• Anonym (Ledsen)

Jag vill adoptera ett barn, han vill inte

För 2 år sedan så träffade jag min sambo. Det klickade direkt. Jag älskar honom och vi har det jättebra, men det är en sak som jag inte kan släppa.

Jag är infertil och vill så gärna adoptera ett barn. Det är min högsta önskan. Samtidigt som jag gör en god gärning så går min högsta dröm i uppfyllelse - att bli mamma.

Men här är problemet. Min man vill absolut inte adoptera. Han har en dotter på 5 år som är här varannan vecka och han säger att han är färdig med barn. Han står fast vid att det inte blir några fler barn för hans del. Jag förstår ju givetvis att jag måste respektera det, men jag vet inte hur. Jag vill inte lämna honom för att skaffa barn. Han är den viktigaste människan i mitt liv. Men jag vill inte heller bli utan barn.

Jag har tagit upp att jag kan ansöka om att adoptera som ensamstående, men han vill inte det heller. Han säger att han inte orkar ha en till bebis i huset, att det kommer bli jobbigt och att det inte är så lätt som jag tror, att jag kommer att behöva mycket hjälp som han inte orkar eller har tid med. Till saken hör den att han har ett ganska tungt och stressigt jobb. Han jobbar mycket, så jag förstår honom och hans oro.

Kan även nämna att vi inte pratade nånting om att skaffa barn innan vi blev ett par.

Jag vet inte vad jag ska göra.. ):

• Svar på tråden Jag vill adoptera ett barn, han vill inte
  • Anonym (Mella)

Man kan självklart inte tvinga den man älskar att bli förälder men jag anser även att man inte kan tvinga sitt livs kärlek att vara barnlös heller. Vill du skaffa barn på egen hand så tycker jag inte att din sambo har rätt att hindra dig. Han vill själv ha det barn som han har men han unnar inte dig samma sak. Du ska ställa upp för honom att han ska få ha sitt barn i erat hem men han vill inte göra samma ansträngning tillbaka.

Om jag hade varit du hade jag skaffat barn ändå och sen kommer det visa sig om min älskade verkligen älskar mig också. Kanske blir det så att du måste lämna honom och inse att han trots allt tyvärr inte var rätt man för dig.

• 23 tried
    Anonym (Mella) skrev 2017-05-20 14:22:27 följande:

Man kan självklart inte tvinga den man älskar att bli förälder men jag anser även att man inte kan tvinga sitt livs kärlek att vara barnlös heller. Vill du skaffa barn på egen hand så tycker jag inte att din sambo har rätt att hindra dig. Han vill själv ha det barn som han har men han unnar inte dig samma sak. Du ska ställa upp för honom att han ska få ha sitt barn i erat hem men han vill inte göra samma ansträngning tillbaka.

Om jag hade varit du hade jag skaffat barn ändå och sen kommer det visa sig om min älskade verkligen älskar mig också. Kanske blir det så att du måste lämna honom och inse att han trots allt tyvärr inte var rätt man för dig.

Detta

TS antingen lämnar du först och skaffar barn på egen hand eller så informerar du din man om att du kommer adoptera och det är upp till honom om han vill stanna eller lämna.

Men varannan vecka ska alltså TS ha hans barn där hos dem?
    Jag finner inte han attraktiv ett dugg utan bara egoistisk och inte någon förebild som jag vill ha som pappa till mina barn med det tankesättet.

• Anonym (Emelie)

Adopterar man för att delvis göra en god gärning är man inte lämplig att adoptera alls.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Emelie) skrev 2017-05-20 15:40:46 följande:

Adopterar man för att delvis göra en god gärning är man inte lämplig att adoptera alls.

Det är väl klart att adoptera ett barn ingen vill ha är en god gärning i förlängningen. Inget fel i det.
  • Anonym (nja)
    Anonym (Emelie) skrev 2017-05-20 15:40:46 följande:

Eller bilogiska föräldrar som skaffar barn av fel orsaker, så lämplighet kan ifrågasättas hos många.

God gärning och längtan efter barn är knappast bland de sämsta..
  • Anonym (33)

Att adoptera är INTE en god gärning! Det är egoistiskt och har inget med barnet att göra. Barn som är adopterade får ofta psykiska problem när dom blir äldre.

• Anonym (Mimmi)

Du gör inte en god gärning då du adopterar, ett barn (som oftast är ganska gamla) slits från sitt hemland och sina rötter, det är en traumatisk process och många adopterade får psykiska problem senare i livet.

Du får inte adoptera som ensamstående om du är sambo/gift.

• Anonym (Emelie)
    Anonym (Jag) skrev 2017-05-20 15:52:22 följande:
    Det är väl klart att adoptera ett barn ingen vill ha är en god gärning i förlängningen. Inget fel i det.
    Nuförtiden är det brist på barn som går att adoptera, och lång kö på varje barn så nej, adoption är varken en god gärning eller nödvändigt utom i akuta fall. Ett barn förtjänar dessutom bättre än att vara ett "godhetsprojekt".
  • Anonym (Minna)
    Anonym (Jag) skrev 2017-05-20 15:52:22 följande:
    Det är det inte. Har du Netflix? Se dokumentären "Adoptionens pris" om ett par som gör sk "en god gärning" när de adopterar . 
  • Anonym (Lisa)
    Mrs Moneybags skrev 2017-05-19 14:45:26 följande:
    Ja, där tycker vi olika helt enkelt.

Jag ser det som att mannen i fråga har något att förlora, han också. Sin sambo.

Jag skulle personligen tycka att det var ÄNNU viktigare att ta upp att jag inte ville ha barn, eftersom det är lite ovanligare än motsatsen.

Men, men. Nu är det som det är.
    Fast han har ju redan barn. Så han är inte ovanlig alls. Varför inte ta reda på om han vill ha fler barn istället?
Svar på tråden Jag vill adoptera ett barn, han vill inte