• Anonym (Anonumius)

Ska barnvagnar ha företräde?

Om bussen är knökfull och en mamma med barnvagn vill gå på bussen, har den företräde så att några måste kliva av eller ska mamman vänta på nästa buss? Nästa buss kommer om 15 min.

• Svar på tråden Ska barnvagnar ha företräde?
  • Anonym (H)
    Anonym (R A) skrev 2018-10-24 18:14:48 följande:
    Graviditet är ingen sjukdom. Så enkelt är det.
    Sjukskriven blir man inte för själva graviditeten.

Frågar dig också, frågade du och förklarade dina problem eller blev du förbannad för att folk inte erbjöd dig sin plats rent generellt?
    Håller med
  • fornminne

Alltså, ingen har ju ovillkorlig rätt att åka buss. Eller alla har rätt I MÅN AV PLATS, men det är först till kvarn som gäller. Barnvagn eller ej. Förövrigt tror jag inte att tråden är seriös, med tanke på hur ts har svarat och bemött andra.

• Anonym (jisses)
    Anonym (S) skrev 2018-10-24 18:06:01 följande:
    Är så trött på kommentaren att graviditet inte är någon sjukdom. Folk blir ju sjukskrivna pga graviditetsbesvär. Jag hade både svår foglossning och smärtsamma sammandragningar nästan hela graviditeten. Det var en pina att stå även en kort bussresa, även farligt eftersom sammandragningarna förvärrades. Blev så förbannad på folk som vägrade resa på sig. Erbjuder alltid min plats till gravida eftersom jag vet hur jobbigt det kan vara.

KAN vara jobbigt ja! Men det kan också inte vara jobbigt. Precis som en person som sitter kan ha en sjukdom som för att de inte mår bra och inte kan stå på grund av det. Du kan inte veta det genom att bara titta på personen!

Jag har ibland, när jag haft tider att passa och varit tvungen att åka hem en viss tid, hamnat på fulla bussar där jag inte får sittplats. Då jag vet att man inte kan se hur någon mår bara genom att titta på dem får jag tvinga mig själv till att stå då. Brukar sluta med att jag mer eller mindre hänger i stolpen i desperat försök att inte ramla ihop. Att då se en tom barnvagn och två små barn som är små nog att sitta i barnvagnen eller i sin förälders knä sitta och ta upp ett säte så blir jag förbannad. 

Det är så frustrerande med de småbarnsföräldrar som inte förstår att det finns andra personer i världen, som tycks tro att allt som räknas är deras barn. Men newsflash, för mig är jag viktig, för mig är mitt välmående viktigare än att ditt barn får sitta. Och så länge det inte går att se utanpå vem som är i störst behov av att sitta mellan mig och en gravid så tänker jag fortsätta sitta ner... 

Lite osökt kommer jag faktiskt att tänka på Rosa Parks.... Det krävdes att hon skulle resa sig för en vit person för de hade mest rätt till sittplatsen... Ja jag vet att detta inte är samma sak... Men jag tänker iallafall, precis som Rosa, fortsätta sitta när jag behöver det!

• Anonym (Alf)

Barn kan ha företräde tycker jag, fast man kan inte räkna med att någon rullar av ungen vid rätt hållplats.

• Anonym (R A)
    Anonym (Alf) skrev 2018-10-24 18:35:59 följande:

Barn kan ha företräde tycker jag, fast man kan inte räkna med att någon rullar av ungen vid rätt hållplats.

Morsan får väl sätta på en lapp med rätt hållplats. {#emotions_dlg.djavulsk}
  • Delilah2001

Jag är uppfostrad med att man erbjuder gravida sin sittplats. Det var en självklarhet förr, men en del folk i dagens samhälle har blivit så ego. Tänker bara på sig själva.

Nej, själva graviditeten är ingen sjukdom, men rätt ofta så medför den olika besvär som illamående, yrsel, foglossning, ryggont, smärtsamma sammandragningar etc.

Självklart att jag som kärnfrisk erbjuder min plats. Varför skulle jag inte göra det?

• Anonym (S)
    Anonym (R A) skrev 2018-10-24 18:14:48 följande:

Graviditet är ingen sjukdom. Så enkelt är det.

Sjukskriven blir man inte för själva graviditeten.

Frågar dig också, frågade du och förklarade dina problem eller blev du förbannad för att folk inte erbjöd dig sin plats rent generellt?

Jag förväntar mig inte att någon som har en osynlig sjukdom som gör att de måste sitta erbjuder mig sin plats. Men blir arg när INGEN gör det. Majoriteten av de som åker bussen har inte en osynlig sjukdom, och då tycker jag att man iallafall frågar. Man kan inte förvänta sig att alla gravida ska ha en problemfri graviditet lika lite som att man kan förutsätta att precis alla som sitter ner inte har någon osynlig sjukdom som du pratar om. De allra flesta gravida har faktiskt krämpor. Därför frågar man. Jag har frågat gravida om de vill sitta, och när de inte haft behov av det så har de tackat nej.
  • Phalaenopsis
    Kyss skrev 2018-10-24 14:27:14 följande:

Jag tror också det är såhär gällande rullstolar att folk visar en annan respekt för dem eftersom de inte kommer med en attityd att de ska köra på folk, världen snurrar inte kring dem mm. Den attityden har många småbarnsföräldrar, i synnerhet mammor. Hade ni inte haft den attityden (bara läs den här tråden där folk tänker köra på andra med barnvagnen) hade ni nog blivit annorlunda bemött. Jag hade absolut inte  gått av bussen om en mamma hade krävt på det viset, kanske om mamman ber snällt.

Snarare så att när man sitter i rullstol och kör på folk - då är det den påkörda som ber om ursäkt! Finns rullstolsburna (ffa ungdomar) som roar sig med det.
  • Anonym (R A)
    Anonym (S) skrev 2018-10-24 18:57:26 följande:
    Jag förväntar mig inte att någon som har en osynlig sjukdom som gör att de måste sitta erbjuder mig sin plats. Men blir arg när INGEN gör det. Majoriteten av de som åker bussen har inte en osynlig sjukdom, och då tycker jag att man iallafall frågar. Man kan inte förvänta sig att alla gravida ska ha en problemfri graviditet lika lite som att man kan förutsätta att precis alla som sitter ner inte har någon osynlig sjukdom som du pratar om. De allra flesta gravida har faktiskt krämpor. Därför frågar man. Jag har frågat gravida om de vill sitta, och när de inte haft behov av det så har de tackat nej.
    Fast det jag undrade var om du ber någon att få deras sittplats.
    Du har faktiskt INGEN rätt att bli arg för att de som tog en ledig sittplats inte ger den till dig.
  • Anonym (S)
    Anonym (R A) skrev 2018-10-24 19:08:33 följande:

Fast det jag undrade var om du ber någon att få deras sittplats.

Du har faktiskt INGEN rätt att bli arg för att de som tog en ledig sittplats inte ger den till dig.

Nej jag tycker det hör till vanligt hyfs att som fullt frisk erbjuda sin sittplats till gravida, äldre och uppenbart funktionshindrade. Det där med vanligt hyfs verkar dock vara utdöende.
Svar på tråden Ska barnvagnar ha företräde?