Ska barnvagnar ha företräde?
Om bussen är knökfull och en mamma med barnvagn vill gå på bussen, har den företräde så att några måste kliva av eller ska mamman vänta på nästa buss? Nästa buss kommer om 15 min.
Om bussen är knökfull och en mamma med barnvagn vill gå på bussen, har den företräde så att några måste kliva av eller ska mamman vänta på nästa buss? Nästa buss kommer om 15 min.
Men snälla du..
Förstå att hela Sverige inte fungera som i Uppsala.
Så bara för att DU aldrig har hamnat i den situationen så är det inte samma sak att den situationen kan uppstå på andra håll i i Sveriges avlånga land.
Här i Göteborg så kan spårvagnar/bussar vara så knökfulla, under rusningstrafik, så kan kan knappt få plats med ett frimärke, än mindre lösgöra utrymme för att folk skall kunna komma på med en barnvagn. Även "gångarna" är packad med folk så man kan inte flytta dit före att lämna plats för barnvagn.
Det man kan undra är hur Västtrafik tänker, som inte sätter in extra vagnar/bussar under rusningstrafiken och tillåter att vagnarna/bussarna är så knökfulla gångarna, barnvagnsutrymme etc, att det är svårt att röra sig och komma av på sin hållplats.
Min pitbullblandning tycker inte alls att det är roligt att sitta på golvet i bussen, hon får ju alltid sitta i soffan hemma. Hon är stor och kräver således två platser att ligga på, så vi tar tillsammans upp tre platser på pendel/t-bana (men tar ju inte upp någon barnvagnsplats, om jag inte shoppat väldigt mycket den dagen förstås för då får alla kassar stå där.)
Så jag tycker absolut att stora hundar har företräde till sittplats eftersom alla stora hundar inte tycker att det är roligt att sitta på golvet. Särskilda vagnar för hundar? Nej dessa skiter jag givetvis i eftersom majoriteten av alla som påstår sej vara allergiska ljuger!
Flyttar inte folk på sej för oss så ger jag min älskling kommando att morra och visa tänderna, då brukar de flesta fatta att vi har större rätt till platsen!
(obs, ironin..)
Haha, får mig att tänka på en gammal historia om en hundägare av en jätteras som var trött på alla småhundsägartanter som lyfte upp sina pälstussar när hen kom med sin bjässe, så hen lyfte upp sin bjässe också (den stod på bakbenen) i famnen och sa "Inte ska du vara rädd för den lilla pälstussen" med fjantig röst. Småhundsägartanterna blev lite lätt ställda....
Haha, får mig att tänka på en gammal historia om en hundägare av en jätteras som var trött på alla småhundsägartanter som lyfte upp sina pälstussar när hen kom med sin bjässe, så hen lyfte upp sin bjässe också (den stod på bakbenen) i famnen och sa "Inte ska du vara rädd för den lilla pälstussen" med fjantig röst. Småhundsägartanterna blev lite lätt ställda....
Små barn och bebisar är ju liksom könsligare för kyla, tänker jag.
Jo, ett litet barn har både rätt och företräde till sittplats. Alla barnen tycker inte det är kul att sitta i barnvagnen.