• Anonym (Anonumius)

Ska barnvagnar ha företräde?

Om bussen är knökfull och en mamma med barnvagn vill gå på bussen, har den företräde så att några måste kliva av eller ska mamman vänta på nästa buss? Nästa buss kommer om 15 min.

• Svar på tråden Ska barnvagnar ha företräde?
  • Matilda03

Jag tycker inte barnvagnar ska ha företräde. Jag åker själv ofta buss med barnvagn men kollar innan jag går på (eller frågar chauffören om jag inte ser) om det finns plats på barnvagnsplatserna. Annars väntar jag på nästa buss.

Trots att jag själv är förälder och åker mycket buss så tycker jag det är störande om föräldrar med barnvagn går på om det är fullt på barnvagnsplatserna, ok om det är typ en timme till nästa buss eller gott om plats. Men jag var med om det senaste idag på en knökfull buss, ett par med barnvagn stod hela resan långt fram i bussen och gjorde så folk inte kunde gå på genom framdörren. Det är dålig stil av både de som går på med barnvagn fast det är fullt och av busschauffören som släpper på dem. 

• Anonym (på barnvagnsplatsen)

Barnvagnar har ju företräde på barnvagnsplatsen tillsammans med rullstolar och rullatorer, där får ju folk förstås flytta på sig om man kommer med barnvagn/rullator/rullstol, men TS kanske avser i övriga bussen? Men var gör man då av barnvagnen, den ska ju ändå stå på barnvagnsplatsen?
    F.ö. är det mkt sällan man ser nån som fäller ihop vagnen, typ paraplyvagnar, det tycker jag definitivt man kan göra om det kommer mer folk eller andra barnvagnar, samma sak med rullatorer. 

• EnGladPingvin

Frågar man bussbolagen har faktiskt inte barnvagnar företräde före andra som redan är på bussen. Men såklart ska man flytta sig från barnvagnsplatsen om det kommer någon med barnvagn och det finns annan plats. Men man behöver inte gå av för att ge sin plats till någon, oavsett barnvagn eller handikapp, för nypåstigande när bussen är full.

• Bestemor
    Anonym (på barnvagnsplatsen) skrev 2018-10-27 21:29:58 följande:

Barnvagnar har ju företräde på barnvagnsplatsen tillsammans med rullstolar och rullatorer, där får ju folk förstås flytta på sig om man kommer med barnvagn/rullator/rullstol, men TS kanske avser i övriga bussen? Men var gör man då av barnvagnen, den ska ju ändå stå på barnvagnsplatsen?

F.ö. är det mkt sällan man ser nån som fäller ihop vagnen, typ paraplyvagnar, det tycker jag definitivt man kan göra om det kommer mer folk eller andra barnvagnar, samma sak med rullatorer. 

Finns det plats på bussen kan man be folk flytta sig från barnvagnsplaten, de gjorde jag ofta när jag hade barnvagn med mig. Inget konstig, men folk kan ju inte gå av för att en barnvagn ska gå på. Vem ska i så fall gå av? De som står närmast dörrarna eller alla som står innanför dörrarna och på barnvagnsplatsen?
    Bestemor skrev 2018-10-27 21:57:28 följande:
    Finns det plats på bussen kan man be folk flytta sig från barnvagnsplaten, de gjorde jag ofta när jag hade barnvagn med mig. Inget konstig, men folk kan ju inte gå av för att en barnvagn ska gå på. Vem ska i så fall gå av? De som står närmast dörrarna eller alla som står innanför dörrarna och på barnvagnsplatsen?
    Där jag åker buss (Uppsala) är det väldigt sällan bussen är så full att man inte kan gå lite längre bak och det blir plats vid barnvagnsplatsen. Så om man inte får plats med barnvagn är det absolut oftast för att det redan är flera barnvagnar på, inte för att folk står/sitter vid barnvagnsplatserna. Jag har aldrig hamnat i den situationen att det blir en fråga om huruvida nån ska gå av.
  • Bestemor
    Anonym (på barnvagnsplatsen) skrev 2018-10-27 22:06:15 följande:

Där jag åker buss (Uppsala) är det väldigt sällan bussen är så full att man inte kan gå lite längre bak och det blir plats vid barnvagnsplatsen. Så om man inte får plats med barnvagn är det absolut oftast för att det redan är flera barnvagnar på, inte för att folk står/sitter vid barnvagnsplatserna. Jag har aldrig hamnat i den situationen att det blir en fråga om huruvida nån ska gå av.

Här i Göteborg finns ofta flera ställen där vagnar ska stå och är det gott om plats på bussen eller spårvagnen, då kräver man att de flyttar sig så barnvagnen får plats, inget konstigt med det och alla flyttar sig och ställer sig någon annanstans.

När det är rusningstrafik är det väldigt ofta fullt på barnvagnsplatsen på buss och spårvagn. Det är förbjudet att låta barnvagnen stå i gången av säkerhetsskäl, ändå händer det ofta att mammor försöker gå på med barnvagnen och ställer sig med barnvagnen mitt i gången.

Skulle det hända en olycka, en krock eller likande så skulle folk ramla rakt på barnvagnen och barnet skulle bli svårt skadat.
    Bestemor skrev 2018-10-27 22:39:56 följande:
    Här i Göteborg finns ofta flera ställen där vagnar ska stå och är det gott om plats på bussen eller spårvagnen, då kräver man att de flyttar sig så barnvagnen får plats, inget konstigt med det och alla flyttar sig och ställer sig någon annanstans.

När det är rusningstrafik är det väldigt ofta fullt på barnvagnsplatsen på buss och spårvagn. Det är förbjudet att låta barnvagnen stå i gången av säkerhetsskäl, ändå händer det ofta att mammor försöker gå på med barnvagnen och ställer sig med barnvagnen mitt i gången.

Skulle det hända en olycka, en krock eller likande så skulle folk ramla rakt på barnvagnen och barnet skulle bli svårt skadat.
    Ok jag förstår. Jag håller helt med om att det är fel att gå på om det är fullt på barnvagnsplatserna och stå i gången istället, det är konstigt att man tror att man har rätt och stå och blockera på det sättet. Och även att chauffören släpper på fler. 
  • Bestemor
    Anonym (på barnvagnsplatsen) skrev 2018-10-27 22:45:16 följande:

Ok jag förstår. Jag håller helt med om att det är fel att gå på om det är fullt på barnvagnsplatserna och stå i gången istället, det är konstigt att man tror att man har rätt och stå och blockera på det sättet. Och även att chauffören släpper på fler. 

Ser föraren det så säger så får barnvagnen inte åka med, men är det knökfullt händer det att föraren missar det

Det är de som anser att de har rätt att åka med barnvagnen och inte verkar fatta hur farligt det kan vara att stå i gången.
  • Anonym (S)

Jag har heller aldrig varit med om att bussen är så full att folk inte får plats nån annanstans. Att det är fullt med barnvagnar händer ju ibland, då får man hur trist det än är vänta på nästa buss eller gå.

Det händer dock var och varannan dag, även när det finns gott om både sitt- och ståplatser att folk sitter eller står på barnvaktsplatserna, och inte ens flyttar på sig självmant när man kommer med vagn. Förstår inte den grejen och blir förbannad varje gång. Eftersom de är så slöa att flytta på sig hinner bussen dessutom börja åka innan man kommit på plats, inte så säkert.
  • EnAnonumius
    Men snälla du..
    Förstå att hela Sverige inte fungera som i Uppsala.

Så bara för att DU aldrig har hamnat i den situationen så är det inte samma sak att den situationen kan uppstå på andra håll i i Sveriges avlånga land.

Här i Göteborg så kan spårvagnar/bussar vara så knökfulla, under rusningstrafik, så kan kan knappt få plats med ett frimärke, än mindre lösgöra utrymme för att folk skall kunna komma på med en barnvagn. Även "gångarna" är packad med folk så man kan inte flytta dit före att lämna plats för barnvagn.

Det man kan undra är hur Västtrafik tänker, som inte sätter in extra vagnar/bussar under rusningstrafiken och tillåter att vagnarna/bussarna är så knökfulla gångarna, barnvagnsutrymme etc, att det är svårt att röra sig och komma av på sin hållplats.  Obestämd

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Ska barnvagnar ha företräde?