• Anonym (Ledsen)

Jag vill adoptera ett barn, han vill inte

För 2 år sedan så träffade jag min sambo. Det klickade direkt. Jag älskar honom och vi har det jättebra, men det är en sak som jag inte kan släppa.

Jag är infertil och vill så gärna adoptera ett barn. Det är min högsta önskan. Samtidigt som jag gör en god gärning så går min högsta dröm i uppfyllelse - att bli mamma.

Men här är problemet. Min man vill absolut inte adoptera. Han har en dotter på 5 år som är här varannan vecka och han säger att han är färdig med barn. Han står fast vid att det inte blir några fler barn för hans del. Jag förstår ju givetvis att jag måste respektera det, men jag vet inte hur. Jag vill inte lämna honom för att skaffa barn. Han är den viktigaste människan i mitt liv. Men jag vill inte heller bli utan barn.

Jag har tagit upp att jag kan ansöka om att adoptera som ensamstående, men han vill inte det heller. Han säger att han inte orkar ha en till bebis i huset, att det kommer bli jobbigt och att det inte är så lätt som jag tror, att jag kommer att behöva mycket hjälp som han inte orkar eller har tid med. Till saken hör den att han har ett ganska tungt och stressigt jobb. Han jobbar mycket, så jag förstår honom och hans oro.

Kan även nämna att vi inte pratade nånting om att skaffa barn innan vi blev ett par.

Jag vet inte vad jag ska göra.. ):

• Svar på tråden Jag vill adoptera ett barn, han vill inte
  • Anonym (-)
    Anonym (arg och skrämd) skrev 2017-05-19 13:47:01 följande:

För att han var tyst om sin ovilja. Skriver för säkerhets skull - det är helt ok att inte vilja ha flera barn. Men då fpr man berätta.

En som döljer sin ovilja är feg - Obs! - tycker jag)

Skulle manen i frågan berätta från allra början att han vill aldrig skaffa flera och ts valt att stanna då slulle jag säga misstag osv och kalla mannen ansvarsful.

Då är ts ännu mer feg än vad mannen är, för hon har också döljt sin vilja. Hon har inte varit tydlig med vad hon vill. Du säger emot dig själv.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Lilla Lina) skrev 2017-05-19 13:10:19 följande:
    Nja, jag tycker inte att det var sambons ansvar att ta upp barnfrågan. Det har varit ts ansvar från första början. Sambon var och är inte intresserad av barn, därför tog han inte upp det ämnet. Men ts som var och är intresserad, borde givetvis ha tagit upp det. En så viktig grej som barn pratar man ju om när man är vuxen och träffar någon. Dock kan jag förstå att man inte tar upp det om man inte är intresserad.

Det är ju liksom endast ts som har att förlora på detta nu. Det är hon som måste göra ett val. Det är inte hennes sambos fel att hon hamnade här. Hon är vuxen och hon borde ha fattat att prata om barn innan hon gick och kärade ner sig i mannen. Barn är ju uppenbarligen en väldigt viktig grej för ts, hur kan man då bara glömma bort det i början och sedan komma på att fråga sambon 2 år senare?
    Ja, där tycker vi olika helt enkelt.

Jag ser det som att mannen i fråga har något att förlora, han också. Sin sambo.

Jag skulle personligen tycka att det var ÄNNU viktigare att ta upp att jag inte ville ha barn, eftersom det är lite ovanligare än motsatsen.

Men, men. Nu är det som det är.
  • Anonym (arg och skrämd)

Än så länge är normen (obs. rent statistiskt) att man vill och skaffar barn. Går det så långt att dem flesta avstår så visst är det den som vill skaffa barn som får berätta. Så det är mannen som fortfarande är feg.

• Anonym (Jag)

Om det är dindröm så följ den.

Bli servostyrning i värsta fall.

Kan han inte hantera det så är han kanske inte rätt för dig.

Ge inte upp en sån dröm pga en man som redan har barn.

• Katten Lilla
    Anonym (arg och skrämd) skrev 2017-05-19 13:47:01 följande:

För att han var tyst om sin ovilja. Skriver för säkerhets skull - det är helt ok att inte vilja ha flera barn. Men då fpr man berätta.

En som döljer sin ovilja är feg - Obs! - tycker jag)

Skulle manen i frågan berätta från allra början att han vill aldrig skaffa flera och ts valt att stanna då slulle jag säga misstag osv och kalla mannen ansvarsful.

Men om mannen är feg som höll tyst om sin ovilja, så är det ännu värre för ts del. Hon sa ingenting om att hon vill skaffa barn osv, det borde man ha gjort. Nej, man kan inte utgå ifrån att nån vill skaffa barn. Sambon är ingen tankeläsare. Ts borde givetvis ha berättat, så nu får hon skylla sig själv så omogen som hon är.
  • Katten Lilla
    Anonym (arg och skrämd) skrev 2017-05-19 14:52:31 följande:

Än så länge är normen (obs. rent statistiskt) att man vill och skaffar barn. Går det så långt att dem flesta avstår så visst är det den som vill skaffa barn som får berätta. Så det är mannen som fortfarande är feg.

Statistik spelar ingen roll. Ts borde givetvis ha berättat och inte utgått ifrån att mannen vill ha ett till barn. Mycket dumt gjort utav henne.
  • Katten Lilla
    Mrs Moneybags skrev 2017-05-19 14:45:26 följande:

Ja, där tycker vi olika helt enkelt.

Jag ser det som att mannen i fråga har något att förlora, han också. Sin sambo.

Jag skulle personligen tycka att det var ÄNNU viktigare att ta upp att jag inte ville ha barn, eftersom det är lite ovanligare än motsatsen.

Men, men. Nu är det som det är.

Det normala är att man berättar från första början om det är något man verkligen vill med livet. Typ "Jag ska resa jorden runt om 3 månader så jag vet inte om du vill att vi ska vara tillsammans" istället för att personen det inte handlar om, ska fråga efter ett svar.
  • Anonym (arg och skrämd)

Presis det jag menar. Att flera män berättar ärligt från början att det inte blir några barn på något sätt alls.

• Mrs Moneybags
    Katten Lilla skrev 2017-05-19 15:22:44 följande:
    Det normala är att man berättar från första början om det är något man verkligen vill med livet. Typ "Jag ska resa jorden runt om 3 månader så jag vet inte om du vill att vi ska vara tillsammans" istället för att personen det inte handlar om, ska fråga efter ett svar.
    Fast nu hade ju även mannen något som han verkligen ville med livet - att inte ha fler barn.

Så det är bådas ansvar.
  • Katten Lilla
    Anonym (arg och skrämd) skrev 2017-05-19 15:31:15 följande:

Presis det jag menar. Att flera män berättar ärligt från början att det inte blir några barn på något sätt alls.

Eller att fler kvinnor berättar att de vill ha barn, tydligt från första början ska det framgå. Annars får man skylla sig själv, vilket ts får göra nu.
Svar på tråden Jag vill adoptera ett barn, han vill inte