• Dalkullan92

Bf juni 2018

Hej ????

Hittade ingen tråd för bf juni 2018. Är nog ute ganska tidigt oxå :)

Jag plussade i onsdags på bim -4 så har Bim på söndag:)

Har iaf Bf beräknat till 3 juni nu.

Finns de fler där ute får ni gärna hänga här :)

• Svar på tråden Bf juni 2018
  • Utvandraren2

Hej alla fina!

Någon mer som har svårt att sova? De tre senaste dagarna har jag vaknat ett oräkneligt antal gånger per natt. Får därför ingen djupsömn och är helt slut. Någon mer som känner igen sig?

Jag har en teori om att fröken i magen har varit extra livlig de senaste dagarna, iaf har kraften i sparkarna ökat. Tror att det är rörelserna som väcker mig.

Någon som har något tips för vad jag kan göra? Kan inte sjukskriva mig, men kan heller inte gå omkring som en zombie till bf. En sak när man är FL, men svårt att jobba när man är så trött att man mår illa och försöker undvika koffein...

• Kia82
    Utvandraren2 skrev 2018-03-14 23:06:44 följande:

Hej alla fina!

Någon mer som har svårt att sova? De tre senaste dagarna har jag vaknat ett oräkneligt antal gånger per natt. Får därför ingen djupsömn och är helt slut. Någon mer som känner igen sig?

Jag har en teori om att fröken i magen har varit extra livlig de senaste dagarna, iaf har kraften i sparkarna ökat. Tror att det är rörelserna som väcker mig.

Någon som har något tips för vad jag kan göra? Kan inte sjukskriva mig, men kan heller inte gå omkring som en zombie till bf. En sak när man är FL, men svårt att jobba när man är så trött att man mår illa och försöker undvika koffein...

Ja min nattsömn har också börjat att svaja. Somnar alltid som en stock på kvällen och sover så tungt fram tills det är dags för det nattliga toabesöket då jag blir klarvaken och har sen svårt att somna igen. När väckarklockan ringer är jag en zombie. Min dagliga kopp med te på morgonen hade jag inte klarat mig utan, det är det enda koffeinet jag dricker.

Min lilla grabb i magen har också blivit betydligt mycket livligare och har växt mycket den sista veckan och så kommer det ju att vara nu, den där lilla parveln ska växa till sig rejält tiden som är kvar.
  • wibblywobbly

Hej alla fina!

Hej! Jag har också sovit riktigt uselt senaste tiden, inatt räknade jag när jag vaknade, och det var en gång i timmen.. Så även om jag la mig tidigt och idag var ledig så jag kunde sova ut - är jag heeeelt slut när jag väl går upp. :(

Min lilla tös är väldigt aktiv när jag ligger ner och misstänker att det är hon som väcker mig. Så har egentligen inga bra tips, tyvärr.. Men det är frustrerande!

• beme

Hej alla fina!

Jag hade en sådan period för några veckor sedan, där jag vaknade hur lätt som helst mitt i natten och förstod inte alls varför jag vaknade, men gissade att det var för att han rörde sig i magen. Sen kunde jag inte somna om på typ en halvtimme. Samma sak om jag lära upp och kissa - blev klarvaken!

Har dock inget tips om hur man kan göra.. Jag smekte magen lite och försökte hitta den absolut bekvämaste, "uppfluffade" positionen i sängen att gosa in mig i och sedan vänta där tills jag somnade igen. Man får nog vara envis och hitta en lugn rutin/trigger (lite som att borsta tänderna och släcka ner i huset när man ska sova för natten) och min blev att smeka magen = trigger för att "kroppen, vi ska fortsätta sova".

Tror kroppen vänjer sig, för nu vaknar jag bara vid halv sex, sex för att gå och kissa och då kan jag lika gärna vara uppe sen, lite beroende på dagens agenda. ;) Tror det är en övergående period, men det lär väl komma tillbaka senare igen skulle jag gissa, närmare förlossningen..
    "Once you become fearless, life becomes limitless"
  • Utvandraren2
    beme skrev 2018-03-15 09:33:29 följande:

Jag hade en sådan period för några veckor sedan, där jag vaknade hur lätt som helst mitt i natten och förstod inte alls varför jag vaknade, men gissade att det var för att han rörde sig i magen. Sen kunde jag inte somna om på typ en halvtimme. Samma sak om jag lära upp och kissa - blev klarvaken!

Har dock inget tips om hur man kan göra.. Jag smekte magen lite och försökte hitta den absolut bekvämaste, "uppfluffade" positionen i sängen att gosa in mig i och sedan vänta där tills jag somnade igen. Man får nog vara envis och hitta en lugn rutin/trigger (lite som att borsta tänderna och släcka ner i huset när man ska sova för natten) och min blev att smeka magen = trigger för att "kroppen, vi ska fortsätta sova".

Tror kroppen vänjer sig, för nu vaknar jag bara vid halv sex, sex för att gå och kissa och då kan jag lika gärna vara uppe sen, lite beroende på dagens agenda. ;) Tror det är en övergående period, men det lär väl komma tillbaka senare igen skulle jag gissa, närmare förlossningen..

Tack, det låter bra att det kan gå över. Var rädd för att det skulle bli så här resten av tiden. Pinade mig just igenom två timmar med svidande ögon på jobb, och nu har jag lagt mig. Ska sova lite innan kvällsmaten. Har delegerat matlagningen till sambon. Har bra järnnivåer, så det är ju inte det heller. Är bara att jag inte får någon djupsömn. Igår tog det två timmar att somna, jag som brukar somna direkt. Nu är det zzz...
  • Freya18

Nu har min sömn blivit väldigt påverkad. Känner mig konstant trött och gnällig. Inatt hade jag ont i mitten av ryggen precis HELA natten.. Zzzzz..

Tidigare har det hjälpt att ligga helt rakt på rygg, men nu hjälpte inte ens det. Lyckades somna sen, men vaknade kort efter för då blev det pisse paus. Då fick jag svårt att somna igen och grät nästan av frustration. Väckte stackars maken som skulle upp och jobba tidigt. Han masserade lite och sen somnade jag. Man känner sig skapligt sliten idag..

• Workingmom
    Freya18 skrev 2018-03-16 15:48:55 följande:

Nu har min sömn blivit väldigt påverkad. Känner mig konstant trött och gnällig. Inatt hade jag ont i mitten av ryggen precis HELA natten.. Zzzzz..

Tidigare har det hjälpt att ligga helt rakt på rygg, men nu hjälpte inte ens det. Lyckades somna sen, men vaknade kort efter för då blev det pisse paus. Då fick jag svårt att somna igen och grät nästan av frustration. Väckte stackars maken som skulle upp och jobba tidigt. Han masserade lite och sen somnade jag. Man känner sig skapligt sliten idag..

Det är jobbigt att inte få/kunna sova när man är trött.

Det blir nästan värre när stressen kommer över att man MÅSTE sova.

Egentligen ska man väl inte ligga på rygg så mycket i slutet av graviditeten. Det trycker på stora kroppspulsådern och gör att syresättningen till blodet blir sämre.. ligger jag på rygg börjar jag må illa efter en stund.

Men jag låg lite på en "spikmatta" när det var som värst för ryggen i mina förra graviditeter.

Kanske kan du pröva att lägga en kudde mellan benen när du ligger på sidan så avlastar du bäckenet?

Jag sover också dåligt, vrider och vänder mig ständigt. Det tär på humöret...

Försök lägga dig så snart du får möjlighet på dagtid eller em, när du slutat jobba.

Jag somnade i solstolen idag och de var underbara minuter ??

Hoppas de blir lättare för dig!
  • Kia82

Visst är det frustrerande när man inte kan sova men när man tänker på anledningen bakom, att det faktiskt är kroppens sätt att successivt vänja sig vid mindre sömn innan bebisen anländer så är det ändå ganska så fantastiskt. Dock kan man ju tycka att den skulle tillåta en att sova när den har chansen men nix, det fungerar inte så, tyvärr.

• evve88

Nån mer som fått mkt sammandragningar?? Är i fjällen och promenerar mycket och drar pulka och jag tycker magen är stenhård konstant. Släpper på kvällen sen när jag vilat. Andra barnet, med första kände jag knappt en enda sammandragning...

• Kia82
    evve88 skrev 2018-03-17 12:55:10 följande:

Nån mer som fått mkt sammandragningar?? Är i fjällen och promenerar mycket och drar pulka och jag tycker magen är stenhård konstant. Släpper på kvällen sen när jag vilat. Andra barnet, med första kände jag knappt en enda sammandragning...

Har också börjat att få mer och mer främst när jag varit igång och rört på mig ordentligt.