• Fru89

BF Oktober 2021

Tråden för oss med BF oktober 2021

Här samlas vi och följs åt i resan under och efter graviditeten.

Stöttar, frågar, undrar, diskuterar och peppar!

• Svar på tråden BF Oktober 2021
  • Lilant
    GrodanS77 skrev 2021-03-19 12:47:29 följande:

V12 är v11+0. Inte v12+0.

Jo så är det i appar å sånt men medicinskt så är just vecka 12 (12+0-12+6) och det är då missfall risken går ner :) fråga en barnmorska eller dom på förlossningen men förstår att man i med sitt första barn vill vara längre gången än vad man egentligen är jag sa också vecka 12 när jag va i vecka 11+dagar men på förlossningen så kommer dom säga vecka+dagar lika så på mvc.denna gången kör jag efter det mvc å förlossningen säger för det blir lättare skulle det inte kännas hemskt senare att du räknar på de sättet om de skulle hända ditt barn något i vecka 21+2 tillexempel å du säger vecka 22 men du är inte i vecka 22 utan i vecka 21+2 och därför INTE inom den perioden där dom kommer rädda ditt barn vilket är vecka 22 (22+0)
  • GrodanS77
    Lilant skrev 2021-03-19 14:01:28 följande:

Jo så är det i appar å sånt men medicinskt så är just vecka 12 (12+0-12+6) och det är då missfall risken går ner :) fråga en barnmorska eller dom på förlossningen men förstår att man i med sitt första barn vill vara längre gången än vad man egentligen är jag sa också vecka 12 när jag va i vecka 11+dagar men på förlossningen så kommer dom säga vecka+dagar lika så på mvc.denna gången kör jag efter det mvc å förlossningen säger för det blir lättare skulle det inte kännas hemskt senare att du räknar på de sättet om de skulle hända ditt barn något i vecka 21+2 tillexempel å du säger vecka 22 men du är inte i vecka 22 utan i vecka 21+2 och därför INTE inom den perioden där dom kommer rädda ditt barn vilket är vecka 22 (22+0)

Man säger att man är i v12 när man är i vecka 11+x antal dagar. Pratar man fullgångna veckor så är det 11. Men att säga att man är iiii v12 har inte bara med appar att göra utan det kan du säga till en bm eller på förlossningen också. Det är iiiii vecka 12 man är. Vill bm eller läkare av nån anledning veta exakt antalet dagar så kommer de att fråga.

Förövrigt så tycker jag att du har väldigt konstiga exempel och som bara hänvisar till ?katastrofsituationer? och extremfall. Jag har sett dig i andra trådar också och där är samma sak. Se inte meningen med det!
  • Madame98

Fick se bebisen idag igen, man såg lite bättre även om det mest var en klump haha. Så kul att för exakt 2 veckor sedan var fostret 8 mm långt och nu 21 mm. Går in i vecka 10 imorgon. <3

Kunde inte hålla mig och berättade för dottern på snart 5 år att hon ska bli storasyster. Hon blev jätteglad och har bestämt att det är en prinsessbebis som ska heta Belle haha.

Har ni med barn redan berättat för dem eller väntar ni ännu längre? :)

• Sussna85
    Lilant skrev 2021-03-19 11:48:55 följande:

Fast nej du kan inte äns vara vecka 12+0 om du har bf i oktober än jag har bf 2 oktober å går inte in i vecka 12 försen på söndag så tidigast imorgon kan någoni denna grupp vara i vecka 12 alltså lördag :) så tyvärr inte en milstolpe då missfall risken går ner först 12+0 (13)

Jodå vecka 12 är jag och bf 6 oktober, har gjort ÄD så vet mycket väl när de lilla ägget blev befruktat siddu ;)
  • Lilant
    GrodanS77 skrev 2021-03-19 14:12:00 följande:

Man säger att man är i v12 när man är i vecka 11+x antal dagar. Pratar man fullgångna veckor så är det 11. Men att säga att man är iiii v12 har inte bara med appar att göra utan det kan du säga till en bm eller på förlossningen också. Det är iiiii vecka 12 man är. Vill bm eller läkare av nån anledning veta exakt antalet dagar så kommer de att fråga.

Förövrigt så tycker jag att du har väldigt konstiga exempel och som bara hänvisar till ?katastrofsituationer? och extremfall. Jag har sett dig i andra trådar också och där är samma sak. Se inte meningen med det!

Jag har rätt å du fel dom säger inte fullgångna veckor på mvc eller förlossning dom säger vecka+dag :) man är inte i den säkra perioden försen man är i 12+0 och så är det vad du än säger anledningen till att man säger vecka+ dag är medicinska till exempel så kan du inte göra ett ultraljud 11+3 för att kolla ds med nackspalten men 12+0 går det trotts att ni idioter säger att ni är i vecka 12 så är ni inte det medicinskt :) och därför är inte missfallsrisken över punkt slut
  • Madame98
    Lilant skrev 2021-03-19 14:25:06 följande:

Jag har rätt å du fel dom säger inte fullgångna veckor på mvc eller förlossning dom säger vecka+dag :) man är inte i den säkra perioden försen man är i 12+0 och så är det vad du än säger anledningen till att man säger vecka+ dag är medicinska till exempel så kan du inte göra ett ultraljud 11+3 för att kolla ds med nackspalten men 12+0 går det trotts att ni idioter säger att ni är i vecka 12 så är ni inte det medicinskt :) och därför är inte missfallsrisken över punkt slut

Missfallsrisken är inte ens över vid vecka 13?

För övrigt är det olika vad barnmorskor säger, jag har också ett barn sedan tidigare och på mvc sa barnmorskan vid varje besök "idag är du i vecka 12" när jag var 11+ osv.

Vill man veta exakt dag så förtydligar man. Så jo, i vecka 11+ har man alltså gått in i vecka 12. Hur stör det dig om någon ser det som en milstolpe?
  • GrodanS77
    Lilant skrev 2021-03-19 14:25:06 följande:

För det första..Sluta kalla oss idioter bara för att vi inte håller med dig!

För det andra...läs igen vad jag skrev. Jag skrev inte att de säger fullgångna veckor på mvc/förlossning. Och jo rent medicinskt är man i v12 när man har är 11 veckor fullgånget. Det är olika sätt att uttrycka sig. Vill de veta exakt antal dagar så frågar de. Men rent generellt, när man pratar om graviditetens längd så brukar man säga vilken veckan man är i. När någon icke medicinsk person ( t ex en arbetskamrat) frågar dig hur långt gången du är, svarar du då med v11+x antal dagar? Ovanligt i så fall skulle jag säga.

För det tredje...missfallsrisken är inte över i v12 eller 13 heller. Den minskar dock, men det finns alltid en risk under en graviditet.

För det fjärde...diskussionen är slut.
  • Al88
    Madame98 skrev 2021-03-19 14:32:49 följande:

Missfallsrisken är inte ens över vid vecka 13?

För övrigt är det olika vad barnmorskor säger, jag har också ett barn sedan tidigare och på mvc sa barnmorskan vid varje besök "idag är du i vecka 12" när jag var 11+ osv.

Vill man veta exakt dag så förtydligar man. Så jo, i vecka 11+ har man alltså gått in i vecka 12. Hur stör det dig om någon ser det som en milstolpe?

Nej har inte berättat för sonen ännu eftersom han direkt berättar detta till alla han träffar..supergulligt men inte så roligt när han började 1:an och sa på uppropet vet ni vad min mamma har en bebis i magen och jag typ var i vecka 7 eller 8 haha..berättade då eftersom han längtat och tjatat i flera år..tänker berätta efter RUL eller när det börjar synas...går in i v 13 på måndag och har KUB 24-3 och yngsta fyller 1 år 31/3 så då ska vi kanske avslöja för vuxna i familjen (far och morföräldrar) möjligtvis barnen också men får se vad de visar på KUB först:)
  • Al88

Är det någon annan som känner sig yrslig och andfådd? Svimmade nästan på BVC idag och fick lägga mig ner (skämdes men vad kannan göra) och i affären vågade jag mig inte in om det är fler än 1 person i kön eftersom jag får svimningskänsla...andfådd och svårt med djupandningen har kollar Corona men är inte det..funderar på om det kan bara mitt hb som spökar igen:(

• GrodanS77
    Al88 skrev 2021-03-19 15:23:28 följande:

Är det någon annan som känner sig yrslig och andfådd? Svimmade nästan på BVC idag och fick lägga mig ner (skämdes men vad kannan göra) och i affären vågade jag mig inte in om det är fler än 1 person i kön eftersom jag får svimningskänsla...andfådd och svårt med djupandningen har kollar Corona men är inte det..funderar på om det kan bara mitt hb som spökar igen:(

Jag gjorde det för ett par veckor sen. Hade lågt hb och ferritin, så kan mycket väl vara järnet som spökar om det är samma för dig. Nu när jag ätit extra järn i några veckor känns det mycket bättre.

Andfåddhet kan ha att göra med graviditetskhormonerna och det brukar släppa efter första trimestern. Sen kommer det tillbaka för att bebisen trycker på/tar plats.
Svar på tråden BF Oktober 2021