• Fru89

BF Oktober 2021

Tråden för oss med BF oktober 2021

Här samlas vi och följs åt i resan under och efter graviditeten.

Stöttar, frågar, undrar, diskuterar och peppar!

• Svar på tråden BF Oktober 2021
  • Fru89

Den här veckan har bjudit på ett mycket väl godkänt KUB-test och sprattel i magen. Så mysigt att äntligen kunna känna liiite annat än bara illamående där ifrån. Haha. Precis gått in i vecka 14 och magen går inte längre att dölja.

Nu väntar 5 veckor till RUL.

Hur mår ni?

• viljaa
    SkumGrönBanan skrev 2021-03-29 20:33:12 följande:

Varsågod ????

Nix, här ser jag ingen tydlig nub tyvärr! Men härligt att allt såg bra ut för er! :)
  • Chapas
    Al88 skrev 2021-03-28 13:18:35 följande:

Jag var överlycklig inför min första graviditet,hade hört mycket ? skräckhistorier? (ingen sömn på flera år,man kan inte res, inte göra något i princip) men även de som tycke Eman i princip ska vara hemma på livstid , ?inte dumpa? barnet på förskolan etc..

Min första fick jag när jag gick termin 9 på min utbildning, jag hade en fantastisk bra graviditet där jag var på praktik samma dag som jag började få värkar och när jag åkte hem på em så kände jag att nu kommer han och det gjorde han några timmar senare ett par veckor innan bf...i för förlossningen så hade jag typ undvikit att tänka på det så när det väl var dags så härdade jag ut med värkar hemma så då kom jag in och var öppen 6 cm redan och sedan gick den förlossningen jättebra och hade kanske ont totalt i 45 minuter när jag krystade (typ svinont allt annat var hanterbart för mig med låg smärttröskel som jag inbillat mig haha )....när bebisen kom hade han väldigt ont i mage i ca 3 månader,jag fick klart min utbildning och var ensamstående mamma (maken dumpade mig efter 6 veckor ) men allt går om man vill sedan sov den lilla gossen hela nätter från 5 månaders ålder...

Allt är väldigt individuellt men jag personligen tycker att man ska göra det man kan /orkar, våga ta hjälp/be om hjälp av nära och kära, inte ha några måste och vara rädd om sig själv och sin hälsa så att man orkar..sov när barnet sover brukar många tipsa om vilket är smart men jag har svårt att sova på beställning haha så för mig går det inte så bra..amma eller inte amma bestämmer man själv..känn dig inte som en dålig mamma för att du inte vill/orkar amma..jag ammade för att jag tänkte att man måste amma och det pågick i 3 år så tillslut kände jag ilska gentemot amning..i början underlättar det såklart nattetid och är mysigt tycker jag...men det är individuellt som amning rekommenderas ju såklart men man måste välja själv och ibland går det kanske inte

Det är okej att tycka att det är tråkigt att vara hemma eller att det är den bästa tiden i ens liv...det beror mycket på vad man är van vid och vad man gillar..sen är barn olika jobbiga (kan jämföra mina 2 och det är som natt och dag)..

Köp inte för mycket bebisgrejer utan vänta tills bebisen är här så kan du komplettera annars är risken att du har en uppsjö men saker som inte används..köp inte för många plagg i minsta storleken eftersom det varierar hur lång tid man kan ha plaggen (äldsta hade 50 i 1-2 månader min yngsta hade 56 direkt)../

Jämför dig inte med andra..värdera inte din förmåga som mamma utifrån vad som exempelvis visas upp på Instagram..

Barnen dör inte om de är med den andra föräldern oavsett ålder man är ju 2 som skaffat barn (oftast iallafall)

Skulle säga att känna efter vad som fungerar för dig och din familjekonstellation och man kan få mycket tips från BVC också om man vill (iaf här där vi bor är de faktiskt superbra ).

Tack för att du tog sig tiden att svara. Jag uppskattar verkligen det.

Jag känner mig inte riktigt överlycklig över graviditeten utan känns som vanligt kanske ändras med tiden får se. Jag har inte varit den som önskat barn utan tiden kändes rätt bara att ta nästa steg i vårt förhållande. Maken har längtat efter barn senaste 5 år har dragits ut på det tills nu.

Ja amningen är lite sisådär för olika personer. Jag tänker att jag väntar o ser när det är dags. Känns så långt kvar...
  • Sussna85
    Smurfem skrev 2021-03-27 08:08:33 följande:

Hur har det gått? :)

Nu har niptsvaret kommit! Allt normalt står det <3 woho nu blir det att berätta för barnen :D
  • Al88
    viljaa skrev 2021-03-29 16:21:49 följande:

Kan göra ett försök om ni vill!:)

Åååh vad snällt !:)

• Al88
    viljaa skrev 2021-03-29 16:21:49 följande:

Kan göra ett försök om ni vill!:)

En till men vet inte om det syns någon nub.

• Al88
    Sussna85 skrev 2021-03-30 14:06:56 följande:

Nu har niptsvaret kommit! Allt normalt står det <3 woho nu blir det att berätta för barnen :D

Grattis! Älskar när man ska berätta för barnen:)
  • Traska

Åh

Min bm ringde och tydligen har jag missat min tid för kub. Tiden var idag men jag hade skrivit in tiden i morgon. Har haft sådan ångest för det. Måste ringa i morgon och vädja om en ny tid. Hade jag inte missförstått tiden hade jag aldrig missat den.

Ville ju berätta för barnen i påsk, men ville få ultraljudet gjort först.

Tror ni jag kommer få en ny tid? Det är ju lite bråttom, snart är det försent

• GrodanS77

Grattis till er som har gjort kub/nipt där allt sett bra ut! Va skönt att ha kommit över den gränsen!

Själv har jag inte kub förrän nästa fredag! Det känns som evighetersevigheter till dess. Gjorde ett vul för två veckor sen. Det kunde jag leva på i ungefär 1,5 vecka men de senaste dagarna har nu oron börjat göra sig påmind igen. Så jobbigt! Nu är dessutom maken och dottern sjuka, så jag bara väntar på att jag ska åka på det också och inte kunna göra kuben nästa vecka. Vore ju katastrof typ! I varje fall för min mentala hälsa.

Traska, lyckades du får en ny tid för ditt kub? Jobbigt med den stressen!

Svar på tråden BF Oktober 2021