• malikan

Bf juli 2018

tellis mom skrev 2018-02-11 10:52:06 följande:

Hejsan. Jag hoppar gärna in här, väntar också barn i juli:) våran lilla är beräknad till den 9 juli, tredje barnet.

Välkommen :)

Väntar oxå en trea :)
  • malikan
    polf skrev 2018-02-13 08:37:03 följande:

Jag är i v19 (18+4) jag kanskeee har känt en gång. Annat inget. Jag är så nervös inför rul. Känns inte alls bra. :(

Har samma känsla som dig, är tredje barnet och troor jag kanske började känna fladder i helgen. Har rul 23e och är jättenervös
  • malikan
    Mamma till S skrev 2018-02-14 08:44:05 följande:

Tror jag känner bebis idag :) Den typ pickar /gräver haha eller hur jag ska förklara, nere vid troskanten, kan de va bebis så långt ner? :)

Det tror jag det är, livmodern går bara knappt upp till naveln än tror jag!

Jag brukar försöka beskriva det som att det känns som akvariefiskar som pickar på insidan, haha

Som när dom äter på glaset liksom :D
  • malikan
    tellis mom skrev 2018-02-14 11:50:27 följande:

Är det någon som har koll på när man får havandeskapsintyget? Vid mina andra graviditeter har kontrollerna varit tätare men nu ska jag ju inte till bm fören vecka 25 och det känns ju kanske lite tight om man ska ansöka om graviditetspenning?

Jag fick det hos bm sist, i v 16, kändes lite tidigt att skicka in så har det fortfarande hemma
  • malikan
    Vita_tassar skrev 2018-02-14 12:05:25 följande:

(Ah, förlåt, hade ju mer saker att bolla med er.) Min sambo döööör tydligen om han inte får åka utomlands i år också, så nu har vi bestämt oss för att åka till Grekland i mitten av april. Vi har kollat med flyg- och försäkringsbolag och de tillåter att jag reser i den veckan. Det är ju inom EU, så jag tänker att behöver jag sjukvård så är det ju samma taxa som lokalbefolkningen får betala.

Har mått väldigt bra i min graviditet hittills, så kan ju beställa med avbokningsskydd och hoppas på det bästa. Egentligen tycker jag det verkar lite tråkigt för mig. Helt tjock i värmen och inte ens få vara i solen eller dricka vin eller våga bada i vågor. Men är det så himla viktigt för min partner kan jag väl unna honom det.

Men är det helt galet att resa så sent i graviditeten? Tror det blir i graviditetsvecka 28-29 typ. Lite läskigt känns det ändå.

Jag siktar oxå på att resa i april om jag mår ok och får godkänt av min läkare!

Jag planerar att flyta i en pool hela resan, haha
  • malikan
    Iowhannah skrev 2018-02-15 09:59:21 följande:

Men precis, man vet vad man kan/orkar just nu men har ingen aning om hur det blir senare. Jag tänker att om jag orkade gå promenader dagligen tills dagen innan förlossning första gången, så orkar jag sitta/stå i publiken ca en vecka innan förlossning denna gång. Dessutom finns det ju sjukhus på andra ställen än min hemort också :P

Du får ha med bbväska och babyskydd ifall, haha
  • malikan
    mamadada skrev 2018-02-15 14:46:46 följande:

En fråga till alla er, min barnmorska är lite underlig..

Jag träffade henne senast när jag var i vecka 11, är nu i vecka 19.

Då tog hon blodvärde på mig och sa att de såg bra ut men att alla brukar få äta järntabletter vid halva graviditeten.

Men nu förra veckan meilade jag hene att om vi ska titta på mina blodvärden ifall jag ska börja äta järntabletter nu, så skrev hon tillbaka att ja det kan du göra vi behöver inte ta några prover.

Blev lite fundersam att hon inte ville kontrollera mina blodvärde innan hon ordinerade järntabletter till mig, har läst att man inte ska äta järntabletter om man har normala blodvärden, dvs  mellan 120-130 då det kan vara farligt.

Så jag tvingade mig en tid till henne och var där idag.

Mitt blodvärde låg på 122 idag och barnmorskan insisterade på att jag skulle börja äta järntabletter? Jag sa till henne att jag har läst att det finns nya studier som visar att det kan vara farligt, hennes svar va: LYSSNA PÅ DIN BARNMORSKA ISTÄLLET! Känns som jag vill byta barnmorska nu för känner mig inte trygg hos henne. ( hon brukar förövrigt verka också lite borta, hon frågar mig ibland , Vad ska vi mer göra? Vad vill du mer göra? :/ Är van vid erfaren barnmorska som leder besöket och vet vad hon gör och tar mig seriöst.

ni kan läsa om inlägget här där det står mer om blodvärden vid graviditet och järntabletter www.niomanader.se/blodvardet-hb/

Är det någon mer som fått börja äta järntabletter och vad låg era värden på? 

Mitt järnvärde låg på 16 i v 6 och har ätit järntabletter sen dess.

Tänker att om det inte känns bra för dig och du ligger inom normalvärdet så vänta med att ta dom?

Vet inte om de kollar upp järn ytterligare under graviditeten?
  • malikan

Alltså jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, är idag i v 19 och har gått upp nästan 10 kg!

Hur är det möjligt?!

Äter inget godis eller chips eller något längre då jag känner avsmak för det nu, äter regelbundet pga illamående. Visst att jag inte orkar motionera pga att kroppen säger ifrån men det gjorde jag inte innan heller...

:(

Fick veta igår att på måndag blir jag omplacerad till ett annat jobb vilket innebär ett tyngre jobb samt jobb mån-fre utan ob, så kommer förlora inkomst samt massa hemmatid, vet inte om jag kommer orka.. mitt nuvarande schema har jag upp mot 9 dagars ledigt!

Allt känns bara jobbigt idag :(

• malikan
    Moorii skrev 2018-02-16 09:19:01 följande:

Jag gör precis så, men när jag klickar på mödravård så står det bara att det inte finns någon information. Det enda som registrerats är när jag varit på min vårdcentral.

Kollar du under provsvar och har lagt till mödravården på mina mottagningar?
  • malikan
    Iowhannah skrev 2018-02-18 09:21:32 följande:

Är det någon som har lite tips om hur man ska tänka kring babyskydd?

Så här: först var planen att köpa ett med isofix-bas, för att sedan använda samma bas till nästa stol (och när den är urvuxen har sonen växt ur sin stol ändå), men isofix-baserna är ju mycket dyrare än jag trodde! Är det värt det då? Ska vi kanske köpa utan bas och sen satsa på en till 25-kilosstol, som kommer användas parallellt med sonens i kanske 1,5 år? Åh, vad svårt!

Har du kollat jollyroom? Dom har rea och såg att man kunde få babyskydd och isofix från beemoo för 1200 tror jag.
Svar på tråden Bf juli 2018