• Viktor1988

Mäns rätt att avstå

Har länge funderat på varför det är så enformigt vinklat när kvinnor får själv bestämma om ett barn eller som många säger foster ska gå leva eller helt enkelt tas bort.
    ?Mannen har i båda fallen ingen som helst rätt vara sig han inte vill vara Pappa eller faktiskt vill.

Om ett barn tas bort så har mannen naturligtvis inget att göra utan måste acceptera detta faktum.

??Däremot är min idé följande om mannen ej vill vara Pappa så ska han ha rätt att frånsäga sig föräldraskapet under kvinnas graviditet och därmed slippa allt ansvar som ett föräldraskap innebär ja även ekonomiskt .

Väljer sedan kvinnan att ändå föda barnet så är det hennes ansvar att fostra barnet på eget ansvar och då borde alla bli nöjda.

Vad anser ni är detta genomförbart....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-05-16 11:23
    Ursäkta stavningen skriver från en liten telefon så därav många grodor i texten ser jag nu men hoppas budskapet går fram

• Svar på tråden Mäns rätt att avstå
  • Anonym (juridiskt svårt)
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 14:13:56 följande:
    Har man beslutat sig för att gemensamt bli föräldrar så tror jag nog att man kvarstår som pappa i en stor övervägande majoritet är inte dessa personer vi pratar om som ett problem. Sen om ändå mannen inte vill så är ju detta ett tidigt sätt att säga att det här förhållandet kommer ändå inte att fungera så i vissa fall blir det ju ett positivt scenario av lagändringen t.o.m då kvinnan får veta tidigt hur mannnen egentligen tänker.
    Det är ju i sådana här fall det blir ett juridiskt problem, ja förhållandet kommer inte att fungera men kvinnan ska alltså ändå själv få stå för allt det ekonomiska och ta allt ansvar eller behöva göra abort?
    Som det är nu om förhållandet spricker har ju fortfarande mannen ekonomiskt och juridiskt ansvar för det dom har kommit överens om.
    nej det är inte det vanligaste scenariot men alla dom här olika möjligheterna kommer tillsammans bli många och skapa juridiska problem.

Du tycker alltså att man ska kunna skriva fader okänd fast men vet vem som är fadern? 
    Så mamman ska veta men inte staten?
    Ska man på mödravården och inom sjukvården inte kunna meddela te x sjukdomar i släkten fast man vet att det finns?
    Ska mamman få meddela barnet vem som är pappa men inte staten?

Ska mamman alltså ljuga och säga nej fader är okänd eller ska mannen alltså skriva på ett papper att han vill avstå? men då blir han ju inte okänd utan man vet vem som är pappan eller hur.
    Det kan ju inte stå fader okänd och sen att det finns annat ett juridiskt bindande dokument där mannen avstår faderskapet för barnet.
    Mamman och andra vet om vem som är pappa men det ska ändå stå fader okänd?

Ska barnet inte ha rätt att få veta vem som är pappa?  Det måste ju åtminstone bli så att mannen blir registrerad som pappa men i så fall inte har någon ekonomiskt eller juridiskt bindning till barnet och kan heller aldrig ångra sig eller börja att träffa barnet för han har ju avstått alla rättigheter.

Alla kvinnor ska alltså leva i osäkerhet fram tills v. 14 ifall mannen ångrar sig och kvinnan då först kunna besluta om hon vill stå för allt ekonomiskt och juridiskt ansvar och få veta om hon får bekräfta mannen som pappa eller måste få inskrivet fader okänd trots att han inte är okänd eller då välja abort.
    Det hela blir väldigt konstigt.

Vad händer i framtiden om barnet vill veta vem som är pappa precis som barn som blivit till genom donation har rätt att veta.

Du förstår väl att det blir så att en man kan strunta i ansvar kring preventivmedel och graviditet då han kan avsäga sig allt, lätt för honom.

En kvinna även om dom kommit överens måste alltid i så fall vänta in v. 14 för att få veta att mannen verkligen kommer att ta ansvar eller om hon måste ta allt ansvar för deras gemensamma beslut eller misstag.
    Du vill ha jämlikhet, tycker du att det är jämlikhet att en kvinna måste vänta in mannen för att i v. 14 besluta om han ändrat sig att själv stå för allt det ekonomiska eller göra abort? 

Hur ställer du dig till barnets rätt att få veta vem som är pappa?
    Och hur ska det gå till juridiskt om det ska stå fader okänd men samtidigt finns ett papper på där mannen avstår barnet?
    Är det rätt att det står okänd fast mamman, pappan och flera andra känner till vem som är pappa?
    För vems skull står det då fader okänd?
    Statens? fast det ändå finns dokument där mannen väljer att avstå, hur går det ihop?
    Vet inte hur du tänkt om den juridiska biten av det hela, utveckla gärna hur du tänkt. 
  • Piff

Låt oss säga att juridisk abort går igenom som lag. En del män i varje stad missbrukar detta, för att ligga runt utan att ta ansvar, och "aborterar" 5-10 barn vardera under loppet av några år (det blir dyrt för oss skattebetalare att stå för deras sexliv i längden), de står inte som fader i något dokument. 20-30 år senare träffas de faderlösa barnen, blir kära, inleder ett förhållande och skaffar barn. Känns det okay?

Jag kan förstå principen att kvinnan i slutändan kan välja att föda eller att inte föda ett barn, och att mannen inte får något att säga till om, men mannen kan ju oavsett välja att inte ha kontakt med barnet redan idag* helt utan ny lagstiftning, är det underhållsbidrag som är avgörande här, att man ska slippa betala, och höja skatten för alla, även dem som tar ansvar för sin sexualitet, för att vissa ska slippa??

Mannen kan ju faktiskt skydda sig och vara tydlig med att han inte önskar barn.

• Anonym (Juridisk abort)
    Anonym (Q) skrev 2021-05-16 13:52:38 följande:
    Helt sonika? Nej, det är inte helt sonika för alla kvinnor. Vissa kvinnor kanske ser det som helt sonika att göra abort men för många är detta inte något man gör med lätthet. Du får det att låta som att kvinnor ser abort som ett sorts preventivmedel.

Jag ansåg också det vara något som man bara gör, en lösning, tills då jag själv blev gravid och insåg att jag aldrig kommer kunna göra en abort och ta det med en klackspark.

Det finns kvinnor som inte kan utföra en abort, av emotionella, religiösa eller andra anledningar. De får också stå för konsekvenserna av sina handlingar, likt män. Väljer de att ha sex så vet de att detta kan leda till en graviditet.

Jag tycker helt enkelt att mäns rätt att ha sex inte står över barns rätt att veta vem deras pappa är. Jag anser att män får stå sitt kast. Du vet vad sex kan leda till och du utsätter dig själv för den risken. Det är inte synd om dig för att det sedan, hypotetiskt, ledde till ett barn.
    Helt sonika, vill hon inte ha barnet och bestämmer sig för det så gör hon en abort. Det är det enda sättet, det går liksom inte att trolla.

Jag menar absolut inte att det skulle ses som ett p-medel, även om jag vet att det även förekommer. (Har en bekant som gjort inte mindre än ÅTTA aborter.)

Jag kan inte göra någon gravid då jag inte är man, men tack för omtanken.
  • Anonym (Peter)
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 15:22:16 följande:

Tråden handlar inte om preventivmedel så jag vet inte hur du menar....

?Det är enbart jämställdhet jag söker mellan könen kvinnan kommer ändå att ha mer makt i dessa frågor så förstår inte varför ni blir oroliga riktigt

Fast juridiken är redan mesig när det gäller faderskap, ellerhur? Hur kan detta bli mer jämställt menar du? Per idag så behöver du varken ta den fysiska smärtan i graviditet, födsel eller abort. Utan det räcker gott för dig att bara ha ett skönt sex och sedan ska du ha all lika rätt till ett barn du inte har behövt kroppsligt våndats över. Behöver inte ens se över och ta hand om kvinnan du gjort gravid, du kan leva life. Dessutom är du inte ekonomiskt skyldig alls i moderns ekonomiska tapp i hennes medicinska besvär gällande hennes barnafödande och graviditet. Du lever helt som vanligt och får en unge. Vill du inte ha den betalar du endast underhållsbidrag.

I USA hade du fått betala i förhållande till din lön, där även en ren Svenssonlön hade genererat betydligt mer i månadskort bidrag där vi talar om många många tusenlappar. Hade du varit tvingad till det här, att potentiellt behöva betala tiotusentals kroner för din avkomma kan jag nog slå vad om att ni män hade slagit er blodiga för att få preventivmedel till er. Per idag betalar dessa svenska män ett litet underhållsbidrag. Det är redan alldeles för lågt och mesigt och dessutom finns det inget extra som tex motsvarar en slags timlön tidsmässigt till tiden mannen inte närvarar och kvinnan själv ska pussla eller betala barnvakt. Hon ska sköta allt sådant själv. Inget extra ekonomiskt bidrag från mannen inte för de flesta av dessa tror en liten slant aka underhållsbidrag ska betala allt, som om det är livets hjältedåd liksom.

Det lilla ni behöver stå för idag är alltså saker du vill få möjlighet att avsäga dig ifrån helt? Hur tycker du att det är jämställt att du ska få ligga utan skydd och en kvinna utan skydd med endast hon ska få fysiskt våndas över graviditeten? Ska vi bestämma så kanske då, enligt din logik, att när kvinnan får någon fysisk smärta så ska man placera en slags taser på mannen med så att han ska känna motsvarande smärta som henne? Eftersom det här ska vara helt jämställt och likt. När hon utför aborten eller förlossningen så ska mannen få rummet bredvid med en taser som skjuter lika smärta för mannen. Jamen då är det jämställt hördu!
  • Lainie Kennedy
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 11:21:14 följande:

Har länge funderat på varför det är så enformigt vinklat när kvinnor får själv bestämma om ett barn eller som många säger foster ska gå leva eller helt enkelt tas bort.

?Mannen har i båda fallen ingen som helst rätt vara sig han inte vill vara Pappa eller faktiskt vill.

Om ett barn tas bort så har mannen naturligtvis inget att göra utan måste acceptera detta faktum.

??Däremot är min idé följande om mannen ej vill vara Pappa så ska han ha rätt att frånsäga sig föräldraskapet under kvinnas graviditet och därmed slippa allt ansvar som ett föräldraskap innebär ja även ekonomiskt .

Väljer sedan kvinnan att ändå föda barnet så är det hennes ansvar att fostra barnet på eget ansvar och då borde alla bli nöjda.

Vad anser ni är detta genomförbart....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-05-16 11:23

Ursäkta stavningen skriver från en liten telefon så därav många grodor i texten ser jag nu men hoppas budskapet går fram

Om mannen inte vill ha barn kan han undvika det genom att använda preventivmedel. Annars har han inte så mycket att välja på. Ansvaret börjar med inträngandet.
    Piff skrev 2021-05-16 16:28:36 följande:

Låt oss säga att juridisk abort går igenom som lag. En del män i varje stad missbrukar detta, för att ligga runt utan att ta ansvar, och "aborterar" 5-10 barn vardera under loppet av några år (det blir dyrt för oss skattebetalare att stå för deras sexliv i längden), de står inte som fader i något dokument. 20-30 år senare träffas de faderlösa barnen, blir kära, inleder ett förhållande och skaffar barn. Känns det okay?

Jag kan förstå principen att kvinnan i slutändan kan välja att föda eller att inte föda ett barn, och att mannen inte får något att säga till om, men mannen kan ju oavsett välja att inte ha kontakt med barnet redan idag* helt utan ny lagstiftning, är det underhållsbidrag som är avgörande här, att man ska slippa betala, och höja skatten för alla, även dem som tar ansvar för sin sexualitet, för att vissa ska slippa??

Mannen kan ju faktiskt skydda sig och vara tydlig med att han inte önskar barn.

Alla, och då menar jag alla, som medvetet skaffar barn utan en partner får givetvis försörja barnet själv. Det är hennes ansvar, ingen annans. Och ja, det ska även gälla vid insemination.
  • Viktor1988
    Anonym (Verkligheten) skrev 2021-05-16 15:55:06 följande:

Hej TS!

Jag skulle vilja vet mer om dig så att jag förstår var dina åsikter kommer ifrån:

1. Har du egna barn?

2. Har du nån kvinna i din omgivning (mamma, syster, flickvän, fru, dotter) som genomgått abort?

3. Om ja på 1:an, har du blivit "lurad" till barnet och hur gick det i så fall till?

4. Ser du några problem med ditt förslag? Sätt dig in i mamman och barnets perspektiv.

Hej Verkligheten!

Satt på ett café och skrev förut blir lite mycket med alla runtomkring sig så nu ska jag försöka svara

1. Jag har två underbara pojkar och barnbarn 3 stycken 2 flickor och en pojk, mitt nicknamn visar ålder samt namn för min äldsta pojk

2. Nej inte vad jag vet iaf 

3. Nja en gång var det nära men jag var ganska tydlig med att jag inte kommer att vara närvarande och det visade sig senare vara enbart en lögn för att förmodligen ha kvar mig så svaret på frågan blir nej

4. Absolut mest för barnets skull men det är redan så många som blir påtvingade föräldraskap som slutar olyckligt så jag tror att förslaget kan vara gynnsamt när allt räknas ihop 

Blev du klokare knappast va....

Jag är som sagt inte ute efter att göra det svårare för någon speciellt inte för kvinnor men i det här fallet är mannen blottade och det kan vara en öppning mot mer jämlikhet i samhället.
  • Anonym (Peter)
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-16 16:56:33 följande:

Alla, och då menar jag alla, som medvetet skaffar barn utan en partner får givetvis försörja barnet själv. Det är hennes ansvar, ingen annans. Och ja, det ska även gälla vid insemination.

Skyddar man sig inte som man, försöker man medvetet att göra kvinnan med barn.
    Anonym (Peter) skrev 2021-05-16 16:59:44 följande:

Skyddar man sig inte som man, försöker man medvetet att göra kvinnan med barn.

Nej, det är ett felaktigt påstående.
  • Anonym (Peter)
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 16:56:39 följande:

Hej Verkligheten!

Satt på ett café och skrev förut blir lite mycket med alla runtomkring sig så nu ska jag försöka svara

1. Jag har två underbara pojkar och barnbarn 3 stycken 2 flickor och en pojk, mitt nicknamn visar ålder samt namn för min äldsta pojk

2. Nej inte vad jag vet iaf 

3. Nja en gång var det nära men jag var ganska tydlig med att jag inte kommer att vara närvarande och det visade sig senare vara enbart en lögn för att förmodligen ha kvar mig så svaret på frågan blir nej

4. Absolut mest för barnets skull men det är redan så många som blir påtvingade föräldraskap som slutar olyckligt så jag tror att förslaget kan vara gynnsamt när allt räknas ihop 

Blev du klokare knappast va....

Jag är som sagt inte ute efter att göra det svårare för någon speciellt inte för kvinnor men i det här fallet är mannen blottade och det kan vara en öppning mot mer jämlikhet i samhället.

Men om det är likhet mellan kvinna och man du är ute efter ska väl mannen läggas upp i sjukrummet bredvid kvinnan och få elektriska plågsamma stötar i pungen som motsvarar en abort och/elller födsel? :D han ska givetvis plågas i lik linje med kvinnan då såklart enligt din logik i att det ska stå helt likt.
Svar på tråden Mäns rätt att avstå