• Fru89

BF Oktober 2021

Tråden för oss med BF oktober 2021

Här samlas vi och följs åt i resan under och efter graviditeten.

Stöttar, frågar, undrar, diskuterar och peppar!

• Svar på tråden BF Oktober 2021
  • Sussna85
    Baconpie skrev 2021-03-21 06:38:59 följande:

Jobbigt med blödningar! De såg även på mig en del blod på väg ut. Har i princip alltid blod på pappret efter toabesök senaste två veckorna, men det har absolut minskat i mängd. Fick inte veta varför, bara att embryot var skyddat och att det inte kommer därifrån. Tidigare läkaren sa ju att han såg två hinnsäckar, så kanske en av dem. Men då borde jag blöda MYCKET mer enligt nya gyn. Men men , känner mig inte lika rädd nu iaf efter att ha sett hjärtslag.

Ja det är ju de,så psykiskt stressad över det trots att jag har fått se lilla bäbis hela 5 gånger nu på vul och jag hör det lilla hjärtat här hemma med min doppler.

Jag har lovat mig själv att släppa oron,men det är svårt. Ja gyn trodde ju jag oxå hade blött ut en tvilling först,men jag fann det ganska otroligt eftersom jag vet att de bara satt in ett ägg åt mig vid ET haha. Och nu har ju nya blödningar uppkommit i livmodern,så nu är det uteslutet iallafall.

Men hoppas du slutar blöda snart och resten av graviditeten löper på bara fint <3
  • rollingsky

Någon som är lite längre gången än mig vars illamående lättat? Jag går in i vecka 11 imorgon och det är fortfarande så jobbigt. När brukar det bli bättre?

• Al88
    rollingsky skrev 2021-03-21 09:43:29 följande:

Någon som är lite längre gången än mig vars illamående lättat? Jag går in i vecka 11 imorgon och det är fortfarande så jobbigt. När brukar det bli bättre?

Det är väldigt olika,det sägs ju att det ska lätta efter första trimetern men jag har svårt att se att mitt illamående kommer att lätta inom den närmsta tiden, går in i v 13(12+0) imorgon..jag mår subtilt illamående om man säger så..behöver undvika det som får mig att vilja spy typ kaffe men kanske tur för mig..vid min första graviditet som slutade i MA i v 12-13 (dött i v 8) så kaskadkräktes jag av typ lax och snuskiga lokasmaker i godissmak (mår fortfarande illa av blotta åsynen ) men gick upp 8 kg eftersom jag smååt konstant..nu står vågen på +-0 och då äter jag det jag är sugen på som inte är ngt speciellt men får i mig lite allt möjligt som jag kan överväga...
  • Al88
    Sussna85 skrev 2021-03-19 17:31:58 följande:

Jag! Och idag är det riktigt illa,precis som du beskriver känner jag mig yr och andfådd,bara att gå upp för trappan så flåsar jag. Hb har jag kollat och det låg på 141,så det var bra. Men detta kommer och går för mig,men lite skönt ändå att nån känner samma. Missförstå mig rätt <3 :)

Haha nej men känner lite samma sak..skönt att man inte är den enda som känner så..mitt Ferritin låg på 53 men labb hade för andra gången missat att ta mina övriga prover så hb har jag ingen koll på i nuläget..

Jag fick Ferracue som är trevärdigt järn på recept under förra graviditeten men vet inte om jag vågar ta det..kikade på FASS och det var inte beprövat så kanske väntar ett tag till .
  • BaraClara

Hejsan tjejer

Jag är ny i grupoen är 37 år, väntar mitt första barn ??

Jag är i vecka 11+3 beräknad bf 7 oktober.

• GrodanS77

Idag har jag känt mig gravidx100 typ. Trött så inåt h-vete och illamående. Konstant godissugen också. Dessvärre mest sugen på saltlakrits och det ska man ju ta det lugnt med. Har tagit nån emellanåt och gått o sugit på. Det stillar illamåendet lite. Har gått in i v11 nu så trodde ändå att det skulle lugna sig, inte bli värre

Jag tycker att magen växer så det knakar också. Jag ser verkligen gravid ut nu och magen blir svårare och svårare att dölja. Tur att man jobbar hemifrån så man inte behöver bekymra sig så mycket om det ändå. Hur mycket mage har ni andra fått? Magen har kommit tidigare denna gång än när jag väntade dottern.

• Al88
    GrodanS77 skrev 2021-03-21 19:05:46 följande:

Idag har jag känt mig gravidx100 typ. Trött så inåt h-vete och illamående. Konstant godissugen också. Dessvärre mest sugen på saltlakrits och det ska man ju ta det lugnt med. Har tagit nån emellanåt och gått o sugit på. Det stillar illamåendet lite. Har gått in i v11 nu så trodde ändå att det skulle lugna sig, inte bli värre

Jag tycker att magen växer så det knakar också. Jag ser verkligen gravid ut nu och magen blir svårare och svårare att dölja. Tur att man jobbar hemifrån så man inte behöver bekymra sig så mycket om det ändå. Hur mycket mage har ni andra fått? Magen har kommit tidigare denna gång än när jag väntade dottern.

Har ingen mage ännu och det tycker jag är ganska skönt faktiskt...med 1:an låg han bakåt vad jag tror och väldigt nersjunken så då såg jag i v38 ut som jag gjorde med 2:an i v 25-26 kanske..och vid bf var magen typ dubbelt så stor och då fick jag några bristningar nertill i v 39 men jag var enorm jämfört med första...nu hoppas jag att jag inte blir lika stor och jag vill inte gå upp mer än 10-12 kg eftersom jag får svårt med andningen då (blev inlagd på hjärtavdelningen i v 27 senast) och fick även graviditetsdiabetes så jag ska försöka fortsätta träna går nu 10 km på vardagarna med vagnen..

Åååh nu blev jag sugen på salta S-märken haha nöjde mig med sura igår men saltlaktris är ju så gott :)
  • GrodanS77
    Al88 skrev 2021-03-21 19:29:00 följande:

Har ingen mage ännu och det tycker jag är ganska skönt faktiskt...med 1:an låg han bakåt vad jag tror och väldigt nersjunken så då såg jag i v38 ut som jag gjorde med 2:an i v 25-26 kanske..och vid bf var magen typ dubbelt så stor och då fick jag några bristningar nertill i v 39 men jag var enorm jämfört med första...nu hoppas jag att jag inte blir lika stor och jag vill inte gå upp mer än 10-12 kg eftersom jag får svårt med andningen då (blev inlagd på hjärtavdelningen i v 27 senast) och fick även graviditetsdiabetes så jag ska försöka fortsätta träna går nu 10 km på vardagarna med vagnen..

Åååh nu blev jag sugen på salta S-märken haha nöjde mig med sura igår men saltlaktris är ju så gott :)

Skräms inte! Vill inte bli större denna gång! Men det lär jag nog bli tyvärr. Förra gången så vägde jag några kg mer än vad jag gör nu men gick bara upp 8 kg. Försökte verkligen äta men hade svårt att få i mig mer än en halv portion åt gången. Nu känns det som jag har lättare att gå upp, småäter hela tiden. Så räknar med att bli större denna gång.

Det är ju superbra av dig att gå en mil om dagen! Önskar att jag också rörde på mig så!!
  • Al88
    GrodanS77 skrev 2021-03-21 19:46:00 följande:

Skräms inte! Vill inte bli större denna gång! Men det lär jag nog bli tyvärr. Förra gången så vägde jag några kg mer än vad jag gör nu men gick bara upp 8 kg. Försökte verkligen äta men hade svårt att få i mig mer än en halv portion åt gången. Nu känns det som jag har lättare att gå upp, småäter hela tiden. Så räknar med att bli större denna gång.

Det är ju superbra av dig att gå en mil om dagen! Önskar att jag också rörde på mig så!!

Gick upp 8 kg till v 12 i min första graviditet när jag fick MA i v 12 från 60 till 68 och har gick jag upp ytterligare 17 kh när jag blev gravid strax därefter så första gången slutade i + 25 kg men de var enligt min BM ?väl placerade ?haha så det var jämn fördelning..nu senast landade det väl på 17 kg och då vägde jag min inte de 2 sista veckorna men det var frosseri på daglig basis sedan jag plussade så det ska jag försöka iaf undvika denna gång och turligt nog så mår jag subtilt illa hela tiden och just fett har jag svårt för(det var tidigare högrevsburgare till lunch och pizza till middag eller 15 bitars sushi och därtill någon bakelse och kanske en godispåse på det hahah låter sjukt men ja det förklarar både graviditetsdiabetesen och vikten men nu ska jag iallafall försöka hålla igen under veckodagarna )..

Superskönt att promenera eftersom min yngsta blir lugn i vagnen och är mer lättskött utomhus ...inte alltid jag orkar egentligen men då ? tvingar? jag mig ut iallafall och det hjälper att ha en granne som är min föräldralediga syrra som är min promenadkompis så det blir svårare att tacka nej :)
  • Sylphide
    rollingsky skrev 2021-03-21 09:43:29 följande:

Vi sitter i samma båt, fast jag är v.10+4 idag. Tyvärr har illamåendet inte blivit bättre för mig. För nu tycker jag knappt Lergigan comp funkar för mig längre. Försöker ta en dag i taget. Men det är svårt när en inte vet när/om det kommer gå över...
    GrodanS77 skrev 2021-03-21 19:05:46 följande:

Tycker det både syns och känns på min mage. Fjärde barnet och är långt ifrån en atlet, så inte mycket bukmuskulatur som håller inne magen heller... Har haft gravidleggings i några veckor. Har tyvärr inte möjlighet att jobba hemma och har ett uniformsarbete så försöker ca diskret när jag byter om på jobbet =P
Svar på tråden BF Oktober 2021