• Anonym (Ledsen)

Jag vill adoptera ett barn, han vill inte

För 2 år sedan så träffade jag min sambo. Det klickade direkt. Jag älskar honom och vi har det jättebra, men det är en sak som jag inte kan släppa.

Jag är infertil och vill så gärna adoptera ett barn. Det är min högsta önskan. Samtidigt som jag gör en god gärning så går min högsta dröm i uppfyllelse - att bli mamma.

Men här är problemet. Min man vill absolut inte adoptera. Han har en dotter på 5 år som är här varannan vecka och han säger att han är färdig med barn. Han står fast vid att det inte blir några fler barn för hans del. Jag förstår ju givetvis att jag måste respektera det, men jag vet inte hur. Jag vill inte lämna honom för att skaffa barn. Han är den viktigaste människan i mitt liv. Men jag vill inte heller bli utan barn.

Jag har tagit upp att jag kan ansöka om att adoptera som ensamstående, men han vill inte det heller. Han säger att han inte orkar ha en till bebis i huset, att det kommer bli jobbigt och att det inte är så lätt som jag tror, att jag kommer att behöva mycket hjälp som han inte orkar eller har tid med. Till saken hör den att han har ett ganska tungt och stressigt jobb. Han jobbar mycket, så jag förstår honom och hans oro.

Kan även nämna att vi inte pratade nånting om att skaffa barn innan vi blev ett par.

Jag vet inte vad jag ska göra.. ):

• Svar på tråden Jag vill adoptera ett barn, han vill inte
  • Regndamen
    Ess skrev 2017-05-28 12:42:18 följande:

Han vill inte bli involverad. Men det behöver han ju inte om ts skaffar själv.

Jag förutsätter att ts själv tar hand om sitt barn, och även att han tar hand om sitt. Fast jag misstänker att ts tar en del av hans ansvar just nu, vilket hon inte kommer att hinna om hon skaffar eget.

Jag tror han tycker det är rätt skönt att bo med en barnlös person som dessutom hjälper honom med hans barn.........!

Du tror väldigt mycket.

Han hindrar henne inte att skaffa barn. Han vill inte bli involverad, då är det bara för ts att flytta och också adoptera. Det kommer hon ju ändå bli tvungen till om hon vill adoptera, hon kommer ju inte få adoptera medan hon bor med sin sambo.
  • Guden Tor
    Ess skrev 2017-05-28 12:14:45 följande:

Nej, för att han inte accepterar att ts också skaffar EGET barn, och att han bara tar emot hjälp med sitt barn och absolut inte kan tänka sig att ge samma igen.

Hur svårt är det att förstå skillnaden mellan eget och gemensamt?

Du verkar i alla fall har stora problem med det............

Men snälla du, han vill inte ha ett barn till i huset. Det är inte att vara en rövhatt.

Ts får välja mellan mannen och barn, inte mer än så.
  • Guden Tor
    Ess skrev 2017-05-28 12:42:18 följande:

Han vill inte bli involverad. Men det behöver han ju inte om ts skaffar själv.

Jag förutsätter att ts själv tar hand om sitt barn, och även att han tar hand om sitt. Fast jag misstänker att ts tar en del av hans ansvar just nu, vilket hon inte kommer att hinna om hon skaffar eget.

Jag tror han tycker det är rätt skönt att bo med en barnlös person som dessutom hjälper honom med hans barn.........!

Om det kommer in ett till barn i huset så kommer han att bli involverad på ett eller annat sätt. Särskilt när det gäller ett adopterat barn som behöver mycket omtanke och kärlek. Allt annat är naivt.

Ts tycker om sitt bonusbarn, knappast något dåligt med det.

Det tycker han säkert. Det hade jag också tyckt. Inget fel med det
  • Ess
    Regndamen skrev 2017-05-28 12:54:34 följande:

Du tror väldigt mycket.

Han hindrar henne inte att skaffa barn. Han vill inte bli involverad, då är det bara för ts att flytta och också adoptera. Det kommer hon ju ändå bli tvungen till om hon vill adoptera, hon kommer ju inte få adoptera medan hon bor med sin sambo.

Nej, det tror inte jag heller att hon får. Bättre att bo själv och sen ansöka, för då lever hon stabilt.

Hade jag varit ts så hade jag undersökt möjligheterna att sätta in ett befruktat ägg.
  • Ess
    Guden Tor skrev 2017-05-28 13:09:12 följande:

Men snälla du, han vill inte ha ett barn till i huset. Det är inte att vara en rövhatt.

Ts får välja mellan mannen och barn, inte mer än så.

Har man åsikten att man absolut inte vill skaffa fler barn, så anser jag att man ska va jävligt tydlig med det om man träffar en ny man eller kvinna.

Det hade stått honom fritt att välja en äldre kvinna med vuxna barn och som inte skulle ha fler.

Så, Jo han är en rövhatt som inte vill ge samma som han troligen tar emot.
  • Ess
    Guden Tor skrev 2017-05-28 13:12:34 följande:

Om det kommer in ett till barn i huset så kommer han att bli involverad på ett eller annat sätt. Särskilt när det gäller ett adopterat barn som behöver mycket omtanke och kärlek. Allt annat är naivt.

Ts tycker om sitt bonusbarn, knappast något dåligt med det.

Det tycker han säkert. Det hade jag också tyckt. Inget fel med det

Ha ha, vem hade inte tyckt det var skönt att ha någon som hjälpte en i vardagen med barnskötsel mm.
  • Regndamen
    Ess skrev 2017-05-28 14:07:21 följande:

Nej, det tror inte jag heller att hon får. Bättre att bo själv och sen ansöka, för då lever hon stabilt.

Hade jag varit ts så hade jag undersökt möjligheterna att sätta in ett befruktat ägg.

Ska hon även kräva att mannen börjar hata sitt barn?
  • Anonym (Mella)
    Anonym (Lilla Lina) skrev 2017-05-27 23:16:29 följande:
    Hur förväntar han sig att hon ska vara barnlös och stanna med honom? Det framgår inte någonstans i tråden. Det enda vi vet är att han har sagt att han inte vill ha några fler barn och oavsett om det är hans barn eller ej så vill han inte ha några fler barn i huset. Hur är det att förvänta sig att ts ska stanna med honom? Det är ju bara något du själv har kokat ihop.

Det är ingen "kärlekshandtag" att "ge" någon ett barn. Herregud, det är inte bara att skaffa ett barn för någon annans skull..

Ts får lämna och skaffa barn eller acceptera läget som det är och sluta gnälla.
    Hur han förväntar sig att hon ska stanna med honom? Tja jag resonerar som så, att eftersom han fortfarande är tillsammans med henne och inte gör slut så utgår jag ifrån att det är vad han vill, att hon ska stanna med honom. Förväntar kanske var fel ord, ursäkta så mycket i så fall. Dessutom skrev jag att det VERKAR som det, jag skrev inte att det var så, jag vet ju inte hur han tänker. Men han vill inte att hon ska skaffa barn, varken med honom eller på egen hand, det har framgått av trådstarten. Och troligtvis vill han fortsätta vara tillsammans med henne. Därför drar jag slutsatsen att han vill att hon ska vara barnlös och kvar i förhållandet med honom.

Jag håller med dig om att det inte bara är att skaffa barn för någon annans skull, det jag har sagt är att TS borde skaffa barn på egen hand.

Och ja, att hon får lämna och skaffa barn eller acceptera läget håller jag fullständigt med om. I slutändan har man själv det största ansvaret för sin egen lycka.

Vem gnäller?

• Anonym (Mella)
    Regndamen skrev 2017-05-28 14:35:53 följande:
    nej, vem har sagt det?
  • Ess
    Regndamen skrev 2017-05-28 14:35:53 följande:

Vad är det för dum kommentar?
Svar på tråden Jag vill adoptera ett barn, han vill inte