Ska barnvagnar ha företräde?
Om bussen är knökfull och en mamma med barnvagn vill gå på bussen, har den företräde så att några måste kliva av eller ska mamman vänta på nästa buss? Nästa buss kommer om 15 min.
Om bussen är knökfull och en mamma med barnvagn vill gå på bussen, har den företräde så att några måste kliva av eller ska mamman vänta på nästa buss? Nästa buss kommer om 15 min.
Alla har rätt till plats, i mån av plats. Barnvagn eller ej. Rymms man inte så rymms man inte.
Det jag inte tycker är ok är om man kan tvingas gå av någonstans man inte vill. Så var det här ett tag, barnvagnar (och dess förare) åkte gratis i mån av plats men kom då en rullator kunde man få gå av för betalande hade företräde. Det är ju sådär kul om det är -20 och du får hoppa av 5 km hemifrån utan att det går fler bussar närmsta halvtimmen.
Det ändrades sen så barnvagnar också behövde betala och därmed fick man stå kvar även om det dök upp en rullator.
Jag erbjuder, om jag inte mår dåligt själv eller är djävulskt trött, min plats till gamla människor.
Funktionshindrade? Vilka tänker du på?
Nej, gravida lämnar jag inte min plats åt.
Dessa får fråga helt enkelt. Och nej, jag lämnar inte min plats åt någon gravid.
Hur ska jag förresten veta om någon är höggravid?
Självklart får föräldern vänta!
Jag är uppfostrad med att man erbjuder gravida sin sittplats. Det var en självklarhet förr, men en del folk i dagens samhälle har blivit så ego. Tänker bara på sig själva.
Nej, själva graviditeten är ingen sjukdom, men rätt ofta så medför den olika besvär som illamående, yrsel, foglossning, ryggont, smärtsamma sammandragningar etc.
Självklart att jag som kärnfrisk erbjuder min plats. Varför skulle jag inte göra det?