• Anonym (Anonumius)

Ska barnvagnar ha företräde?

Om bussen är knökfull och en mamma med barnvagn vill gå på bussen, har den företräde så att några måste kliva av eller ska mamman vänta på nästa buss? Nästa buss kommer om 15 min.

• Svar på tråden Ska barnvagnar ha företräde?
  • smulpaj01
    Anonym (Anonumius) skrev 2018-10-24 12:56:08 följande:

Jag tycker nog trots allt att små barn har företräde. Vuxna kan ju faktiskt promenera.

Så vuxna med barnvagn kan inte promenera? Hur kommer de till busshållplatsen?
  • Anonym (...)

Om barnvagnen verkligen inte får plats så får den ta nästa.

Däremot tycker jag att man har såpass mycket uppmärksamhet på sin omgivning att om man set att barnvagnen stod på hållplatsen innan en själv så släpper man på den om det i övrigt finns förutsättning för det.

Vet inte hur många ggr jag stått o väntat på vagn eller buss och allteftersom ställer sig fler vagnar på hållplatsen. Då har jag många ggr blivit stående för att djungelns lag lyder.

• Anonym (I)

Föräldrar med barnvagn kan också promenera.

Sen det spelar ingen roll vad du tycker.

Reglerna bestäms av bussbolaget.

Anonym (Anonumius) skrev 2018-10-24 12:56:08 följande:

Jag tycker nog trots allt att små barn har företräde. Vuxna kan ju faktiskt promenera.

• Anonym (Anonumius)
    Anonym (...) skrev 2018-10-24 13:00:00 följande:

Om barnvagnen verkligen inte får plats så får den ta nästa.

Däremot tycker jag att man har såpass mycket uppmärksamhet på sin omgivning att om man set att barnvagnen stod på hållplatsen innan en själv så släpper man på den om det i övrigt finns förutsättning för det.

Vet inte hur många ggr jag stått o väntat på vagn eller buss och allteftersom ställer sig fler vagnar på hållplatsen. Då har jag många ggr blivit stående för att djungelns lag lyder.

Folk är ego och barnhatare idag. Tyvärr.
  • Mongoliet

Om man ska till sjukhuset kan man få färdtjänst tycker jag annars kan väl mammor med barnvagn gå dit de ska alt stanna hemma.

• Anonym (Anonumius)

Sedan står det ofta rollatorer på barnvagnsplatsen. Mkt irriterande. En bidragande orsak till att man inte kommer med också.

• Bestemor

Man får självklart vänta tills nästa buss. Sen behöver man ju försök undvika att åka buss i rusningstrafik.

Åker jag buss med mitt barnbarn som är 6 år, så försöker jag inte ens gå på om inte ha får sitta ner. Vissa bussförare kör som biltjuvar och tvärnitar och gasar om vartannat.

Jag reser mig även för små barn så de kan sitta om det är fullt på bussen eller spårvagnen.

• Anonym (Anonumius)
    Bestemor skrev 2018-10-24 13:06:47 följande:

Man får självklart vänta tills nästa buss. Sen behöver man ju försök undvika att åka buss i rusningstrafik.

Åker jag buss med mitt barnbarn som är 6 år, så försöker jag inte ens gå på om inte ha får sitta ner. Vissa bussförare kör som biltjuvar och tvärnitar och gasar om vartannat.

Jag reser mig även för små barn så de kan sitta om det är fullt på bussen eller spårvagnen.

Ja resa sig för små barn ska man absolut göra. Brukar ge onda ögat till de som inte erbjuder sittplats till min lilla, alternativt när jag var gravid.
  • smulpaj01
    Anonym (Anonumius) skrev 2018-10-24 13:04:49 följande:

Sedan står det ofta rollatorer på barnvagnsplatsen. Mkt irriterande. En bidragande orsak till att man inte kommer med också.

Du pratar om människor som är ego?!
    DU är ego! Världen kretsar inte runt din unge och folk med rollator har all rätt att åka buss.

Du får använda annat färdmedel eftersom du tydligen inte klarar av bussregler.
  • Kyss

TS, det är faktiskt ingen mänsklig rättighet att åka buss. De flesta bussbolag har som regel att alla åker i mån av plats. Varför anser du att du har rätt att kräva att betalande resenärer går av för att du har barnvagn?

Svar på tråden Ska barnvagnar ha företräde?