• Anonym (Anonumius)

Ska barnvagnar ha företräde?

Om bussen är knökfull och en mamma med barnvagn vill gå på bussen, har den företräde så att några måste kliva av eller ska mamman vänta på nästa buss? Nästa buss kommer om 15 min.

• Svar på tråden Ska barnvagnar ha företräde?
  • sextiotalist
    Anonym (Sofie) skrev 2018-10-24 15:06:32 följande:
    Dom är inte sjuka. Isåfall skulle de inte ställa rullatorn där för att sedan gå och sätta sig någon annanstans. Då skulle de ta med sin rullator till den platsen. Så var inte fallet. Så jag anser att jag har mer rätt till barnvagnsplatsen ja.
    Det ska jag berätta för min bekant som har endast kan ta ett par steg utan sin rullator, dock arbetar han heltid, men kan inte köra bil, därav han är hänvisad till kollektivtrafiken.
    En sak är säkert, 99,99% av de som använder rullator behöver den
  • Anonym (Sofie)
    Duckan skrev 2018-10-24 15:17:22 följande:

(Sofie) det går absolut inte att ta dina inlägg på allvar, men jag antar att det är meningen..

Jag är fullt seriös. Är trött på tröga människor. Kör på alla som står i vägen med barnvagnen, orkar inte säga till alla att flytta på sig längre.
  • taquine
    Anonym (S) skrev 2018-10-24 15:14:11 följande:
    Bra att det löste sig :) Alla har ju tyvärr inte en annan busshållplats i närheten. Där jag bor så går bussarna en gång i halvtimmen. Och närmsta alternativa resväg är 3km bort. Då är det inte kul om man inte kan komma på med barnvagnen pga överfullt. Tycker det sällan är sånt som händer dock, att det verkligen är smockat så att ingen kan komma på, snarare att folk är tröga och vägrar flytta på sig fast det finns plats nån annanstans än barnvagnsutrymmet.
    Men 3 km är väl inte speciellt långt. En härlig promenad för dig och bebisen.
    Goodness me
  • sextiotalist

Jag tycker att alla som ska framföra en barnvagn ska ta körkort på barnvagn med ett avgörande prov vad som gäller i kollektivtrafik, affärer, gångbanor och matställen. Misstänker att de flesta skulle klara sig, men några skulle bli hänvisade att ha bil och bära sitt barn hela tiden (men tack och lov slipper man dessa i kollektivtrafiken och andra platser)

• LFF

Nej, vagnar har inte företräde till platserna för barnvagn/rullator/rullstol. Det är först till kvarn som gäller (i vart fall i Stockholm, har frågat SL's kundtjänst flera gånger).

Jag trängde mig ombord på en överfull buss med vagnen lika lite som jag gör det när jag åker utan barn (och numera vagn). När jag åker med barnen och det inte finns sittplatser till dem får de sitta på golvet. Kläderna förstörs inte av det.

Det värsta jag varit med om var personen med barnvagn som prompt skulle ombord på bussen trots att vi redan var så många vagnar som fick plats. Busschauffören vägrade åka förrän den personen gått av eftersom det var en säkerhetsrisk om något skulle hända. Slutade med att jag gick av eftersom jag ändå skulle av ett par hållplatser senare för att inte alla andra skulle bli alltför försenade dit de skulle.

Om ditt barn är känsligt för kyla, klä det bättre!

• Kyss
    Anonym (Sofie) skrev 2018-10-24 15:20:33 följande:
    Jag är fullt seriös. Är trött på tröga människor. Kör på alla som står i vägen med barnvagnen, orkar inte säga till alla att flytta på sig längre.
    Men sofie, som du bemöter andra kommer du bli bemött. Med din tråkiga attityd förstår jag att folk inte tar hänsyn till dig. Jorden snurrar inte kring endast dig och dina barn. Fatta det någon gång.
  • Anonym (jisses)
    Anonym (Sofie) skrev 2018-10-24 15:06:32 följande:
    Dom är inte sjuka. Isåfall skulle de inte ställa rullatorn där för att sedan gå och sätta sig någon annanstans. Då skulle de ta med sin rullator till den platsen. Så var inte fallet. Så jag anser att jag har mer rätt till barnvagnsplatsen ja.

Alla rullatorer är inte lätta att fälla ihop och ut, framförallt inte för en person som har ett rörelsehinder. Att de lyckas ta sig fram till en sittplats ändrar inte det.... Du är en egoistisk person som saknar empati för omvärlden... 

Anonym (Sofie) skrev 2018-10-24 15:07:35 följande:
    Jo, ett litet barn har både rätt och företräde till sittplats. Alla barnen tycker inte det är kul att sitta i barnvagnen.

Nej ett litet barn har inte företräde. Spelar ingen roll att inte alla barn tycker det är kul att sitta i barnvagnen. Det är mycket här i livet som inte är roligt men som man måste göra ändå. 

Liten fråga fäller du ihop vagnen när du går på bussen? Om nu ditt barn vill sitta på säte... Jag tar förgivet att du fäller ihop vagnen helt och håller den i famnen så den inte upptar plats för någon annan. Annars är du en hycklare förutom egoist. 

Men kort sagt. Nej jag reser mig inte för barn, sjuka eller äldre då jag måste sitta. Jag är inte sjuk nog att ta upp samhällets resurser med färdtjänst och liknande. Men det ändrar inte det faktumet att jag inte kan stå en hel bussresa. 

Och mitt liv kretsar inte kring ditt barn. Du får lösa dina resor med ditt barn, men inte på bekostnad av andra människor. Är bussen full får du vänta på nästa punkt slut! Eller gå till nästa hållplats. Allt annat är egoistiskt och idiotiskt. 

• smulpaj01
    sextiotalist skrev 2018-10-24 15:22:30 följande:

Jag tycker att alla som ska framföra en barnvagn ska ta körkort på barnvagn med ett avgörande prov vad som gäller i kollektivtrafik, affärer, gångbanor och matställen. Misstänker att de flesta skulle klara sig, men några skulle bli hänvisade att ha bil och bära sitt barn hela tiden (men tack och lov slipper man dessa i kollektivtrafiken och andra platser)

Håller med och det finns ett par i denna tråd man gärna vill slippa i kollektivtrafiken.
  • sextiotalist
    Kan man inte förbjuda barnvagnar på bussar, så man slipper dessa säkerhetsrisker och så får mammorna utmärkta tillfällen att gå bort sina kaffelatte-kilon.
  • Kyss
    Jag är trött på tröga, egocentriska småbarnsmorsor som tror att de har ensamrätt om allt!
Svar på tråden Ska barnvagnar ha företräde?