• Jmlwc

Augustibarn 2018

Hej!

Väntar mitt fjärde barn i augusti 2018.

Jag bor i Västmanland och studerar till grundlärare.

Här kan vi följas åt och hjälpa varandra med råd och tips.

Välkomna!

• Svar på tråden Augustibarn 2018
  • marran87
    Aamon skrev 2018-01-06 19:17:48 följande:

Beror väl på hur viktig frågan är för er. Skulle ni abortera ett foster med Downs eller behålla även om ni visste?

Vi vill inte göra KUB då svaret enbart är en sannolikhet. Och det det räknar sannolikhet för, enligt oss, enbart skulle vara en gåva. Om så svaret var 1:20 skulle vi inte göra något, bara vara mer förberedda på "om".

Jag har för varje graviditet en risk för utomkvedshavandeskap på 1:20, inte slutar vi försöka för det? När jag fick ett x hade jag en risk på 1:100.

Vet en som beräknades ha en risk enligt kub på 1:20000, och födde ett barn med Downs. En annan som hade 1:200, och födde ett barn utan Downs.

Tack för dina tankar! :)
  • mkess
    marran87 skrev 2018-01-06 19:01:02 följande:

Vi pratar för fullt här hemma om KUB-testet...

Hos oss ingår det i basprogramet, jag är 31 år och vi är helt delade!

Hur tänker ni kring det?

Vi kommer inte göra testet, vet att jag kommer noja om jag inte får prick 1/20000 så lever hellre i ovisshet. ;) Där jag bor får dock alla ett ultraljud runt v12 där de kollar upp bebisen och beräknar bf, så om ulteknikern ser någonting som inte ser bra ut kommer vi att ta ordentliga prover direkt istället.
  • Isavanna1
    Vallmofröt skrev 2018-01-06 18:09:03 följande:
    Skönt det.. man ska orka plocka bort den med. Brukar va rätt tidig med att plocka bort,har inte orkat just nu.. enormt trött. Kanske borde va dags att påbörja järntabletter kanske.. eller tröttheten e väl pga själva graviditeten. Skulle ja lägga mig ner nu,då hade ja somnat
    Så jobbigt, jag hoppas slippa järntabletter in i det längsta, jag mår så himla kasst i magen av dem.
  • Isavanna1

Hur tänker ni kring det?

Jag är 36 nu och vi kommer göra det. Jag tycker det känns dumt att inte göra det när det erbjuds. Hur vi ställer oss till resultatet vet jag däremot inte än.
  • Jmlwc

Hur tänker ni kring det?

Vi ska också göra KUB. Hade gärna gjort NIPT men är så dyrt!
  • Isavanna1
    Jmlwc skrev 2018-01-06 22:38:43 följande:
    Vi ska också göra KUB. Hade gärna gjort NIPT men är så dyrt!
    Som jag förstått det här så erbjuds man kub, och om det visar något så får man nipt osv. Men bara om det visar förhöjd risk
  • Jmlwc
    Isavanna1 skrev 2018-01-06 22:46:18 följande:

Som jag förstått det här så erbjuds man kub, och om det visar något så får man nipt osv. Men bara om det visar förhöjd risk

Jo men man kan göra nipt privat. Här kostar baspaketet 4500kr.
  • Vallmofröt
    Jmlwc skrev 2018-01-06 19:23:30 följande:

Det skulle jag behöva! Har glömt ta folsyra tabletter några dagar:( Tar dem innan jag går och lägger mig eftersom jag har fått för mig att jag mår mer illa av dem.

De e jätte smidigt.. äter även omega 3 då d e svårt att få barnen o äta fisk flera ggr i veckan. Dosett finns att köpa på apoteket
  • Saanny

Jag är i slutet av vecka 10 nu. (9+5), och känner under de senaste dagarna hur symtomen börjat klicåbga av, känner endast lite molvärk då och då, samt lite lite ömma bröst. Jag blir ju såklart orolig för mådde så sjukt illa för någon vecka sedan. Känner någon av er andra hur symtomen börjar Klinga av nu?? Eller har ni någon erfarenhet av detta under era tidigare graviditeter? Känner mig inte så gravid. Mer än att jag verkligen inte är sugen på viss mat. Tröttheten har också börjat släppa. Är bubbligare i magen också.

Och något helt annat.. har någon av er gjort en konisering? Va inte orolig för detta innan, men min mamma skrämde upp mig.

• Saanny
    saijda skrev 2018-01-04 22:08:01 följande:

Jag känner samma och en helt obeskrivlig känsla! :D alla på min mans sida hoppas på en flicka (om de får önska) för de har bara pojkar i familjen ^^ jag tror också på flicka, men för mig spelar det ingen roll egentligen, men ibland känns som det växer två där inne för har sån jobbig molvärk ibland :0 hade varit underbart!

Haha ja precis 50-50 chans. Längtar så tills veckan man ser. Ska ni ta reda på könet? :)

Jag ville absolut inte ha reda på könet först. Jobbar på förskola och är väldigt anti att placera barn i fack pga kön så ville ha öppet sinne. Men nu har alla börjat snacka så mkt och min sambo vill ha reda på könet innan så det lutar nog åt att vi tar reda på könet när man kan.

Ni då?
Svar på tråden Augustibarn 2018