• Anonym (Ledsen)

Jag vill adoptera ett barn, han vill inte

För 2 år sedan så träffade jag min sambo. Det klickade direkt. Jag älskar honom och vi har det jättebra, men det är en sak som jag inte kan släppa.

Jag är infertil och vill så gärna adoptera ett barn. Det är min högsta önskan. Samtidigt som jag gör en god gärning så går min högsta dröm i uppfyllelse - att bli mamma.

Men här är problemet. Min man vill absolut inte adoptera. Han har en dotter på 5 år som är här varannan vecka och han säger att han är färdig med barn. Han står fast vid att det inte blir några fler barn för hans del. Jag förstår ju givetvis att jag måste respektera det, men jag vet inte hur. Jag vill inte lämna honom för att skaffa barn. Han är den viktigaste människan i mitt liv. Men jag vill inte heller bli utan barn.

Jag har tagit upp att jag kan ansöka om att adoptera som ensamstående, men han vill inte det heller. Han säger att han inte orkar ha en till bebis i huset, att det kommer bli jobbigt och att det inte är så lätt som jag tror, att jag kommer att behöva mycket hjälp som han inte orkar eller har tid med. Till saken hör den att han har ett ganska tungt och stressigt jobb. Han jobbar mycket, så jag förstår honom och hans oro.

Kan även nämna att vi inte pratade nånting om att skaffa barn innan vi blev ett par.

Jag vet inte vad jag ska göra.. ):

• Svar på tråden Jag vill adoptera ett barn, han vill inte
  • Anonym (S)
    Ess skrev 2017-05-21 15:15:04 följande:

Det var ett jävla hackande från dig. SKULLE DU SJÄLV VALT BORT EGNA BARN?

Hoppas du kan läsa stora bokstäver.......

Nej aldrig. Men jag skulle heller aldrig bli tillsammans med en man vars barn jag ser som SKIT!
  • Ess
    Guden Tor skrev 2017-05-21 13:53:39 följande:

Om ts inte "nöjer sig med att leka familj med hans unge" så bör hon inte vara tillsammans med en man som har barn. Hennes negativa energi påverkar då hans dotter som är oskyldig. Ts och denna sambo bör genast göra slut så att han inte blir pressad längre. Och jag hoppas verkligen för sambons barns skull att ts inte har samma syn på bonusbarn som du har.

Man blir ingen familj för att en person har barn sen innan. Varför skulle någon vilja va tillsammans med en person som bara vill leka fejk familj med sitt barn sen innan?
  • Ess
    Anonym (S) skrev 2017-05-21 15:20:34 följande:

Nej aldrig. Men jag skulle heller aldrig bli tillsammans med en man vars barn jag ser som SKIT!

Nä men då så!

Man behöver inte stå och glo ner eller rota i toan bara för att den står där. Mao ungar sen innan ligger helt på förälderns ansvar, man behöver inte befatta sig speciellt mycket med dem om man inte vill.
  • Guden Tor
    Ess skrev 2017-05-21 15:18:43 följande:

Jag hade inte stannat med den mannen ens fem minuter till, eftersom du drar upp mig.

Ts kan ansöka om ensam adoption, eller varför inte att få satt in ett befruktat ägg om det hade funkat. Hennes val har mannen inte med att göra.

Jag har inte sagt att hennes val har med mannen att göra. Om du fattar att respektera hennes val så bör du även fatta att respektera hans val. Punkt.
  • Guden Tor
    Ess skrev 2017-05-21 15:21:05 följande:

Man blir ingen familj för att en person har barn sen innan. Varför skulle någon vilja va tillsammans med en person som bara vill leka fejk familj med sitt barn sen innan?

Dåså. Om man inte kan se sig själv som en familj tillsammans med en person som har barn sedan innan så blir man inte tillsammans med den personen. Enkelt.
  • Anonym (Lilla Lina)
    Ess skrev 2017-05-21 15:24:43 följande:

Nä men då så!

Man behöver inte stå och glo ner eller rota i toan bara för att den står där. Mao ungar sen innan ligger helt på förälderns ansvar, man behöver inte befatta sig speciellt mycket med dem om man inte vill.

Om man inte tycker om sin partners barn så kan förhållandet inte funka, om man har den inställningen som du har! Då är det lika bra att göra slut och lämna den stackars ungen ifred.
  • Anonym (Lilla Lina)
    Ess skrev 2017-05-21 15:15:04 följande:

Det var ett jävla hackande från dig. SKULLE DU SJÄLV VALT BORT EGNA BARN?

Hoppas du kan läsa stora bokstäver.......

Varför är du så upprörd? Ingen har valt ts att välja bort egna barn. Valet ligger i hennes händer, men blir det barn så är det slut med mannen. Lika bra för hon verkar jobbig och pressande.
  • Ess
    Guden Tor skrev 2017-05-21 16:16:02 följande:

Jag har inte sagt att hennes val har med mannen att göra. Om du fattar att respektera hennes val så bör du även fatta att respektera hans val. Punkt.

Väljer ts att skaffa barn på egen hand så får han acceptera detta, speciellt med tanke på att ts gått med på att bo med hans barn vv.

Han har ju självklart rätt att göra slut, men det är dubbelmoral att förvänta sig att ts ska stå ut med hans unge, men inte han med hennes.
  • Anonym (Lilla Lina)
    Ess skrev 2017-05-21 15:21:05 följande:

Det finns många som är tillsammans med personer som "vill leka fejk familj med sitt barn sen innan" som du har valt att kalla det. En av dem är min bonuspappa som jag har haft sen jag var 6 år. Han har inga egna barn och varför vet jag inte, men jag vet att jag alltid har varit som en dotter för honom. Fyfan ifall någon skulle ha dig som bonusmamma/bonuspappa med den inställningen som du har. Direkt otrevlig och stöter ut de som inte är dina riktiga barn. Euw.
  • Guden Tor
    Ess skrev 2017-05-21 16:21:39 följande:

Väljer ts att skaffa barn på egen hand så får han acceptera detta, speciellt med tanke på att ts gått med på att bo med hans barn vv.

Han har ju självklart rätt att göra slut, men det är dubbelmoral att förvänta sig att ts ska stå ut med hans unge, men inte han med hennes.

Ja, klart han ska respektera det. Jag har inte sagt annat och det framgår inte heller nånstans utifrån det ts skrivit, att han INTE skulle respektera det valet.

Ts får skaffa barn bäst hon vill, det kan han inte neka henne. Han kan däremot neka henne barn med honom. Han ska inte behöva stå ut med hennes press och tjat, så jag hoppas att de gör slut för detta lär inte funka.

Vad vet du? Han kanske inte alls förväntar sig att ts ska stå ut med hans unge. Kanske hon har en jättebra relation med sitt bonusbarn och gärna tar hand om henne. Förhoppningsvis har hon en annan inställning till bonusbarn än vad du har.
Svar på tråden Jag vill adoptera ett barn, han vill inte