• Anonym (Anonumius)

Ska barnvagnar ha företräde?

Om bussen är knökfull och en mamma med barnvagn vill gå på bussen, har den företräde så att några måste kliva av eller ska mamman vänta på nästa buss? Nästa buss kommer om 15 min.

• Svar på tråden Ska barnvagnar ha företräde?
  • Anonym (Nej)

Aldrig i livet. Varför skaffa barn utan att ha tillgång till bil? Av allt man kan störa sig på i kollektivtrafiken tar barnvagnar hem priset. Vagnen tar plats och barnet väsnas. Ingen annan ska behöva stå ut med ditt lilla "underverk". Har tröttnat på alla mammor som försöker trycka in barnvagnen i en proppfull buss och därmed slösar bort allas tid. 

• Anonym (tror)
    Anonym (Anonumius) skrev 2018-10-24 13:14:53 följande:
    Man borde göra kollektivtrafiken gratis för småbarnsföräldrar. Då blir det en ?rättighet? för oss med små barn.

Nu tror jag ju förvisso att du bara har tråkigt, men iaf. 

När mina barn var små så var buss gratis för de med barnvagn. Jag vet inte om det är så nu. 

Det innebar inte att de med barnvagn fick kliva på om bussen var full. Man fick inte ens kliva på om det var två vagnar på bussen så en tredje inte fick plats, även om bussen i övrigt var tom.
    Och då bodde jag en tid ute på vischan där bussarna gick som max en gång i timmen. Däremot brukade chaufförerna säga till att de som har barn som satt i sittvagn/sulky fick fälla ihop sina vagnar och spänna fast dem samt sätta sig någon annanstans om det fanns plats för det. 

• Bestemor
    Anonym (jisses) skrev 2018-10-24 18:26:29 följande:

KAN vara jobbigt ja! Men det kan också inte vara jobbigt. Precis som en person som sitter kan ha en sjukdom som för att de inte mår bra och inte kan stå på grund av det. Du kan inte veta det genom att bara titta på personen!

Jag har ibland, när jag haft tider att passa och varit tvungen att åka hem en viss tid, hamnat på fulla bussar där jag inte får sittplats. Då jag vet att man inte kan se hur någon mår bara genom att titta på dem får jag tvinga mig själv till att stå då. Brukar sluta med att jag mer eller mindre hänger i stolpen i desperat försök att inte ramla ihop. Att då se en tom barnvagn och två små barn som är små nog att sitta i barnvagnen eller i sin förälders knä sitta och ta upp ett säte så blir jag förbannad. 

Det är så frustrerande med de småbarnsföräldrar som inte förstår att det finns andra personer i världen, som tycks tro att allt som räknas är deras barn. Men newsflash, för mig är jag viktig, för mig är mitt välmående viktigare än att ditt barn får sitta. Och så länge det inte går att se utanpå vem som är i störst behov av att sitta mellan mig och en gravid så tänker jag fortsätta sitta ner... 

Lite osökt kommer jag faktiskt att tänka på Rosa Parks.... Det krävdes att hon skulle resa sig för en vit person för de hade mest rätt till sittplatsen... Ja jag vet att detta inte är samma sak... Men jag tänker iallafall, precis som Rosa, fortsätta sitta när jag behöver det!

Varför ska små barn behöva resa sig för dig? Jag reser mig alltid så mindre barn får sitta.

Sen spelar det ingen roll hur förbannad du blir. Ta den energin till att orka stå i stället.

Sen vet du inte om de som ser yngre ut har värre åkommor än vad du har. Som sagt syns det inte på utsidan. De kanske inte ens orkar hänga i stolpen och bli förbannade på andra.
  • Anonym (Anonumius)

Varför hamnade denna diskussionen i ironi? Jag var inte det minsta ironisk med mitt inlägg. Jag tycker små barn har företräde.

• Anonym (tror)
    Anonym (Anonumius) skrev 2018-10-24 21:28:58 följande:

Varför hamnade denna diskussionen i ironi? Jag var inte det minsta ironisk med mitt inlägg. Jag tycker små barn har företräde.

Och det tycker ingen annan vad jag kan se. Men jag har heller inte läst vartenda inlägg så någon kanske håller med dig. 
  • Bestemor
    Anonym (Anonumius) skrev 2018-10-24 21:28:58 följande:

Så alla som har barn ska ha företräde menar du? Eller bara du och ditt barn?
  • Anonym (Anonumius)
    Bestemor skrev 2018-10-24 21:38:51 följande:

Så alla som har barn ska ha företräde menar du? Eller bara du och ditt barn?

Företräde till bussar iaf, pga känslighet för kyla. Men nu lämnar jag tråden. Adjö.
  • Jemp

Givetvis har inte en barnvagn (eller nån annan) större rätt att åka med än de som redan är på bussen.

Det är väl därför man i Stockholm åker gratis med barnvagn också.

• EnGladPingvin

Fråga bussbolaget. Du lär få samma svar som många före dig (Du är inte den första att starta en tråd på ämnet). Förutsättningen för att du ska kunna gå på bussen är att det finns plats. Ingen kommer tvingas gå av bussen för att någon annan ska få plats och det gäller oavsett barnvagn, ålder, handikapp eller annat. Är bussen full får du vänta till nästa eller transportera dig på annat sätt.

Svar på tråden Ska barnvagnar ha företräde?