• Anonym (Anonumius)

Ska barnvagnar ha företräde?

Om bussen är knökfull och en mamma med barnvagn vill gå på bussen, har den företräde så att några måste kliva av eller ska mamman vänta på nästa buss? Nästa buss kommer om 15 min.

• Svar på tråden Ska barnvagnar ha företräde?
  • Jemp
    Anonym (Nej) skrev 2018-10-24 20:26:26 följande:

Aldrig i livet. Varför skaffa barn utan att ha tillgång till bil? Av allt man kan störa sig på i kollektivtrafiken tar barnvagnar hem priset. Vagnen tar plats och barnet väsnas. Ingen annan ska behöva stå ut med ditt lilla "underverk". Har tröttnat på alla mammor som försöker trycka in barnvagnen i en proppfull buss och därmed slösar bort allas tid. 

För att det är miljövänligt? Ibland smidigare, ibland billigare? För att barnen på nåt sätt ska lära sig hur man beter sig även på bussen? (Och ofta tycker det är väldigt roligt).

Dvs oavsett om man har bil eller inte.
  • Anonym (Yeees)

Ja det tycker jag delvis, är man ute med barn så är man det av en anledning, liksom jag har själv barn och om vet hur lätt barnet kan tappa humöret och vilja komma hem snabbt! Speciellt om det är kallt ute ska man lämna företräde till de med barnvagn, gravida, skadade, sjuka och äldre!

Sen kan man ju alltid fråga om personen måste på just den bussen ????

• Bestemor
    Anonym (Yeees) skrev 2018-10-24 22:28:51 följande:

Ja det tycker jag delvis, är man ute med barn så är man det av en anledning, liksom jag har själv barn och om vet hur lätt barnet kan tappa humöret och vilja komma hem snabbt! Speciellt om det är kallt ute ska man lämna företräde till de med barnvagn, gravida, skadade, sjuka och äldre!

Det är ju mest i rusningstrafik bussarna och spårvagnarna är knökfulla.

Om nu folk skulle gå av för att barnvagnarna skulle få plats och det var flera vagnar som skulle med, hur skulle det avgöras vilka barnvagnar skulle få åka med?
  • Anonym (jisses)
    Bestemor skrev 2018-10-24 21:24:36 följande:

Varför ska små barn behöva resa sig för dig? Jag reser mig alltid så mindre barn får sitta.

Sen spelar det ingen roll hur förbannad du blir. Ta den energin till att orka stå i stället.

Sen vet du inte om de som ser yngre ut har värre åkommor än vad du har. Som sagt syns det inte på utsidan. De kanske inte ens orkar hänga i stolpen och bli förbannade på andra.

Du verkar ha svårt med läsförståelsen...

Jag kräver inte att barn (eller andra) reser sig för mig! Är det fullt tar jag nästa buss om jag kan! Men när bussen är full och barnen har en barnvagn med sig är det hyfs och vett att barnet sitter i vagnen eller förälderns knä! Och ja då blir jag förbannad när de istället upptar ett säte! Om nu barnet inte kan stå då ska det sitta i barnvagnen när bussen är full! Säger inget om barn som är för stora för barnvagn, sitter de är det helt ok!

Jag vet som sagt mycket väl om att man inte kan se saker på utseendet. Något jag påpekat för barnvagnsmaffian här i tråden.

Det är de som kommer och kräver att folk skall resa sig för dem då världen helt och hållet cirkulerar kring deras barn..... utan hänsyn till andra människor, nej alla andra skall vika sig för dem! Underdånigt lämna bussen om den är full för att de och deras barnvagnar är viktigare än andra, alla andra på bussen skall sedan resa sig så de och deras ungar får sitta. Oavsett om personen sitter pga av handikapp. Ja har du rullator eller rullstol så du tar upp barnvagnsplats skall du helst slänga dig framför bussen direkt så du inte tar upp "deras" utrymme......
  • Anonym (jisses)
    Anonym (Anonumius) skrev 2018-10-24 21:42:53 följande:

Företräde till bussar iaf, pga känslighet för kyla. Men nu lämnar jag tråden. Adjö.

Köp bättre kläder till dina barn! På vissa orter sover barn ute i -15 tror säkert ditt barn klarar en väntan på 15 min i vagnen bara du ser till att det har kläder på sig!
  • Anonym (R A)
    Anonym (Yeees) skrev 2018-10-24 22:28:51 följande:

Jaha, ja jag skulle då inte kunna tänka mig att stå och frysa röven av mig för att du inte får plats på bussen. Se till att klä på telningen lite bättre istället.
    Och gravida? Varför i hela friden skulle jag lämna min plats och gå ut i kölden för en gravid? Barnet i magen tar inte skada av att blivande morsan fryser lite.

Möjligtvis äldre, och då menar jag gammal. Och skröplig. Fast nej, inte då heller. Jag lider av artros, inte av värsta graden med jag är väldigt känslig för kyla. Skulle tippa att om man måste prioritera så blir jag kvar ganska länge.

Blir du sjuk, får du ont (förutom i öronen) om din ungen vrålar och trilskas? Jag kan, om det vill sig illa, bli tvungen att stanna hemma från jobbet om värken blir för svår.

Så nej, min plats är min. Oavsett. Faktiskt.

Jag är ingen vandrande välgörenhetsinrättning förstår du.
  • Anonym (mor)

*Typ* när barnvagnsmaffian ska ner på stan och fika så får folk kliva av bussen och lämna plats. Folk som själva kanske är på väg att hämta sina barn på förskolan eller på väg till läkare/arbete/annat viktigt möte får kliva av bussen och invänta nästa. Ja så blir det säkert! Tror på lagstiftning faktiskt.

• Anonym (poi)
    MsFry skrev 2018-10-24 12:49:54 följande:

Är bussen full så är den full, då får föräldern med barnvagn vänta.

Däremot så ska folk flytta sig från barnvagnsplatsen om det finns plats att stå någon annanstans i bussen (vilket verkar vara ruskigt svårt för många att fatta).

Människor är dumma i huvudet, rent generellt, när det gäller att åka buss. Så fort du kliver på ett fordon tappas all sans och reson. Först när bussföraren säger "gå bak i bussjäveln" så reagerar nån och ser att "shit, det är utrymme att gå här, och folk bakom börjar gå, så jag kanske ska avsäga mig min bekvämlighet och komma 2 meter längre bort från dörrarna så jag inte hinner gå av först".

För en som åkt med barnvagn i stockholmstrafiken är det alltid lika spännande hur påklivande resenärer med barnvagn tror att jag kommer att kliva av genom framdörrarna eller rent av gå upp i rök eftersom folk ofta ställer sig precis framför dörrarna.

Men om man säger såhär. Om bussarna ofta är fulla vid den tiden när barnvagnspersonen ska åka, är det väl ändå landstingets ansvar att se till att sätta in fler bussar. Säg att man bor på en sträcka mellan A och B där majoriteten kliver på vid A och av vid B, och säg att de kommande 3-4 bussarna är så fulla. Då får barnvagnspersonen vänta i uppåt en timme i värsta fall. Då spelar det ju ingen roll om man kommer dit en kvart tidigare.

Så det är ju upp till bussbolaget att lösa. Faktiskt!
  • Anonym (mor)
    Anonym (poi) skrev 2018-10-25 06:26:21 följande:
    Människor är dumma i huvudet, rent generellt, när det gäller att åka buss. Så fort du kliver på ett fordon tappas all sans och reson. Först när bussföraren säger "gå bak i bussjäveln" så reagerar nån och ser att "shit, det är utrymme att gå här, och folk bakom börjar gå, så jag kanske ska avsäga mig min bekvämlighet och komma 2 meter längre bort från dörrarna så jag inte hinner gå av först".

För en som åkt med barnvagn i stockholmstrafiken är det alltid lika spännande hur påklivande resenärer med barnvagn tror att jag kommer att kliva av genom framdörrarna eller rent av gå upp i rök eftersom folk ofta ställer sig precis framför dörrarna.

Men om man säger såhär. Om bussarna ofta är fulla vid den tiden när barnvagnspersonen ska åka, är det väl ändå landstingets ansvar att se till att sätta in fler bussar. Säg att man bor på en sträcka mellan A och B där majoriteten kliver på vid A och av vid B, och säg att de kommande 3-4 bussarna är så fulla. Då får barnvagnspersonen vänta i uppåt en timme i värsta fall. Då spelar det ju ingen roll om man kommer dit en kvart tidigare.

Så det är ju upp till bussbolaget att lösa. Faktiskt!
    Jag bor i en norrlandsstad......vi kan kalla den Sundsvall och här har vi ju inte samma stress och hets som i Stockholm MEN ibland vid högtrafik får man stå på bussen men här sköter vi det så fint. Alla vet vad som gäller och stående sprids automatiskt i hela bussen. Stockholmarna borde åka till norrland och lugna sig lite
  • Lainie Kennedy
    Anonym (Anonumius) skrev 2018-10-24 12:56:08 följande:

Jag tycker nog trots allt att små barn har företräde. Vuxna kan ju faktiskt promenera.

Är det ett barn som kör sin egen vagn utan hjälp av någon vuxen?
Svar på tråden Ska barnvagnar ha företräde?