• Dalkullan92

Bf juni 2018

Hej ????

Hittade ingen tråd för bf juni 2018. Är nog ute ganska tidigt oxå :)

Jag plussade i onsdags på bim -4 så har Bim på söndag:)

Har iaf Bf beräknat till 3 juni nu.

Finns de fler där ute får ni gärna hänga här :)

• Svar på tråden Bf juni 2018
  • Moorii
    evve88 skrev 2018-03-17 12:55:10 följande:

Nån mer som fått mkt sammandragningar?? Är i fjällen och promenerar mycket och drar pulka och jag tycker magen är stenhård konstant. Släpper på kvällen sen när jag vilat. Andra barnet, med första kände jag knappt en enda sammandragning...

Mycket vet jag inte, men känner ibland på jobbet att magen blir hård (stressande jobb). Minns att det dröjde till efter vecka 30 innan jag kände några sammandragningar förra gången, så blev tidigare denna gång (vecka 26 nu).
  • Freya18
    Workingmom skrev 2018-03-16 21:54:45 följande:

Det är jobbigt att inte få/kunna sova när man är trött.

Det blir nästan värre när stressen kommer över att man MÅSTE sova.

Egentligen ska man väl inte ligga på rygg så mycket i slutet av graviditeten. Det trycker på stora kroppspulsådern och gör att syresättningen till blodet blir sämre.. ligger jag på rygg börjar jag må illa efter en stund.

Men jag låg lite på en "spikmatta" när det var som värst för ryggen i mina förra graviditeter.

Kanske kan du pröva att lägga en kudde mellan benen när du ligger på sidan så avlastar du bäckenet?

Jag sover också dåligt, vrider och vänder mig ständigt. Det tär på humöret...

Försök lägga dig så snart du får möjlighet på dagtid eller em, när du slutat jobba.

Jag somnade i solstolen idag och de var underbara minuter ??

Hoppas de blir lättare för dig!

Jag hoppas också att det släpper snart.. men jag tror tyvärr att det bara kommer bli värre med min skolios. Ska dock testa med spikmattan! Det har jag inte tänkt på.

Jag undviker att ligga på rygg så gott det går just på grund av att syretillförseln inte ska bli dålig till bebben. Har heller inte sovit på höger sida nånting under hela graviditeten. Jag sover på vänster sida med en avlång kudde mellan benen och en kudde bakom ryggen sen bufflar jag upp täcket ordentligt. När man väl har hittat någorlunda smärtfri position, jo då blir man kissnödig.. Samma visa varje natt.

Jag tar en tupplur varje eftermiddag också. Kan somna sittandes nästan. Haha. Men allt det här är värt i slutändan! Längtar massor till juni! :)
  • Kia82

Jag kan enbart sova på höger sida, har gjort med alla barnen och det har gått fint.

Har börjat att få ont i fötterna och underbenen när jag stått upp för länge. Går in i vecka 29 på tisdag så det går framåt men känns ändå såå långt kvar.

• MaTik
    evve88 skrev 2018-03-17 12:55:10 följande:

Nån mer som fått mkt sammandragningar?? Är i fjällen och promenerar mycket och drar pulka och jag tycker magen är stenhård konstant. Släpper på kvällen sen när jag vilat. Andra barnet, med första kände jag knappt en enda sammandragning...

Ja, jag har haft det sen typ vecka 20, men det har blivit lite mer nu (vecka 30). Är första barnet. Kommer när jag gör för hastiga rörelser (typ nyser!) och om jag tränar. Tycker inte att de gör ont alls eller känns särskilt obehagliga, så jag kör på ändå.
  • Krocki1

Jag börjar bli ?irriterad? på min lilla bäbis. Han rör sig inte så mkt och gör sin mamma orolig. Jag är i vecka 25+2, med moderkakan fram. Man ska ju börja känna bebisen varje dag nu.

När ska jag få de riktiga kickarna? Eller att han rör sig så magen rör på sig.

Jag kan känna honom max en gång per dag typ en liten kick/fladder.

Har ni tips på att få er bebis att röra sig?

• Moorii
    Krocki1 skrev 2018-03-19 22:29:35 följande:

Jag börjar bli ?irriterad? på min lilla bäbis. Han rör sig inte så mkt och gör sin mamma orolig. Jag är i vecka 25+2, med moderkakan fram. Man ska ju börja känna bebisen varje dag nu.

Jag har denna gång moderkakan i bakvägg, men bebisen började inte sparka på riktigt ändå förrän i vecka 24! Sen har jag fått lugna bebisar, det kanske din också är? Det hjälper ju inte oron, det vet jag, för oavsett vill man få livstecken och gärna ofta. Med sonen hade jag moderkakan i framvägg och då upplevde jag mindre rörelser än nu och det var nog närmare vecka 30 som han började "leva om". Hoppas din bebis kommer igång snart!
  • Sjuttiosjuan
    Krocki1 skrev 2018-03-19 22:29:35 följande:

Hej!

Jag är i v 29 snart och har ännu inte sett magen röra på sig men känner ju bebisen flera gånger om dagen, men inga direkta kickar skulle jag säga:) Dom väger ju inte så mycket än. Jag har moderkakan både i fram och bakvägg på höger sida men har man den fram så dämpar den ju sparkar mot utsidan. Min har däremot legat med fötterna neråt ett tag nu och sparkat på kussblåsan, och det känns!

Min bebis brukar komma igång om jag dricker typ kall saft eller äter glass.

Säkert ingen fara men jag förstår att du ändå är orolig!
  • FairyL
    evve88 skrev 2018-03-06 11:03:41 följande:

Jag har ätit järntabletter sen vecka 20, men mitt var dåligt idag med så ska öka dosen. Äter sideral som ska va bättre än niferex som jag åt förra graviditeten, man kan ju bli väldigt förstoppad av dom.. men har tyvärr ingen erfarenhet av blutsaft! Aldrig hört nån som blivit rekommenderad de i första hand men kanske olika i olika län...

Jag är i samma sits. Jag kollade upp Sideral men märkte att den bara innehöll 30 mg järn per tablett, jämfört med Niferex som innehåller 100 mg/tablett! Så jag bestämde mig för att hålla mig till Niferex ändå. Mitt hb hade också sjunkit.

Jag får sån förstoppning av järnpillren och graviditeten så jag måste ta Movicol för att magen ska funka någorlunda... :(
  • Kia82

Gick in i vecka 29 (28+0) idag och den senaste veckan har det verkligen ändrats karaktär på rörelserna i magen, det sparkas för fullt uppåt och neråt och framåt och bakåt och ibland känner jag en arm eller ett ben dras längs magen. Det nya den senaste veckan också är kickboxingpassen klockan 6 varje morgon, bebisen väcker mig innan väckarklockan ringer. Detta är lika häftigt att uppleva oavsett hur många gånger man varit gravid. Har moderkakan i framvägg så även fast jag har känt rörelser varje dag sen lång tid så är det nu något helt annat.

84 dagar kvar till bf.

• wibblywobbly

Idag var jag och gjorde glukosbelastning - gick smidigt, trots att jag var hungrig och trött när jag kom dit. Att fasta är inte min grej..!

Fick även höra lillans hjärtljud för andra gången, och mätas. Allt verkade se fint ut, nu inväntar jag bara provresultaten.. :)

Är i V.29, känner av mycket sparkar och ibland syns dom även utåt. Mycket livlig bebbe. Idag fick vi även veta datumen för föräldrautbildning vilket känns spännande.. Har inte så många gravida i min direkta närhet, antingen har jag vänner som har småbarn - men som bor långt bort, eller vänner i närheten men utan barn.. Så ska bli kul att träffa andra gravida. Samtidigt är jag nervös, men så är jag alltid inför att träffa nya människor..

Dock känner jag en viss nervositet och.. ensamhet gällande att bli mamma för första gången. Jag önskar jag hade haft någon nära väninna att ta promenader med, någon som kanske också väntade barn.. Konstig känsla, aldrig trott jag skulle "bli sån" så att säga.. Kanske bara är hormonerna som spökar? Jag har ju min fantastiska make och familj men just att ha en nära vän som man faktiskt träffar och går igenom bebis-grejer med, åh vad jag önskar jag hade en sån.

81 dagar kvar till BF..