• Dalkullan92

Bf juni 2018

Hej ????

Hittade ingen tråd för bf juni 2018. Är nog ute ganska tidigt oxå :)

Jag plussade i onsdags på bim -4 så har Bim på söndag:)

Har iaf Bf beräknat till 3 juni nu.

Finns de fler där ute får ni gärna hänga här :)

• Svar på tråden Bf juni 2018
  • Freya18
    evve88 skrev 2018-03-06 11:03:41 följande:

Jag har ätit järntabletter sen vecka 20, men mitt var dåligt idag med så ska öka dosen. Äter sideral som ska va bättre än niferex som jag åt förra graviditeten, man kan ju bli väldigt förstoppad av dom.. men har tyvärr ingen erfarenhet av blutsaft! Aldrig hört nån som blivit rekommenderad de i första hand men kanske olika i olika län...

MaTik skrev 2018-03-06 16:37:24 följande:

Min ordinarie bm skrev ut niferex till mig, men sist när jag hade en vikarie så talade hos sig varm om blutsaft. Jag har druckit det tidigare när jag inte varit gravid och tyckte det funkade bra, om än lite äckligt. Niferexen funkar också ok för mig, blir ju hård i magen men det var jag redan innan så ingen större skillnad... :)

Jag blev rekommenderad att börja med Niferex, men efter att ha läst innehållsförteckning så blev jag inte så sugen på att testa dom än. Och så är jag redan super trög i magen.. Blutsaften smakade helt ok, men maken spydde nästan när han smakade, haha.

Idag har jag fått i mig järn iaf. Lunch: 3 skivor blodpudding, 2 glas blodapelsinjuice, 2 clementiner, broccoli och ärtor. Middag: pasta med köttfärssås gjord i gjutjärnsgryta, kikärtor, tomater, 2 glas juice och 2 kiwi. Och så har jag småätit på pumpafrön. 20ml blutsaft och folsyratablett också. Ska bli spännande att se om man lyckas få upp järnvärdet på dessa två veckor! :)
  • Moorii

Jag äter niferex sen ca fyra veckor och har inte blivit hård i magen! Helt otroligt, förra gången var det hopplöst. Äter grovt bröd med hela korn och frögröt till frukost, tror faktiskt det hjälper.

• Utvandraren2

Har ju läst att ?alla? gravida troligen behöver järn, så knaprade mina multivitamintabletter+omega3 för gravida och trodde jag gjorde rätt. Bm sa igår att jag ska INTE äta tabletterna, har höga järnvärden och depåer.

Så kan det gå. Kan iallafall äta omega3 kapslarna, så helt bortkastade pengar var det ju inte. Äter ju nästan inte grönsaker längre, pga äckelkänsla sedan v6. Det gick helt fint sa bm. Äter mycket frukt och dricker väldigt mkt mjölk/fil så då räcker det.

• SofieJ
    Utvandraren2 skrev 2018-03-06 23:38:14 följande:

Har ju läst att ?alla? gravida troligen behöver järn, så knaprade mina multivitamintabletter+omega3 för gravida och trodde jag gjorde rätt. Bm sa igår att jag ska INTE äta tabletterna, har höga järnvärden och depåer.

Så kan det gå. Kan iallafall äta omega3 kapslarna, så helt bortkastade pengar var det ju inte. Äter ju nästan inte grönsaker längre, pga äckelkänsla sedan v6. Det gick helt fint sa bm. Äter mycket frukt och dricker väldigt mkt mjölk/fil så då räcker det.

Haha oj! Kul att det är på det hållet. Jag är förvånad över hur bra mina värden är med tanke på hur dåligt jag ätit. Behöver inte heller ta något extra, än så länge i alla fall...
  • MaTik
    Freya18 skrev 2018-03-06 19:15:12 följande:
    MaTik skrev 2018-03-06 16:37:24 följande:

Min ordinarie bm skrev ut niferex till mig, men sist när jag hade en vikarie så talade hos sig varm om blutsaft. Jag har druckit det tidigare när jag inte varit gravid och tyckte det funkade bra, om än lite äckligt. Niferexen funkar också ok för mig, blir ju hård i magen men det var jag redan innan så ingen större skillnad... :)

Jag blev rekommenderad att börja med Niferex, men efter att ha läst innehållsförteckning så blev jag inte så sugen på att testa dom än. Och så är jag redan super trög i magen.. Blutsaften smakade helt ok, men maken spydde nästan när han smakade, haha.

Idag har jag fått i mig järn iaf. Lunch: 3 skivor blodpudding, 2 glas blodapelsinjuice, 2 clementiner, broccoli och ärtor. Middag: pasta med köttfärssås gjord i gjutjärnsgryta, kikärtor, tomater, 2 glas juice och 2 kiwi. Och så har jag småätit på pumpafrön. 20ml blutsaft och folsyratablett också. Ska bli spännande att se om man lyckas få upp järnvärdet på dessa två veckor! :)
    Låter gott, mycket godare än niferex! :)

Jag har hittills haft en väldigt bra graviditet och väldigt få och lindriga krämpor. Men nu (v 29 idag) börjar magen kännas ihopklämd. Blir väldigt mätt när jag äter och när jag böjer mig fram känns det som att lunchen ska komma upp igen. Bebisen har konkurrerat ut magsäcken helt enkelt. Nån annan som har samma och har nåt tips? Känner mig ibland helt uppblåst.
  • Freya18
    MaTik skrev 2018-03-07 11:28:23 följande:

Jag har hittills haft en väldigt bra graviditet och väldigt få och lindriga krämpor. Men nu (v 29 idag) börjar magen kännas ihopklämd. Blir väldigt mätt när jag äter och när jag böjer mig fram känns det som att lunchen ska komma upp igen. Bebisen har konkurrerat ut magsäcken helt enkelt. Nån annan som har samma och har nåt tips? Känner mig ibland helt uppblåst.
    Snart är du i vecka 30! Vad kul!
    Jag känner igen mig i det du skriver. När jag äter (speciellt middagen eller kvällsmål) så vill maten inte riktigt åka ner och smälta. Maten är i halsgropen och flera gånger när jag rapar så åker den upp i munnen igen.. fräscht.
    Jag har inte kommit på några bra tips än. Jag försöker att äta långsammare och mindre måltider, men det hjälper dock inte. Kanske underlättar att ta en promenad efter måltiden, men nu är det så kallt ute på kvällarna så vill inte pina på mig massor med kläder. Brukar alltid ta en promenad på förmiddagen.
  • evve88
    MaTik skrev 2018-03-07 11:28:23 följande:

Känner samma!! Kan inte äta mkt alls... men måste äta sååå ofta fortfarande annars spyr jag och känner mig helt vimmelkantig. Speciellt morgon och kväll. Orkar inte äta precis hela tiden ! Kommer ju hinna se ut som en ballong innan v 40. Haha! Jag är dock bara i v 25 :p
  • wibblywobbly

Någon annan som känner att de inte riktigt hinner med? Går snart in i vecka 28, och känner mig så oförberedd! Jag läser på, införskaffar allt som behövs för att välkomna bebis men eftersom det är första känns det hela nästan overkligt stort och som om jag missar massa saker.. :(

• SofieJ
    wibblywobbly skrev 2018-03-07 20:04:26 följande:

Någon annan som känner att de inte riktigt hinner med? Går snart in i vecka 28, och känner mig så oförberedd! Jag läser på, införskaffar allt som behövs för att välkomna bebis men eftersom det är första känns det hela nästan overkligt stort och som om jag missar massa saker.. :(

Jag håller med, men i ärlighetens namn tror jag att vi tar i för mycket. Slår vad om att jag inte kommer använda hälften av grejerna jag känner att jag bara "måste" ha innan barnet kommer. OCH TÄNK OM HAN KOMMER TIDIGARE ÄN BERÄKNAT!? KATASTROF! ^^

Jag har en inköpslista, om du vill se?