

Så, Jo han är en rövhatt som inte vill ge samma som han troligen tar emot.

Det är din åsikt det.

Jag är av den åsikt att om man så gärna vill ha barn så ser man till att ta upp det innan man går in i ett förhållande. Annars kan det inte vara så jävla viktigt om man inte tar upp det. Ts kanske förväntade sig att en 39 årig man (eller vad han nu var) med en dotter på 5 år skulle vilja ha ett barn till, isåfall gjorde hon fel.

Nej. Han är absolut ingen rövhatt.

Ts får dra och skaffa barn eller acceptera läget. Bara för att man inte vill ha ett till barn i hushållet så betyder det inte att man är en rövhatt. Märkligt resonemang. Tur att inte så många håller med dig, dock.
  • Anonym (Lilla Lina)
    Anonym (Mella) skrev 2017-05-28 15:26:15 följande:

Hur han förväntar sig att hon ska stanna med honom? Tja jag resonerar som så, att eftersom han fortfarande är tillsammans med henne och inte gör slut så utgår jag ifrån att det är vad han vill, att hon ska stanna med honom. Förväntar kanske var fel ord, ursäkta så mycket i så fall. Dessutom skrev jag att det VERKAR som det, jag skrev inte att det var så, jag vet ju inte hur han tänker. Men han vill inte att hon ska skaffa barn, varken med honom eller på egen hand, det har framgått av trådstarten. Och troligtvis vill han fortsätta vara tillsammans med henne. Därför drar jag slutsatsen att han vill att hon ska vara barnlös och kvar i förhållandet med honom.

Jag håller med dig om att det inte bara är att skaffa barn för någon annans skull, det jag har sagt är att TS borde skaffa barn på egen hand.

Och ja, att hon får lämna och skaffa barn eller acceptera läget håller jag fullständigt med om. I slutändan har man själv det största ansvaret för sin egen lycka.

Vem gnäller?

Det är ju knappast mannen som ska lämna ts, så jag fattar att han inte har lämnat. Bollen ligger ju hos ts att bestämma om hon ska stanna med mannen och acceptera läget eller om hon ska dra vidare i jakten på barn.

Tror knappast att han vill att hon ska vara barnlös och stanna kvar med honom. Jag tror att han vill att hon ska göra det val som gör henne lyckligast. Som sagt, är inte han som ska lämna ts. Tvärtom, då bollen ligger hos henne att ta ett beslut.
  • Anonym (Mella)
    Anonym (Lilla Lina) skrev 2017-05-28 21:49:32 följande:
    Det är ju knappast mannen som ska lämna ts, så jag fattar att han inte har lämnat. Bollen ligger ju hos ts att bestämma om hon ska stanna med mannen och acceptera läget eller om hon ska dra vidare i jakten på barn.

ja det tycker jag också.
    Tror knappast att han vill att hon ska vara barnlös och stanna kvar med honom. Jag tror att han vill att hon ska göra det val som gör henne lyckligast.
    Jaha, vad får dig att tro så?
    Som sagt, är inte han som ska lämna ts. Tvärtom, då bollen ligger hos henne att ta ett beslut.
    Ja jag tycker att det är upp till henne i allra högsta grad.

• Anonym (Lilla Lina)
    Anonym (Mella) skrev 2017-05-28 22:23:56 följande:

ja det tycker jag också.Jaha, vad får dig att tro så?Ja jag tycker att det är upp till henne i allra högsta grad.

Eftersom att det inte framgår någonstans i ts text att han har sagt att hon ska stanna med honom och förbli barnlös. Det framgår ingenstans att han har försökt pressa henne. Jag tror att han vill att hon ska ta det beslut som gör henne lyckligast. Finns ingen anledning att inte tro det. Han har bara sagt vad som gäller för hans del.
  • Anonym (Varför så tidigt?)

Varför envisas en del med att skaffa barn tidigt i en relation? Två år är ingenting, har ni bott ihop länge? Det är en lång process att adoptera och jag som tjej skulle inte vilja adoptera om jag bara har varit med någon i två år.

• Anonym (aasddf)
    Anonym (Varför så tidigt?) skrev 2017-05-28 22:56:42 följande:
    Varför envisas en del med att skaffa barn tidigt i en relation? Två år är ingenting, har ni bott ihop länge? Det är en lång process att adoptera och jag som tjej skulle inte vilja adoptera om jag bara har varit med någon i två år.
    Fast det är väl jättebra att diskutera vart man står tidigt så att man kan dumpa och hitta en ny partner som vill samma som en själv? skitkul att vänta 5-10 år med en person bara för att sedan få veta att denne inte vill, och dessutom att denne inte vill att man på egen hand adopterar. Vilket jäkla slöseri med tid liksom.
  • Anonym (aasddf)
    Anonym (aasddf) skrev 2017-05-28 23:01:07 följande:
    Fast det är väl jättebra att diskutera vart man står tidigt så att man kan dumpa och hitta en ny partner som vill samma som en själv? skitkul att vänta 5-10 år med en person bara för att sedan få veta att denne inte vill, och dessutom att denne inte vill att man på egen hand adopterar. Vilket jäkla slöseri med tid liksom.
    tillägger: speciellt när adoptionsprocessen tar så lång tid!
Svar på tråden Jag vill adoptera ett barn, han vill inte