Ska barnvagnar ha företräde?
Om bussen är knökfull och en mamma med barnvagn vill gå på bussen, har den företräde så att några måste kliva av eller ska mamman vänta på nästa buss? Nästa buss kommer om 15 min.
Om bussen är knökfull och en mamma med barnvagn vill gå på bussen, har den företräde så att några måste kliva av eller ska mamman vänta på nästa buss? Nästa buss kommer om 15 min.
Jag tycker inte barnvagnar ska ha företräde. Jag åker själv ofta buss med barnvagn men kollar innan jag går på (eller frågar chauffören om jag inte ser) om det finns plats på barnvagnsplatserna. Annars väntar jag på nästa buss.
Trots att jag själv är förälder och åker mycket buss så tycker jag det är störande om föräldrar med barnvagn går på om det är fullt på barnvagnsplatserna, ok om det är typ en timme till nästa buss eller gott om plats. Men jag var med om det senaste idag på en knökfull buss, ett par med barnvagn stod hela resan långt fram i bussen och gjorde så folk inte kunde gå på genom framdörren. Det är dålig stil av både de som går på med barnvagn fast det är fullt och av busschauffören som släpper på dem.
Barnvagnar har ju företräde på barnvagnsplatsen tillsammans med rullstolar och rullatorer, där får ju folk förstås flytta på sig om man kommer med barnvagn/rullator/rullstol, men TS kanske avser i övriga bussen? Men var gör man då av barnvagnen, den ska ju ändå stå på barnvagnsplatsen?
F.ö. är det mkt sällan man ser nån som fäller ihop vagnen, typ paraplyvagnar, det tycker jag definitivt man kan göra om det kommer mer folk eller andra barnvagnar, samma sak med rullatorer.
Frågar man bussbolagen har faktiskt inte barnvagnar företräde före andra som redan är på bussen. Men såklart ska man flytta sig från barnvagnsplatsen om det kommer någon med barnvagn och det finns annan plats. Men man behöver inte gå av för att ge sin plats till någon, oavsett barnvagn eller handikapp, för nypåstigande när bussen är full.
Barnvagnar har ju företräde på barnvagnsplatsen tillsammans med rullstolar och rullatorer, där får ju folk förstås flytta på sig om man kommer med barnvagn/rullator/rullstol, men TS kanske avser i övriga bussen? Men var gör man då av barnvagnen, den ska ju ändå stå på barnvagnsplatsen?
F.ö. är det mkt sällan man ser nån som fäller ihop vagnen, typ paraplyvagnar, det tycker jag definitivt man kan göra om det kommer mer folk eller andra barnvagnar, samma sak med rullatorer.
Där jag åker buss (Uppsala) är det väldigt sällan bussen är så full att man inte kan gå lite längre bak och det blir plats vid barnvagnsplatsen. Så om man inte får plats med barnvagn är det absolut oftast för att det redan är flera barnvagnar på, inte för att folk står/sitter vid barnvagnsplatserna. Jag har aldrig hamnat i den situationen att det blir en fråga om huruvida nån ska gå av.
Ok jag förstår. Jag håller helt med om att det är fel att gå på om det är fullt på barnvagnsplatserna och stå i gången istället, det är konstigt att man tror att man har rätt och stå och blockera på det sättet. Och även att chauffören släpper på fler.
Där jag åker buss (Uppsala) är det väldigt sällan bussen är så full att man inte kan gå lite längre bak och det blir plats vid barnvagnsplatsen. Så om man inte får plats med barnvagn är det absolut oftast för att det redan är flera barnvagnar på, inte för att folk står/sitter vid barnvagnsplatserna. Jag har aldrig hamnat i den situationen att det blir en fråga om huruvida nån ska gå av.