• Fru89

BF Oktober 2021

Tråden för oss med BF oktober 2021

Här samlas vi och följs åt i resan under och efter graviditeten.

Stöttar, frågar, undrar, diskuterar och peppar!

• Svar på tråden BF Oktober 2021
  • Guldkorn123
    GrodanS77 skrev 2021-03-19 13:58:48 följande:

Hej och välkommen!

Det är inte så långt kvar till kub! Spännande!

Tack! Nej det kommer gå fort tills dagen är här!
  • Guldkorn123

Någon som tagit Postafen mot illamående men blivit otroligt trött av den?

Jag tycker den hjälper mot illamåendet men biverkning trötthet är också jobbigt. Fick från bm att kontakta vårdcentralen för att få legigan comp utskrivet. Någon som har erfarenhet av den?

• Sussna85
    Al88 skrev 2021-03-19 15:23:28 följande:

Är det någon annan som känner sig yrslig och andfådd? Svimmade nästan på BVC idag och fick lägga mig ner (skämdes men vad kannan göra) och i affären vågade jag mig inte in om det är fler än 1 person i kön eftersom jag får svimningskänsla...andfådd och svårt med djupandningen har kollar Corona men är inte det..funderar på om det kan bara mitt hb som spökar igen:(

Jag! Och idag är det riktigt illa,precis som du beskriver känner jag mig yr och andfådd,bara att gå upp för trappan så flåsar jag. Hb har jag kollat och det låg på 141,så det var bra. Men detta kommer och går för mig,men lite skönt ändå att nån känner samma. Missförstå mig rätt <3 :)
  • Sussna85
    Baconpie skrev 2021-03-19 07:52:45 följande:

Jag var lite tidigare gången än beräknat, så senaste vul var i v6+6, precis på gränsen för när man kan se något enligt min nya gyn. Men den andra gyn var ganska säker i sina uttalanden och sa också att antingen tar kroppen hand om detta eller så får du medicin nästa vecka. Tack och lov ingen medicin direkt, hade jag fått det så hade jag nog tagit den pga. mått då dåligt. Fortfarande så blöder jag lite, men hon sa att det inte var något farligt eller påverkan på fostret. Borde avstanna inom någon vecka. Får ett nytt vul om 2 veckor.

Har du också fortsatt blöda?

Ja vilken tur att du inte fick då direkt <3

Jag blöder till och från ännu,inte mycket men färskt ofta vid wc besök. På ultraljudet nu i måndags så såg gynekologen vad hon trodde var en blodansamling precis under fostret vid livmodern mynningen så hon sa att blödningen kommer nog att fortsätta till och från ett tag till...lite drygt är det :/

Men har de sett varifrån du blöder? Förlåt om du har svarat på det förut,minnet kan vara kort ibland ;)
  • Sylphide
    Guldkorn123 skrev 2021-03-19 16:35:00 följande:

Någon som tagit Postafen mot illamående men blivit otroligt trött av den?

Jag tycker den hjälper mot illamåendet men biverkning trötthet är också jobbigt. Fick från bm att kontakta vårdcentralen för att få legigan comp utskrivet. Någon som har erfarenhet av den?

Blev också tröttare än vad jag redan var, av Postafen.

Så fick recept på Lergigan comp och det funkar så mycket bättre mot både illamåendet och tröttheten!
  • Sylphide
    Al88 skrev 2021-03-19 15:23:28 följande:

Är det någon annan som känner sig yrslig och andfådd? Svimmade nästan på BVC idag och fick lägga mig ner (skämdes men vad kannan göra) och i affären vågade jag mig inte in om det är fler än 1 person i kön eftersom jag får svimningskänsla...andfådd och svårt med djupandningen har kollar Corona men är inte det..funderar på om det kan bara mitt hb som spökar igen:(

Också väldigt yr, framförallt när jag reser mig från liggande eller sittande. Normalt blodtryck vid en kontroll. Hade normalt Ferritin men blivit rekommenderad att börja med Niferex redan. Har dock inte tagit någon mer än enstaka pga mycket illamående. Ska försöka komma igång med dem snart...
  • Fru89
    Lilant skrev 2021-03-19 11:48:55 följande:

Fast nej du kan inte äns vara vecka 12+0 om du har bf i oktober än jag har bf 2 oktober å går inte in i vecka 12 försen på söndag så tidigast imorgon kan någoni denna grupp vara i vecka 12 alltså lördag :) så tyvärr inte en milstolpe då missfall risken går ner först 12+0 (13)

Nu säger du emot dig själv. Först säger du att hon inte kan vara i vecka 12, (12+0) och sen avslutar du med att risken för missfall slutar i 12+0 och att det då är vecka 13... vi säger alla lite olika. Men att vara I vecka tolv innebär 11 fulla veckor + dagar in i 12:e veckan.

Jag har bf 5/10 och är i vecka 12, 11+3.

Men detta går att diskutera i det oändliga, eftersom alla säger/tänker olika :)
  • E M A

Hej på er!

Jag är ny här. Är i vecka 10, bf 20 okt. Samma datum som min dotter på 6 år. Vi försökte i nästan 4 år innan vi fick henne och skulle precis påbörja ivf, så kom hon. Med denna lilla krabat upprepades mönstret helt. Väldigt konstigt, tom samma datum! För några dagar sedan fick jag se att det fanns en liten som vinkade där inne:). Oerhört lättad, då jag några dagar innan hade jätteont i magen för första ggn och jag dessutom är 38 år, så är ingen ungdom.

Första graviditeten fick jag hyperemesis gravidarum, extremt gravidillamående fr v 6 tom förlossningen, det värsta jag varit med om. Jag var/är superrädd att det skulle hända igen, men än så länge, peppar peppar, så är det vanligt gravidillamående jag har. Inget kul det heller, men inget alls i jämförelse med det jag hade förra gången. Andra symptom är ont i brösten, växtvärk och lite trötthet. Blir också väldigt andfådd även om det är bättre nu än de första veckorna.

Ja, det var en lång presentation, haha.

• Fru89
    E M A skrev 2021-03-20 14:18:06 följande:

Hej på er!

Jag är ny här. Är i vecka 10, bf 20 okt. Samma datum som min dotter på 6 år. Vi försökte i nästan 4 år innan vi fick henne och skulle precis påbörja ivf, så kom hon. Med denna lilla krabat upprepades mönstret helt. Väldigt konstigt, tom samma datum! För några dagar sedan fick jag se att det fanns en liten som vinkade där inne:). Oerhört lättad, då jag några dagar innan hade jätteont i magen för första ggn och jag dessutom är 38 år, så är ingen ungdom.

Första graviditeten fick jag hyperemesis gravidarum, extremt gravidillamående fr v 6 tom förlossningen, det värsta jag varit med om. Jag var/är superrädd att det skulle hända igen, men än så länge, peppar peppar, så är det vanligt gravidillamående jag har. Inget kul det heller, men inget alls i jämförelse med det jag hade förra gången. Andra symptom är ont i brösten, växtvärk och lite trötthet. Blir också väldigt andfådd även om det är bättre nu än de första veckorna.

Ja, det var en lång presentation, haha.

Välkommen!!

Men wow vilken story! Jag ryser.

Hoppas dock illamåendet stannar vid ?vanligt? gravidillamående så du slipper den upprepningen i alla fall.
  • Baconpie
    Sussna85 skrev 2021-03-19 17:37:50 följande:

Ja vilken tur att du inte fick då direkt <3

Jag blöder till och från ännu,inte mycket men färskt ofta vid wc besök. På ultraljudet nu i måndags så såg gynekologen vad hon trodde var en blodansamling precis under fostret vid livmodern mynningen så hon sa att blödningen kommer nog att fortsätta till och från ett tag till...lite drygt är det :/

Men har de sett varifrån du blöder? Förlåt om du har svarat på det förut,minnet kan vara kort ibland ;)

Jobbigt med blödningar! De såg även på mig en del blod på väg ut. Har i princip alltid blod på pappret efter toabesök senaste två veckorna, men det har absolut minskat i mängd. Fick inte veta varför, bara att embryot var skyddat och att det inte kommer därifrån. Tidigare läkaren sa ju att han såg två hinnsäckar, så kanske en av dem. Men då borde jag blöda MYCKET mer enligt nya gyn. Men men , känner mig inte lika rädd nu iaf efter att ha sett hjärtslag.
Svar på tråden BF Oktober 2021