• Anonym (Ledsen)

Jag vill adoptera ett barn, han vill inte

För 2 år sedan så träffade jag min sambo. Det klickade direkt. Jag älskar honom och vi har det jättebra, men det är en sak som jag inte kan släppa.

Jag är infertil och vill så gärna adoptera ett barn. Det är min högsta önskan. Samtidigt som jag gör en god gärning så går min högsta dröm i uppfyllelse - att bli mamma.

Men här är problemet. Min man vill absolut inte adoptera. Han har en dotter på 5 år som är här varannan vecka och han säger att han är färdig med barn. Han står fast vid att det inte blir några fler barn för hans del. Jag förstår ju givetvis att jag måste respektera det, men jag vet inte hur. Jag vill inte lämna honom för att skaffa barn. Han är den viktigaste människan i mitt liv. Men jag vill inte heller bli utan barn.

Jag har tagit upp att jag kan ansöka om att adoptera som ensamstående, men han vill inte det heller. Han säger att han inte orkar ha en till bebis i huset, att det kommer bli jobbigt och att det inte är så lätt som jag tror, att jag kommer att behöva mycket hjälp som han inte orkar eller har tid med. Till saken hör den att han har ett ganska tungt och stressigt jobb. Han jobbar mycket, så jag förstår honom och hans oro.

Kan även nämna att vi inte pratade nånting om att skaffa barn innan vi blev ett par.

Jag vet inte vad jag ska göra.. ):

• Svar på tråden Jag vill adoptera ett barn, han vill inte
  • Guden Tor
    Anonym (arg och skrämd) skrev 2017-05-19 13:18:27 följande:

Jag tycker att han är feg. Du kan tycka annorlunda. Vore konstigt att alla tycker likadant i denna svåra situation. Kvinnor har tillräkligt med press och ansvar för att belasta dem ännu mera när dem befinner sig i kris.

Såg en bild på FB häromdagen:

En mans liv vid 28 år:

År 1017: mitt liv har varit bra.

År 1917: jag har 8 barn

År 2017: jag är inte beredd för ett seriöst flrhållande

Så är det, TS. En sån modig kvinna förtjänar att hennes val blir också respekterad.

"Kvinnor har tillräckligt med press och ansvar" bor du i Saudiarabien eller?

Ts borde givetvis ha tänkt sig för innan hon blev tillsamamns med sambon. Inte hans fel nånstans. Hon får skylla sig själv.
  • Guden Tor

Jag tycker att han är feg. Du kan tycka annorlunda. Vore konstigt att alla tycker likadant i denna svåra situation. Kvinnor har tillräkligt med press och ansvar för att belasta dem ännu mera när dem befinner sig i kris.

En mans liv vid 28 år:

Så är det, TS. En sån modig kvinna förtjänar att hennes val blir också respekterad.

Varför är han feg? Du får gärna utveckla. För att han inte vill ha fler barn? Skitsnack.

Ska man inte kunna säga vad man känner utan att bli klassad som feg? Eh.
  • Anonym (-)

En mans liv vid 28 år:

Varför är HAN feg? Tycker att DU är väldigt feg som sitter och påstår saker om en man som du inte vet något om. Ska inte han kunna säga att han inte vill ha fler barn?!

Ts får ta huvudet ur arslet och lära sig tills nästa gång att snacka om barn innan hon ger sig in i ett seriöst förhållande. Annars har hon sig själv att skylla.

Vadå hennes val ska också respekteras??? Det enda valet är att lämna mannen om de båda ska bli respekterade. Men du är väl en sån där manshatare som tycker att mannen ska tvingas ha ett barn med ts.
  • Anonym (arg och skrämd)
    Anonym (Lilla Lina) skrev 2017-05-19 13:32:22 följande:

Ts val blir respekterat - om hon lämnar matten. Eller vad menar du, att man ska respektera hennes val men inte hans val? Du fattar väl att det enda valet som respekterar dem båda, är att de går isär.

Jag fattar)

Det du inte fattat är att jag menar att en annan man än hennes sambo respwkterar hennes val och har samma syn i frågan.
  • Anonym (Lämna)

Jag tycker att du ska satsa på barn!

Du kommer ångra dig om du inte följer drömmen/magkänslan.

Var beredd på att lämna din man för det, och förhoppningsvis så kanske ha inser hur viktigt det är för dig?

• monkees
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-05-19 11:07:49 följande:

För 2 år sedan så träffade jag min sambo. Det klickade direkt. Jag älskar honom och vi har det jättebra, men det är en sak som jag inte kan släppa.

Jag är infertil och vill så gärna adoptera ett barn. Det är min högsta önskan. Samtidigt som jag gör en god gärning så går min högsta dröm i uppfyllelse - att bli mamma.

Men här är problemet. Min man vill absolut inte adoptera. Han har en dotter på 5 år som är här varannan vecka och han säger att han är färdig med barn. Han står fast vid att det inte blir några fler barn för hans del. Jag förstår ju givetvis att jag måste respektera det, men jag vet inte hur. Jag vill inte lämna honom för att skaffa barn. Han är den viktigaste människan i mitt liv. Men jag vill inte heller bli utan barn.

Jag har tagit upp att jag kan ansöka om att adoptera som ensamstående, men han vill inte det heller. Han säger att han inte orkar ha en till bebis i huset, att det kommer bli jobbigt och att det inte är så lätt som jag tror, att jag kommer att behöva mycket hjälp som han inte orkar eller har tid med. Till saken hör den att han har ett ganska tungt och stressigt jobb. Han jobbar mycket, så jag förstår honom och hans oro.

Kan även nämna att vi inte pratade nånting om att skaffa barn innan vi blev ett par.

Jag vet inte vad jag ska göra.. ):

Fast det är väl rätt sällsynt att man adopterar bebisar? Om ni mot alla odds skulle enas om att adoptera och lyckas bli godkända som adoptivföräldrar så kommer sannolikt barnet att vara några år gammalt!
    Guden Tor skrev 2017-05-19 13:35:42 följande:

Varför är han feg? Du får gärna utveckla. För att han inte vill ha fler barn? Skitsnack.

Ska man inte kunna säga vad man känner utan att bli klassad som feg? Eh.

För att han var tyst om sin ovilja. Skriver för säkerhets skull - det är helt ok att inte vilja ha flera barn. Men då fpr man berätta.

En som döljer sin ovilja är feg - Obs! - tycker jag)

Skulle manen i frågan berätta från allra början att han vill aldrig skaffa flera och ts valt att stanna då slulle jag säga misstag osv och kalla mannen ansvarsful.
    Anonym (-) skrev 2017-05-19 13:39:57 följande:

Varför är HAN feg? Tycker att DU är väldigt feg som sitter och påstår saker om en man som du inte vet något om. Ska inte han kunna säga att han inte vill ha fler barn?!

Ts får ta huvudet ur arslet och lära sig tills nästa gång att snacka om barn innan hon ger sig in i ett seriöst förhållande. Annars har hon sig själv att skylla.

Vadå hennes val ska också respekteras??? Det enda valet är att lämna mannen om de båda ska bli respekterade. Men du är väl en sån där manshatare som tycker att mannen ska tvingas ha ett barn med ts.

För det första - du har aldelles rätt. Jag är feg.

Resten av dina frågor har jag mer eller mindre besvarat.
  • Anonym (Fakta!)

Är det en bebis han inte vill ha eller ett barn till?

Det är väldigt få spädbarn som adopteras utomlands idag då de flesta länder gör allt de kan för att försöka adoptera inom landet i första hand. De flesta är mellan 1 och 3 år när de kommer, men det krävs mycket mer anpassningar för att adoptera än för att få en bebis, då många av barnen har svårt med anknytningen och man måste vara beredd på att lägga mycket tid på den.
    Har du läst på något om adoption? Det borde du göra innan du tar ett beslut.
    Om man inte ställer sig på special needs listan är väntetiden oftast 3-5 år beroende på land och förutsättningar. Vissa länder kräver långa äktenskap flera länder tillåter inte att du adopterar som ensamstående.

Maxåldern för att få adoptera är strax över 40, men jag har för mig att det räcker att den ena föräldern är under gränsen, kolla upp vad som gäller i ert landsting!
    Ta reda på fakta och presentera dem för honom, sen får han säga ja eller nej.
    Säger han nej har du valet att leva utan honom och försöka adoptera själv, eller att leva utan barn. Ni har hans barn sen tidigare vv, ni kan ställa upp som fosterfamilj eller kontaktfamilj och det finns flera andra sätt för dig att få leva med barn även om du inte får några egna.

Svar på tråden Jag vill adoptera ett barn, han vill inte