• Anonym (Ts)

VARFÖR SOVER HAN INTE?

Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre!

Min son är nu 11månader och han sover knappt något alls?

Jag är ensamstående och har ingen runt mig för avlastning tyvärr.. I 11 månader har jag konstant vart med min son.

Han är världens goaste och snällaste men han HATAR att sova. De tar minst 1 timma att få honom att sova men oftast tar de mycket längre än så och han skriker hela tiden.. jag går runt och vaggar honom och har gjort sedan han va liten och nu börjar de ta rejält på armar o rygg.

Han vägrar napp, snutte o nalle. Han sover ca 30min på dagen och somnar aldrig innan 23 på kvällen och sedan på natten vaknar han flera gånger..

Han är inte understimulerad inte överstimulerad.

Rutinerna är bra!

Jag vet inte vad jag ska göra längre?

Jag får ingen egentid för han ska konstant vara runt mig. Kan inte ens duscha eller gå på toa utan att han är där.

Jag fattar att förändra livet är svårt.. men de här tär otroligt mycke.. när jag försöker förklara för folk så är de ingen som förstår..

Är de någon som har haft liknande problem??

Hur länge ska de vara såhär?

Jag ammar fortfarande på natten då de är det ända sättet att få honom att somna om. Han vägrar flaska på natten.

Jag önskar bara att vi båda två kunde få mera sömn så man orkar med dagen och kan njuta av att vara mamma..

• Svar på tråden VARFÖR SOVER HAN INTE?
  • Anonym (Nattamning)
    1234568 skrev 2019-07-25 14:58:53 följande:

Det gör det visst det.

Berätta gärna.
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Nattamning) skrev 2019-07-25 14:42:34 följande:

Det finns inget som säger att ett barn som sover dåligt skulle sova bättre om man slutar amma på natten.

Finns inget som säger motsatsen heller men många barn som får ordentligt med mat under dagen och inte ammas på natt få faktiskt bättre nattsömn. Ts har inget att förlora på att pröva.
  • Anonym (Nattamning)
    Anonym (Qwerty) skrev 2019-07-25 15:43:05 följande:

Finns inget som säger motsatsen heller men många barn som får ordentligt med mat under dagen och inte ammas på natt få faktiskt bättre nattsömn. Ts har inget att förlora på att pröva.

Absolut har TS massor att förlora. Att avvänja ett barn vid amning kan vara jättejobbigt. Att sluta amma för att ge efter för andras tyckande är en förlust, både för mor och barn. Om TS tar bort det som är det mest effektiva att söva barnet med och barnet inte accepterar att tex få vatten istället vid uppvak kan det bli ännu jobbigare sömnlösa perioder. Så jo, massor.

Att vissa sköterskor BVC fortfarande påstår att man ska sluta nattamma vid en viss tidpunkt är förlegat.
  • 1234568
    Anonym (Suck) skrev 2019-07-25 15:20:14 följande:

Att folk måste lägga sig i amning, ammade till dottern skulle fylla två, är jag glad för då hon va dålig på att äta annat, och mjölken innehåller mycket antikroppar osv samt hon behövde närheten. Alla barn är inte likadana och idag äter hon nästan allt och är väldigt trygg.

I många länder är det normalt att amma länge.

Men ingen talar ju om amning överlag i den här tråden. Men ts barn så har problem med sömnen, och det är för ts ett problem, och då blir ju amningen absolut relevant. För ett barn som ammas nattetid, så kommer ju vakna av den anledningen under natten. Och om det är orsaken till uppvaknandet, då blir ju amma/inte amma något man måste fundera på.
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Nattamning) skrev 2019-07-25 16:34:18 följande:

Absolut har TS massor att förlora. Att avvänja ett barn vid amning kan vara jättejobbigt. Att sluta amma för att ge efter för andras tyckande är en förlust, både för mor och barn. Om TS tar bort det som är det mest effektiva att söva barnet med och barnet inte accepterar att tex få vatten istället vid uppvak kan det bli ännu jobbigare sömnlösa perioder. Så jo, massor.

Att vissa sköterskor BVC fortfarande påstår att man ska sluta nattamma vid en viss tidpunkt är förlegat.

Ta har ingenting att förlora.
  • 1234568
    Anonym (Nattamning) skrev 2019-07-25 15:32:01 följande:

Berätta gärna.

Ett bsrn som får bröstet på natten så kommer vakna av den anledningen-få bröstet. Börjar du byta ut bröstet mot en skvätt vatten så är det inte lika värt att vakna längre. Samtidigt så ökar maten dagtid om barnet inte får äta på natten, och ganska fort så finns det inget som längre väcker barnet. Magen är full när man lägger sig, och vaknar man på natten då får man bara vatten. Då brukar sömnen bli bättre också.
  • louisa83
    1234568 skrev 2019-07-25 18:09:49 följande:

Ett bsrn som får bröstet på natten så kommer vakna av den anledningen-få bröstet. Börjar du byta ut bröstet mot en skvätt vatten så är det inte lika värt att vakna längre. Samtidigt så ökar maten dagtid om barnet inte får äta på natten, och ganska fort så finns det inget som längre väcker barnet. Magen är full när man lägger sig, och vaknar man på natten då får man bara vatten. Då brukar sömnen bli bättre också.

Men i det här fallet så verkar ts ha större problem än så. Barnet sover typ 30 min på dagen och aldrig före 11 på kvällen och sen vaknar flera ggr per natt. Det är inte normalt för en 11 månaders känner jag. Dessutom säger ts att det tar jättelång tid för honom att somna varje gång och att han skriker. Nog är det något allvarligare än när hon ammar. Timmarna han sover totalt sett är för få. Och han verkar vara trött fast han kan inte komma till ro.

När man pratar om att börja sluta amma på natten är det mest som svar på hur man ska få ett barn att sova hela natten, men som redan sover de timmar som behövs totalt sett.

Jag tycker det är uppenbart att problemet är något annat. Jag tycker det verkar som att bebisen har ont nånstans, eller har nattskräck som ts själv säger (nattskräck förklarar väl inte varför bebisen inte sover på dagen å andra sidan).

Också den här grejen som några verkar tycka, att bebisens nattsömn skulle påverkas av 10-30 min sömn på dagen, låter ju helt sjukt, vi pratar om en 11 månaders! De brukar väl egentligen sova ännu längre på dagen, och inte lägger de sig klockan 11 sedan igen.

Nej skulle vara trevligt om alla bara kan släppa diskussionen om amningen på natten, känns lite off topic faktiskt. Jag tycker att barnet skulle behöva undersökas, tror inte att det är bra för barnets hälsa att sova så lite faktiskt
  • Consonus

Har du kollat så han inte har fler allergier? Mjölkproteinallergi hänger ofta ihop med soja och /ägg, ibland också vete. På små barn är det inte alltid lönt att ta blodprov då antikroppar inte alltid finns, så bäst är att undvika under några veckor för att sedan återinföra. Min dotter har allergi mot mjölksprotein, ägg, baljväxter, nötter och även baljväxtsläktingar. Jag ammade henne både dag och nattetid tills 15 månaders ålder, och ändrade även min kost och det gick bra.

Om inte fler allergier, kan det vara tyst reflux? Dvs sura uppstötningar. Du hittar mer info på 1177.se, eller prata med BVC /VC.

Har du testat att möblera om ditt barns rum eller säng? Han kanske sover på ett ställe som stör på något sätt.

Hoppas du hittar något som funkar för dig och din gosse!

• Anonym (Hgt)
    Pope Joan II skrev 2019-07-23 11:28:05 följande:

Men vad då "kan inte ens duscha eller gå på toa utan att han är där"? Var ska han vara menar du? Han är inte ens ett år. Självklart är och ska han vara där du är. Egentid hör inte samman med spädbarnstiden och särskilt inte när du är ensamstående.

Nattetid tycker jag att du ska sluta amma, vara nära honom och stå ut tills dess att han är avvand. Han kommer förmodligen att få ett annat sovmönster av det, och du en mer sammanhängande sömn. 

Resten måste du naturligtvis inse hör till föräldragärningen. 

Men hjälp! " Föräldragärningen". Jag skulle gissa att ts vet att hon ska ta hand om sitt barn utan att någon besserwissrar informerar henne. Givetvis blir man utmattad av att aldrig få någon tid för sig själv och aldrig få sova.

Jag är inte helt säker på att det är bra att sluta amma på nätterna just när barnet inte tar annan trygghet (övergångsobjekt) som napp, snittet el dyl. Min dotter var likadan på det viset och vaknade ofta på natten även om hon inte sov så få timmar som TS barn. När jag äntligen lyckades sluta blev det värre. Hon vaknade fler gånger och sov inte någorlunda förrän hon var 4-5 år. På jobbet tyckte de att jag har som en annan gladare människa. Det är liksom så jag är när jag är utvilad och inte går i ständig dvala????.

Jag vet också hur det känns att försöka sluta nattamma. Barnet skriker hysteriskt timma efter timma, man är kanske rädd att störa grannarna och man vet att bara man tar fram bröstet blir barnet direkt harmonisk och kan koppla av.

Tur att detta var mitt andra barn. Annars hade det bara blivit ett.

Till TS. Det låter jättejobbigt! Värre än jag hade. Jag skulle nog ha övervägt att prova medicin om sjukvården föreslår det. Viktigt att barnet och du får sova för att må bra.

Kanske blir det också lättare om/när barnet börjar på förskola beroende på vad du har för jobb. Då kan du åtminstone gå gå på toaletten själv ibland och ha någon kafferast eller så.

Lycka till och försök stå ut! Förr eller senare blir det bättre!

.
  • Anonym (Sömnbrist)
    Anonym (Ts) skrev 2019-07-25 00:21:00 följande:

Han har problem med mjölkprotein and har inte fått mjölk sedan 2 månaders ålder, eftersom jag ammar avstår även jag 100% mjölkprotein! :)

När jag har provat andra rutiner har jag självklart gjort de mer än 1-2 dagar.. varje gång jag provar något nytt gör jag detta 2-3 veckor.

Vi har vart hos doktor för hans nattskräck och de är detta han har eftersom han är sovande och tom kryper i sömnen.. Om jag inte get tutte skriker han brutalt i ca 20min innan han kommer till ro.. och ger jag tutte är han gnällig men skriker iaf inte! Detta gör jag både för att jag är jätte trött och för att de gör ont att se ens barn ha de jobbigt..

Bvc har pratat om medicinering men jag skulle självklart vilja undvika det och få honom att kunna sova av sig själv.. anledningen till att jag nu låter honom sova 10-30mim vid 16 är för att han inte somnar tidigare ändå utan blir bara mer grinig om jag skippar de

Hej ts.

Hur har det gått med sömnen för er båda?

Är det värre nu i värmen för din son, många små barn blir ju grinigare än vanligt nu.
  • Anonym (Anonym)

Orkar tyvärr inte läsa de övriga svaren då tråden är lång men jag skulle rekommendera att sluta omedelbart med nattmatningarna, då blir det mindre intressant att vara vaken på natten om han inte får den belöningen. Har han fasta mattider under dagen, minst fyra måltider, så ska det räcka i hans ålder.

• uska81

Jag har inte läst allas svar men jag ser att för det första är problemet att du söver honom i famnen vaggandes. Det leder till att när han vaknar på natten så märker han att han inte är där han vaknade. Alla barn vaknar flera ggr på natten. Men det märker man inte av om barnet är tryggt och somnar om själv. Min 2 åring somnar i sin säng varje kväll själv. Han får sin välling bara.

Jag har även tvillingar som idag är 14 år. Du måste börja med rutinen att lägga barnet i en egen säng. Så han blir trygg där själv och sluta amma. Jag är också ensamstående på heltid. Och det har jag varit hård med att man somnar i sin säng för det vet jag ger mig mera egentid. Så jag kan duscha och diska på kvällarna.

• Anonym (Anonym)
    uska81 skrev 2019-07-31 14:52:38 följande:

Jag har inte läst allas svar men jag ser att för det första är problemet att du söver honom i famnen vaggandes. Det leder till att när han vaknar på natten så märker han att han inte är där han vaknade. Alla barn vaknar flera ggr på natten. Men det märker man inte av om barnet är tryggt och somnar om själv. Min 2 åring somnar i sin säng varje kväll själv. Han får sin välling bara.

Jag har även tvillingar som idag är 14 år. Du måste börja med rutinen att lägga barnet i en egen säng. Så han blir trygg där själv och sluta amma. Jag är också ensamstående på heltid. Och det har jag varit hård med att man somnar i sin säng för det vet jag ger mig mera egentid. Så jag kan duscha och diska på kvällarna.

Jag har en tvååring som iofs somnar i sin säng men han vill att jag ska ligga bredvid och vaknar varje natt, minst en gång, och då ska han nattas om på samma sätt. Har du något tips att få honom att somna själv? Om jag inte ligger bredvid honom kan det ta mer än en timme, ofta mer.
  • uska81

Jag har aldrig legat bredvid min 2 åring för att svara på din fråga. Sitter på en stol bredvid sen start. Du får väl låta det ta en timma och mer i en vecka. Sen kommer han förstå läget. Min 2 åring brukar vakna på morgonkvisten och då lägger jag honom i min säng och vi somnar om ett par timmar till. Men dom få tillfällena han vaknar på natten går jag bara in och ger honom lite vatten. Men tar inte upp han ur sängen.

När tvillingarna var 4 år började jag låta dem somna helt själva. La dom och gick ut ur rummet. Tog väl 2,3 dagar sen var det inga problem. Var konsekvent och envis. Bara man bestämmer sig brukar barnet känna trygghet i det.

• Anonym (Anonym)
    uska81 skrev 2019-07-31 15:45:27 följande:

Jag har aldrig legat bredvid min 2 åring för att svara på din fråga. Sitter på en stol bredvid sen start. Du får väl låta det ta en timma och mer i en vecka. Sen kommer han förstå läget. Min 2 åring brukar vakna på morgonkvisten och då lägger jag honom i min säng och vi somnar om ett par timmar till. Men dom få tillfällena han vaknar på natten går jag bara in och ger honom lite vatten. Men tar inte upp han ur sängen.

När tvillingarna var 4 år började jag låta dem somna helt själva. La dom och gick ut ur rummet. Tog väl 2,3 dagar sen var det inga problem. Var konsekvent och envis. Bara man bestämmer sig brukar barnet känna trygghet i det.

Du har ju helt rätt så klart. Det har bara blivit en ond cirkel. Han började inte sova hela nätter förrän nu ett tag efter nyår och sedan åkte vi iväg över helgen och efter det var allt förstört igen :( Sedan vaknar han minst en gång per natt, och att ha mig bredvid sig blev liksom av en slump och redan efter två nätter var han fast i det... Jag vill bara tillbaka till att han sover genom nätterna! Men vet inte hur man kommer dit igen.
  • Anonym (Sömnbrist)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-07-31 16:20:13 följande:

Du har ju helt rätt så klart. Det har bara blivit en ond cirkel. Han började inte sova hela nätter förrän nu ett tag efter nyår och sedan åkte vi iväg över helgen och efter det var allt förstört igen :( Sedan vaknar han minst en gång per natt, och att ha mig bredvid sig blev liksom av en slump och redan efter två nätter var han fast i det... Jag vill bara tillbaka till att han sover genom nätterna! Men vet inte hur man kommer dit igen.

Min dotter kunde vakna på nätterna, i stället för att stapla omkring halvdöd, så lät jag henne sova bredvid mig.

Även mitt barnbarn har fått sova bredvid mig.

Om du inte störs av att din son sover bredvid dig, så låt han fortsätta med det om det känns lättast för dig.

Inga normalt funkade barn kommer inte vilja sova med sin mamma eller pappa när de blir större.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Sömnbrist) skrev 2019-07-31 20:00:04 följande:
    Min dotter kunde vakna på nätterna, i stället för att stapla omkring halvdöd, så lät jag henne sova bredvid mig.

Även mitt barnbarn har fått sova bredvid mig.

Om du inte störs av att din son sover bredvid dig, så låt han fortsätta med det om det känns lättast för dig.

Inga normalt funkade barn kommer inte vilja sova med sin mamma eller pappa när de blir större.
    Nej det är ju jättegosigt att sova med honom ;) men det blir precis varje natt som jag sover ungefär halva natten inne i hans rum. Det kanske inte är något jätteproblem just nu iofs. Samtidigt var det så smidigt när man fick hela nätter i lugn o ro och man vande sig vid att det borde vara så, men efter att det gick åt skogen så vaknade han flera ggr per natt så målet var hela tiden att komma tillbaka till noll.
  • twinboymom

Nätterna har jag inget bra svar på. Jag slutade mata mina tvillingar nattetid ganska fort, pga att jag helt enkelt var så jävla slut att jag inte orkade gå upp när de vaknat, och tänkte "några sekunder till" tills de helt enkelt somnade om.

Dagtid satte jag på tvn som distraktion när jag behövde få några minuter för mig själv/med den andra tvillingen (var också ensamstående). Högljudda och färgsprakande filmer. Både barnanpassat som Babblarna, men även Gangnam style. Det funkade bra, även om många säkert tycker det var fruktansvärt för deras utveckling. Idag är de två välfungerande 5åringar.

Svar på tråden VARFÖR SOVER HAN INTE?