Ska barnvagnar ha företräde?
Om bussen är knökfull och en mamma med barnvagn vill gå på bussen, har den företräde så att några måste kliva av eller ska mamman vänta på nästa buss? Nästa buss kommer om 15 min.
Om bussen är knökfull och en mamma med barnvagn vill gå på bussen, har den företräde så att några måste kliva av eller ska mamman vänta på nästa buss? Nästa buss kommer om 15 min.
(Sofie) det går absolut inte att ta dina inlägg på allvar, men jag antar att det är meningen..
Jag tycker att alla som ska framföra en barnvagn ska ta körkort på barnvagn med ett avgörande prov vad som gäller i kollektivtrafik, affärer, gångbanor och matställen. Misstänker att de flesta skulle klara sig, men några skulle bli hänvisade att ha bil och bära sitt barn hela tiden (men tack och lov slipper man dessa i kollektivtrafiken och andra platser)
Nej, vagnar har inte företräde till platserna för barnvagn/rullator/rullstol. Det är först till kvarn som gäller (i vart fall i Stockholm, har frågat SL's kundtjänst flera gånger).
Jag trängde mig ombord på en överfull buss med vagnen lika lite som jag gör det när jag åker utan barn (och numera vagn). När jag åker med barnen och det inte finns sittplatser till dem får de sitta på golvet. Kläderna förstörs inte av det.
Det värsta jag varit med om var personen med barnvagn som prompt skulle ombord på bussen trots att vi redan var så många vagnar som fick plats. Busschauffören vägrade åka förrän den personen gått av eftersom det var en säkerhetsrisk om något skulle hända. Slutade med att jag gick av eftersom jag ändå skulle av ett par hållplatser senare för att inte alla andra skulle bli alltför försenade dit de skulle.
Om ditt barn är känsligt för kyla, klä det bättre!
Alla rullatorer är inte lätta att fälla ihop och ut, framförallt inte för en person som har ett rörelsehinder. Att de lyckas ta sig fram till en sittplats ändrar inte det.... Du är en egoistisk person som saknar empati för omvärlden...
Nej ett litet barn har inte företräde. Spelar ingen roll att inte alla barn tycker det är kul att sitta i barnvagnen. Det är mycket här i livet som inte är roligt men som man måste göra ändå.
Liten fråga fäller du ihop vagnen när du går på bussen? Om nu ditt barn vill sitta på säte... Jag tar förgivet att du fäller ihop vagnen helt och håller den i famnen så den inte upptar plats för någon annan. Annars är du en hycklare förutom egoist.
Men kort sagt. Nej jag reser mig inte för barn, sjuka eller äldre då jag måste sitta. Jag är inte sjuk nog att ta upp samhällets resurser med färdtjänst och liknande. Men det ändrar inte det faktumet att jag inte kan stå en hel bussresa.
Och mitt liv kretsar inte kring ditt barn. Du får lösa dina resor med ditt barn, men inte på bekostnad av andra människor. Är bussen full får du vänta på nästa punkt slut! Eller gå till nästa hållplats. Allt annat är egoistiskt och idiotiskt.
Jag tycker att alla som ska framföra en barnvagn ska ta körkort på barnvagn med ett avgörande prov vad som gäller i kollektivtrafik, affärer, gångbanor och matställen. Misstänker att de flesta skulle klara sig, men några skulle bli hänvisade att ha bil och bära sitt barn hela tiden (men tack och lov slipper man dessa i kollektivtrafiken och andra platser)