• Anonym (Anonumius)

Ska barnvagnar ha företräde?

Om bussen är knökfull och en mamma med barnvagn vill gå på bussen, har den företräde så att några måste kliva av eller ska mamman vänta på nästa buss? Nästa buss kommer om 15 min.

• Svar på tråden Ska barnvagnar ha företräde?
  • Anonym (jisses)
    Anonym (Anonumius) skrev 2018-10-24 14:38:57 följande:
    Men hur kan så många vara sjuka då? Ansök om färdtjänst. Håller fast vid att ett litet barn har företräde vid sittplatser och bussar.

För att inte alla sjukdomar berättigar till färdtjänst! Om det nu är så viktigt att ditt barn sitter när ni åker så skaffa bil! 

Nej ett barn har inte företräde vid sittplatser och bussar. Punkt slut. 

• sextiotalist
    Anonym (Sofie) skrev 2018-10-24 14:30:00 följande:
    Det är en barnvagnsplats. Jag har bett folk med rullator att flytta på sig många gånger, visst blir det sura miner, men det är en barnvagnsplats likväl.
    Så du, friska kvinna, anser att du har mer rätt till platsen, än den funktionsnedsatta (ofta äldre, men inte alltid) som inte ens kan gå utan rullator.
  • Anonym (Sofie)
    sextiotalist skrev 2018-10-24 14:59:33 följande:
    Så du, friska kvinna, anser att du har mer rätt till platsen, än den funktionsnedsatta (ofta äldre, men inte alltid) som inte ens kan gå utan rullator.
    Dom är inte sjuka. Isåfall skulle de inte ställa rullatorn där för att sedan gå och sätta sig någon annanstans. Då skulle de ta med sin rullator till den platsen. Så var inte fallet. Så jag anser att jag har mer rätt till barnvagnsplatsen ja.
  • Anonym (Sofie)
    Anonym (jisses) skrev 2018-10-24 14:58:51 följande:

För att inte alla sjukdomar berättigar till färdtjänst! Om det nu är så viktigt att ditt barn sitter när ni åker så skaffa bil! 

Nej ett barn har inte företräde vid sittplatser och bussar. Punkt slut. 

Jo, ett litet barn har både rätt och företräde till sittplats. Alla barnen tycker inte det är kul att sitta i barnvagnen.
  • Anonym (S)
    Anonym (fulla bussen) skrev 2018-10-24 14:58:44 följande:

Jag skulle ta bussen idag med min 4 månaders bebis, Vi hade en BVC-tid kl 8. Bussen utanför mig går hel och halv varje timme och eftersom jag vill vara ute i god tid så väntade jag på 7-bussen. När den kom så var den full. Verkligen knökfull. Det stod folk i gången och båda de större utymmena som är till för barnvagnar, rullatorer och rullstolar. Till och med alldeles bredvid busschaffören std det folk. Tre personer gick av vid min hållplats med det hjälpte ju inte.

Vet ni vad jag gjorde?

Jag gick de 400 metrarna till nästa busshållplats, där både denna och en annan buss, som går varje kvart, stannar. Tyvärr susade den bussen förbi när jag var helvvägs så den missade jag. Istället för att stå på den hållplatsen och vänta i en kvart så gick jag till busshållplatsen efter den, ytterligare 1 km, och tog nästa kvartsbuss, som när den kommer till den hållplatsen ofta blir nästan tom eftersom hållplatsen är utanför två gymnasium och de flesta på bussen är gymnasieungdomar och personal på skolorna.

Så jag fick en skön prommenad, fick plats på bussen och kom i tid till BVC.

Bra att det löste sig :) Alla har ju tyvärr inte en annan busshållplats i närheten. Där jag bor så går bussarna en gång i halvtimmen. Och närmsta alternativa resväg är 3km bort. Då är det inte kul om man inte kan komma på med barnvagnen pga överfullt. Tycker det sällan är sånt som händer dock, att det verkligen är smockat så att ingen kan komma på, snarare att folk är tröga och vägrar flytta på sig fast det finns plats nån annanstans än barnvagnsutrymmet.
  • sextiotalist
    Anonym (Sofie) skrev 2018-10-24 15:06:32 följande:
    Dom är inte sjuka. Isåfall skulle de inte ställa rullatorn där för att sedan gå och sätta sig någon annanstans. Då skulle de ta med sin rullator till den platsen. Så var inte fallet. Så jag anser att jag har mer rätt till barnvagnsplatsen ja.
    Du vet lite om varför en person har rullator. Ja, de kan kanske ta sig någon eller ett par metrar utan rullator, men skulle vara bunden till hemmet annars.
    Hoppas dina föräldrar inte behöver rullator, men du kanske tar ledigt från jobbet och skjutsar dem så fort de behöver komma någonstans, så att de inte behöver besvära friska småbarnsmammor.
    Nej, de kan inte ta sin rullator till platsen eftersom det inte går att placera en rullator vid sittplatserna.
    Utöver detta så är det busschauffören som i slutändan bestämmer hur många vagnar som får komma ombord.
  • Duckan

(Sofie) det går absolut inte att ta dina inlägg på allvar, men jag antar att det är meningen..

• sextiotalist
    Anonym (Sofie) skrev 2018-10-24 15:07:35 följande:
    Jo, ett litet barn har både rätt och företräde till sittplats. Alla barnen tycker inte det är kul att sitta i barnvagnen.
    Men det att barnet inte tycker det är kul är inget argument. Det finns barn som inte vill sitta i bilbarnstol heller.
    Kom ihåg att de flesta här har haft egna spädbarn eller har, och ändå inte håller med dig.

• Kyss
    Anonym (S) skrev 2018-10-24 15:14:11 följande:
    Bra att det löste sig :) Alla har ju tyvärr inte en annan busshållplats i närheten. Där jag bor så går bussarna en gång i halvtimmen. Och närmsta alternativa resväg är 3km bort. Då är det inte kul om man inte kan komma på med barnvagnen pga överfullt. Tycker det sällan är sånt som händer dock, att det verkligen är smockat så att ingen kan komma på, snarare att folk är tröga och vägrar flytta på sig fast det finns plats nån annanstans än barnvagnsutrymmet.
    Har du provat att säga "ursäkta?" när det händer? Ibland hamnar folk i sina egna tankar och då inte tänker på att du ska med bussen och har barnvagn. Lite vänlighet skadar inte, att säga att folk är tröga och vägrar flytta på sig säger lite om vilken attityd du har.
  • smulpaj01
    Anonym (Sofie) skrev 2018-10-24 15:07:35 följande:
    Då får föräldern fostra sin unge att är bussen full får man sitta i vagnen!
    Punkt!

Så gör alla vettiga föräldrar! Barn har inte företräde!
Svar på tråden Ska barnvagnar ha företräde?