Ska barnvagnar ha företräde?
Om bussen är knökfull och en mamma med barnvagn vill gå på bussen, har den företräde så att några måste kliva av eller ska mamman vänta på nästa buss? Nästa buss kommer om 15 min.
Om bussen är knökfull och en mamma med barnvagn vill gå på bussen, har den företräde så att några måste kliva av eller ska mamman vänta på nästa buss? Nästa buss kommer om 15 min.
Inte helt självklar fråga. Barnvagnsplatsen ska ju barnvagnar ha företräde till. Folk som står där utan vagn får flytta på sig. Rullstolsplatsen är reserverad för rullstolar. Så är reglerna i kollektivtrafiken här.
Jag åker aldrig kollektivt med barnvagn numera, men när jag gjorde det så såg jag till att ha en buss till godo, om det var fullt i första bussen.
Det har funkat rätt bra, förutom en gång när det var fullt på barnvagnsplatsen (jag och en annan mamma med barnvagn stod där) och det skulle på en rabiat mamma med vagn som försökte kräva att jag skulle ta upp min sovande bebis och fälla ihop min vagn så att hon också fick plats.
Däremot gick jag av spårvagnen en gång för att lämna plats för en rullstol som ville på.
En rätt vanlig missuppfattning verkar vara att folk med barnvagnar inte har tider att passa. De kan faktiskt också vara på väg till förskola/jobb, läkartid, BVC osv.
Exakt. Det är ju inte så att biljetten bara gäller i fem minuter.
De bussar jag åker med finns det en plats där både rullatorer, rullstolar och barnvagnar kan stå. Dvs de ingen har första tjing på någon av dessa platser.
Små barn och bebisar är ju liksom könsligare för kyla, tänker jag.
Nej så känsliga är de inte.
Och nej jag tänker inte gå av för att göra plats för en barnvagn. Finns ingen anledning framförallt inte om nästa buss går om 15 min! Rent idiotiskt att ens fundera åt det hållet.
Jag tycker nog trots allt att små barn har företräde. Vuxna kan ju faktiskt promenera.
Det kan du mamma med barnvagn också göra. Barnet skulle kanske till och med må bättre av det istället för att trängas på en buss med alla förkylda.
Det är ett fruktansvärt egoistiskt sätt att tänka att alla andra alltid skall lämna plats för en.
Nej du har ingen rätt att ens förvänta dig att någon skall gå av bara för att du kommer med en barnvagn. Åk andra tider när det inte är så mycket folk på bussen istället.
Nej jag älskar barn, men hatar föräldrar som kräver att alla andra skall tassa på tå kring deras barn... Ditt barn är ditt barn. Planera din tid så du slipper åka buss i rusningstid så slipper du att den är full. Men att ens tänka på att andra skulle tvingas av är idiotiskt! Tänk om alla andra på bussen har tider att passa, vem skall gå av då?
Nej skärp dig! Världen kretsar inte kring dina barn.