• Anonym (Anonumius)

Ska barnvagnar ha företräde?

Om bussen är knökfull och en mamma med barnvagn vill gå på bussen, har den företräde så att några måste kliva av eller ska mamman vänta på nästa buss? Nästa buss kommer om 15 min.

• Svar på tråden Ska barnvagnar ha företräde?
  • Anonym (Anonumius)
    Kyss skrev 2018-10-24 13:12:21 följande:

TS, det är faktiskt ingen mänsklig rättighet att åka buss. De flesta bussbolag har som regel att alla åker i mån av plats. Varför anser du att du har rätt att kräva att betalande resenärer går av för att du har barnvagn?

Man borde göra kollektivtrafiken gratis för småbarnsföräldrar. Då blir det en ?rättighet? för oss med små barn.
  • Sandraberg
    Anonym (Anonumius) skrev 2018-10-24 13:04:49 följande:

Sedan står det ofta rollatorer på barnvagnsplatsen. Mkt irriterande. En bidragande orsak till att man inte kommer med också.

Du är verkligen konstig. Var menar du att en person med rullator ska ta vägen på en buss?
  • Anonym (Anonumius)
    Sandraberg skrev 2018-10-24 13:15:30 följande:

Du är verkligen konstig. Var menar du att en person med rullator ska ta vägen på en buss?

Ihopfällbar?
  • Mongoliet

Kan inte alla med barn & barnvagnar bo i något gated community där allt finns.

• smulpaj01
    Anonym (Anonumius) skrev 2018-10-24 13:14:53 följande:
    Man borde göra kollektivtrafiken gratis för småbarnsföräldrar. Då blir det en ?rättighet? för oss med små barn.
    I Sthlm är det gratis för folk med barnvagn. Men de har fortfarande SJÄLVKLART inte företräde på bussar!
  • smulpaj01
    Anonym (Anonumius) skrev 2018-10-24 13:16:46 följande:
    Ihopfällbar?
    Fäll ihop din barnvagn istället. Du är ju mer rörlig än någon med rollator.
  • sextiotalist
    Anonym (Anonumius) skrev 2018-10-24 12:36:10 följande:

Om bussen är knökfull och en mamma med barnvagn vill gå på bussen, har den företräde så att några måste kliva av eller ska mamman vänta på nästa buss? Nästa buss kommer om 15 min.

Nix, jag själv väntade med barnvagn när jag hade liten, skulle inte ens förvänta mig att folk reste sig för mig och mitt barn. Var det inga sittplatser kvar, så fick sonen sitt kvar i vagnen eller stå (beroende på sträcka och hur trött han var). Jag har väntat till nästa buss flera gånger. Åh andra sidan så var min son klädd för längre promenader eftersom vi brukade gå.
    När det gäller t-bana och pendeltåg, så valde jag att ställa mig i mitten, där chansen var större att få plats.
  • Mandel

Hur löser man det rent ekonomiskt?

Jag har ju betalat för min resa och ibland är biljetten tidsbegränsad och hur blir det då om jag måste byta buss och få extra väntetid mitt i allt och min biljett hinner gå ut innan jag är på nästa buss som jag inte räknat med att behöva vänta på?

Betalar mammor med barnvagn eller åker de fortfarande gratis i mån av plats?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • taquine

Men herregud , rör på fläsket istället för att vänta på nästa buss.Tror varken du eller ungen dör av lite frisk luft och en härlig höstpromenad.Sorry ts men världen kretsar inte runt dig och din unge.

Goodness me
  • Anonym (S)
    Anonym (...) skrev 2018-10-24 13:00:00 följande:

Om barnvagnen verkligen inte får plats så får den ta nästa.

Däremot tycker jag att man har såpass mycket uppmärksamhet på sin omgivning att om man set att barnvagnen stod på hållplatsen innan en själv så släpper man på den om det i övrigt finns förutsättning för det.

Vet inte hur många ggr jag stått o väntat på vagn eller buss och allteftersom ställer sig fler vagnar på hållplatsen. Då har jag många ggr blivit stående för att djungelns lag lyder.

Fruktansvärt irriterande när det händer. I vissa delar av stan måste man tränga sig fram för att kunna komma på bussen, i andra delar av stan funkar kösystem utan problem.
Svar på tråden Ska barnvagnar ha företräde?