• Anonym (Anonumius)

Ska barnvagnar ha företräde?

Om bussen är knökfull och en mamma med barnvagn vill gå på bussen, har den företräde så att några måste kliva av eller ska mamman vänta på nästa buss? Nästa buss kommer om 15 min.

• Svar på tråden Ska barnvagnar ha företräde?
  • sextiotalist
    LFF skrev 2018-10-29 10:53:30 följande:
    Haha, vet inte hur många gånger jag hellre valde att gå från Centralen till Gullmars via Gamla Stan och Slussen. Både för att det var bra väder och för att slippa baxa ner vagnen i tunnelbanan Jag fick motion och vi slapp trängas. Win-win :-P
    Härliga promenader åh, vad jag längtar efter Stockholm nu (och även till min barndomskommun)
  • Anonym (också Gbg)
    EnAnonumius skrev 2018-10-28 00:29:04 följande:

Men snälla du..

Förstå att hela Sverige inte fungera som i Uppsala.

Så bara för att DU aldrig har hamnat i den situationen så är det inte samma sak att den situationen kan uppstå på andra håll i i Sveriges avlånga land.

Här i Göteborg så kan spårvagnar/bussar vara så knökfulla, under rusningstrafik, så kan kan knappt få plats med ett frimärke, än mindre lösgöra utrymme för att folk skall kunna komma på med en barnvagn. Även "gångarna" är packad med folk så man kan inte flytta dit före att lämna plats för barnvagn.

Det man kan undra är hur Västtrafik tänker, som inte sätter in extra vagnar/bussar under rusningstrafiken och tillåter att vagnarna/bussarna är så knökfulla gångarna, barnvagnsutrymme etc, att det är svårt att röra sig och komma av på sin hållplats. 

Bor också i Göteborg, och enligt Västtrafik kan de inte sätta in fler spårvagn med anledning att hållplatser som tex Brunnsparken redan är överbelastade av vagnar kors och tvärs och att det då skulle vara osäkert att ha fler vagnar åkandes där. Extra bussar däremot, borde de kunna sätta in för de går ju inte på räls, men förmodligen kommer de med någon liknande anledning där med. Att det skulle bli en brist på säkerhet.

Håller dock med dig om att det är sinnessjukt hur packade vissa linjer/bussar/vagnar kan vara, speciellt under rusningstrafik. Och att uppmana fler att åka just kollektivt samtidigt som man som resenär är ovetandes om man ska behöva stå på hållplatsen 30 minuter medans vagnar/bussar bara passerar.. (för att de redan är fulla)

Men det har ju länge pratats om att bygga t-bana i här i Gbg, just för att kunna sätta in fler vagnar och ha det skiljt från bilar och gångtrafikanter. För de skulle på något vis påverka att vagnarna inte kan vara längre än de är idag och med t-bana skulle vagnarna kunna vara både längre och ha fler avgångar. Detta lär dock vara så långt fram i tiden att man kan undra om det ens kommer ske...
  • Anonym (Soe)
    Anonym (Sofie) skrev 2018-10-24 15:07:35 följande:
    Jo, ett litet barn har både rätt och företräde till sittplats. Alla barnen tycker inte det är kul att sitta i barnvagnen.
    Min pitbullblandning tycker inte alls att det är roligt att sitta på golvet i bussen, hon får ju alltid sitta i soffan hemma. Hon är stor och kräver således två platser att ligga på, så vi tar tillsammans upp tre platser på pendel/t-bana (men tar ju inte upp någon barnvagnsplats, om jag inte shoppat väldigt mycket den dagen förstås för då får alla kassar stå där.)
    Så jag tycker absolut att stora hundar har företräde till sittplats eftersom alla stora hundar inte tycker att det är roligt att sitta på golvet. Särskilda vagnar för hundar? Nej dessa skiter jag givetvis i eftersom majoriteten av alla som påstår sej vara allergiska ljuger!
    Flyttar inte folk på sej för oss så ger jag min älskling kommando att morra och visa tänderna, då brukar de flesta fatta att vi har större rätt till platsen!

(obs, ironin..)
  • Bestemor
    Anonym (Soe) skrev 2018-10-30 12:26:33 följande:

Min pitbullblandning tycker inte alls att det är roligt att sitta på golvet i bussen, hon får ju alltid sitta i soffan hemma. Hon är stor och kräver således två platser att ligga på, så vi tar tillsammans upp tre platser på pendel/t-bana (men tar ju inte upp någon barnvagnsplats, om jag inte shoppat väldigt mycket den dagen förstås för då får alla kassar stå där.)

Så jag tycker absolut att stora hundar har företräde till sittplats eftersom alla stora hundar inte tycker att det är roligt att sitta på golvet. Särskilda vagnar för hundar? Nej dessa skiter jag givetvis i eftersom majoriteten av alla som påstår sej vara allergiska ljuger!

Flyttar inte folk på sej för oss så ger jag min älskling kommando att morra och visa tänderna, då brukar de flesta fatta att vi har större rätt till platsen!

(obs, ironin..)

För många år sedan var det bara gratis för små hundar att åka buss och spårvagn, kunde hunden sitta i ens knä, så behövde man inte stämpla för hunden.

Den regeln fick de ta bort, folk tog naturligt med sig sin stora och väldigt stora hundar och hade dem i knät

Nu åker alla hundar grattis. Enda regeln är att man ska åka längs bak i vagnen eller bussen.
  • LFF
    Bestemor skrev 2018-10-30 13:59:29 följande:
    För många år sedan var det bara gratis för små hundar att åka buss och spårvagn, kunde hunden sitta i ens knä, så behövde man inte stämpla för hunden.

Den regeln fick de ta bort, folk tog naturligt med sig sin stora och väldigt stora hundar och hade dem i knät

Nu åker alla hundar grattis. Enda regeln är att man ska åka längs bak i vagnen eller bussen.
    Haha, får mig att tänka på en gammal historia om en hundägare av en jätteras som var trött på alla småhundsägartanter som lyfte upp sina pälstussar när hen kom med sin bjässe, så hen lyfte upp sin bjässe också (den stod på bakbenen) i famnen och sa "Inte ska du vara rädd för den lilla pälstussen" med fjantig röst. Småhundsägartanterna blev lite lätt ställda....
  • Bestemor
    LFF skrev 2018-10-30 14:03:52 följande:

Haha, får mig att tänka på en gammal historia om en hundägare av en jätteras som var trött på alla småhundsägartanter som lyfte upp sina pälstussar när hen kom med sin bjässe, så hen lyfte upp sin bjässe också (den stod på bakbenen) i famnen och sa "Inte ska du vara rädd för den lilla pälstussen" med fjantig röst. Småhundsägartanterna blev lite lätt ställda....

• EnAnonumius
    Haha, får mig att tänka på en gammal historia om en hundägare av en jätteras som var trött på alla småhundsägartanter som lyfte upp sina pälstussar när hen kom med sin bjässe, så hen lyfte upp sin bjässe också (den stod på bakbenen) i famnen och sa "Inte ska du vara rädd för den lilla pälstussen" med fjantig röst. Småhundsägartanterna blev lite lätt ställda.... smile2.gif
    Skål

Denna anekdot gjorde min dag..
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Soe)
    Bestemor skrev 2018-10-30 13:59:29 följande:

Solig
  • Anonym (också Gbg)

Hahahah, detta fick mig att vika mig dubbel av skratt :D :D :D
  • Anonym (Pi)
    Anonym (Anonumius) skrev 2018-10-24 12:45:16 följande:

Små barn och bebisar är ju liksom könsligare för kyla, tänker jag.

Det är dom väl inte alls?? Barn har overaller och filtar i sin vagn. Eller de bör ha, annars har föräldrarna inte klätt på dem ordenligt.

Däremot kan man vara känslig för kyla om man är äldre, då spelar det ibland ingen roll vad man har på sig. Samma om man är underviktig.
  • Anonym (Pi)
    Anonym (Sofie) skrev 2018-10-24 15:07:35 följande:

Jo, ett litet barn har både rätt och företräde till sittplats. Alla barnen tycker inte det är kul att sitta i barnvagnen.

Barnet har redan sittplats. I sin vagn.

Det är bara dåliga föräldrar som curlar som ger vika för sånt här larv. Jag stör mig mer på en förälder som curlar än ett barn som skriker i högan sky. Spyr på folk som låter barnen bestämma, särskilt såna här sjuka grejer.
Svar på tråden Ska barnvagnar ha företräde?