Inlägg från: Nilla6 |Visa alla inlägg
  • Nilla6

Bf augusti 2022

Tino skrev 2022-04-20 08:44:21 följande:

Jag är i vecka 26 (vecka 25+) nu. Har precis blivit sjukskriven pga sammandragningar. De har faktiskt föravunnit nästan helt nu när jag är hemma och vilar. Har ni som är/var sjukskrivna tips på vad man kan göra hemma i flera månader? Läkaren sa att promenader är bra. Har ni kanske tips på någon bra serie att se på? 

Vart arbetslös/sjukskriven 2 år:( har kollat en massa serier, hehe många för första gången och vissa fler gånger som greys anatomy;) sen har jag försökt att gå promenader men mina diagnoser har satt stopp för det och nu ännu värre men försöker iaf, måste ju lämna och hämta barn på dagis/skola så då får jag lite motion. Hehe
  • Nilla6
    Emjol skrev 2022-04-20 18:43:28 följande:
    Haha ser faktiskt om på greys anatomy nu, säsong 2 änsålänge Flört Jobbar dock ca 2 månader till innan mammaledigheten.
    Hehe ja finns ju ett par säsonger, tycker de första är bäst iaf.
  • Nilla6
    Frida123123 skrev 2022-04-25 19:07:55 följande:

Hallå där! Hur är det med alla i tråden? Idag fick jag hem lite nya beställda kläder till mig själv, en storlek större. Men det känns bra att man har något att sätta på sig iaf haha. Nästa vecka är besök hos bm för vägning, mätning etc. Lite nervös över, dels över att barnet växer som det ska och att jag inte gått upp FÖR mycket i vikt. Viktigast är naturligtvis att bebisen mår bra! Hoppas dock på Max 5 kg i ökning men det är väl ett jätte önske tänkande haha. känns som att brösten bara de väger 3 kg mer.. Är väldigt kroppsmedvetenhet så det är lite jobbigt för det är inte där jag vill lägga något fokus. i helgen bokade vi in 3d ultraljud. Blir om 4 veckor, så det ska bli kul! 

Har ni andra varit och mätt magen? I så fall, hur gick det? 

Inte super bra här faktist, vart sjuk konstant sen covid i feb, ätit 2 penicillin kurer som inte hjälpt, hostar så jag svimmar, fick utskrivet buventol mot misstänkt allergi/astma men det har inte hjälpt, haft jätte mycket sammandragningar och en mindre blödning förra veckan, tog prover på vc som visa jätte låga järndepåer och nån form av infektion i kroppen, urinprovet visa på gbs så ska se vad läkaren säger imorrn på mvc om jag måste börja med penciilin igen.:( men järntabletter är beställda så hoppas på att bli piggare. Har mitt besök hos bm nästa tisdag i vecka 25+3, då ska vi mäta magen och ta nya prover samt lyssna på hjärtat. Jag kommer inte väga mej så mycket innan slutet då jag gått upp massor redan och mår inte bättre av att se det i siffror. 
  • Nilla6
    Frida123123 skrev 2022-04-25 21:19:06 följande:

Nämen usch! Stackare! Stackars kropp, verkar kämpa på så mycket den kan. Men bebisen mår bra iaf då? Åh, vilken kämpe du är, som att det inte var tillräckligt nog så som vi gravida kämpar på med allt som händer med våra kroppar! Tråkigt att höra, verkligen. Det går verkligen upp och ner med allt. Hoppas det stabiliserar sig för dig så snart det går! 

Som du skriver med vägningen, ibland tjänar det inget till att få se en siffra på vågen. Man känner ju själv sin kropp och ökningen av vikten. 

Jag har med haft stora problem med hostning under 2-3 veckors perioder gånger två gånger, nu gått över iaf. Men absolut inte lika illa som du beskriver. Ska magen vara stenhård? Min är det. Kanske normalt, behöver läsa på. Såå mycket som händer med ens kropp med nya symptom hela tiden, så det är svårt att hänga med! Önskar dig en fin kväll och hoppas att du mår bättre snart! Kram 

Hej och tack, det är super jobbigt. Hade inte dessa besvär med de andra 3, eller visst jag hade foglossning, havandeskapsförgiftning med alla, sammandragningar, klåda och en massa annat men att hosta konstant i snart 3 månader, covid har förstört en graviditet verkligen. Inget njutbart alls typ. Ja hon rör sej som en galning hela tiden så antar hon mår bra hehe. Ja jag var redan överviktig tyvärr pga covid då jag vart sjukskriven/arbetslös i april 2020, så gick upp en massa innan jag blev gravid pga olika diagnoser, och jag går alltid upp mycket i vätska så lär bli mycket och det behöver inte en våg säga till mej. Skönt att din hosta gått över, jag tror på allergier för min skull eller postcovid besvär, men vill bara få hjälp.. 

Magen blir hård och buktar lixom ut när man har sammandragningar, men ska bli mjuk rätt fort. Är din hård hela tiden? Asså menar stenhård eller mer att du känner ett litet tryck när du trycker, ibland ligger bebis med ryggen ut ooch då kan det bli hårdare men om du ser att hela livmodern är hård ska du nog kontakta bm. Jag lider ju av sd dagligen där vissa gör redigt ont, då kommer det som vågor, magen hårdnar och kan trycka lite sen blir den som vanligt, detta är ett tecken på gbs som jag nu fått och hoppas på hjälp så jag inte blir inlagd igen som jag blev med andra barnet i vecka 31 då fick jag massa mediciner för att stoppa en förslossning och medicin för att mogna på bebis lungor. Det gick bra då men rädd för att det händer igen såhär tidigt.
  • Nilla6
    Tino skrev 2022-04-26 07:23:00 följande:
    Tack för tipset. Jag började faktiskt se Sex and the city. Kanske får damma av Greys anatomy efter det. Hur länge får du ha barnen på förksolan? Jag väntar besked från förskolan vilka tider mitt får gå ny fram till sommaren. 
    Ja började se house igår, men blir lite tråkigt att kollla tv hela dagarna, dock orkar jag inget annat. Barnen går heltid när jag är sjukskriven, så 8-15 brukar dom få gå. Annars skulle jag nog inte klara av att va hemma själv, då jag är så slut och har såna problem i vardagen.
  • Nilla6
    Unmanageable skrev 2022-05-02 11:25:38 följande:

Usch. Nu behövde jag bli orolig igen. Min BM ringde och berättade att jag har GBS. Mycket låga halter, så vi sätter inte in antibiotika. Jag ska få under förlossningen. (Om nu det hinns med..)
    Sen får jag bli kvar 2 dygn på BB för uppsikt typ.

Och jag som varit så himla orolig denna gång, det blev definitivt inte bättre nu. Jag vet att det är vanligt (30% av kvinnorna) men det hjälper inte..så orolig nu. 

Är I vecka 26. Någon här som också fått ett sånt besked? 

Ja samma här, har tom haft blödning från urinröret samt en massa sammandragningar, men dom tyckte halterna av gbs var för låga för att sätta in nåt mot. Dom sa inget om vid förlossningen, hade detta med ena sonen och då blev jag inlagd och fick massa mediciner mot värkarna samt mot bebisens lungor, känns lika nu så är inte så glad. Ska till bm/läkare imorrn igen så ska ta upp det. Vägrar ha det såhär. 
  • Nilla6
    Isabelle38 skrev 2022-05-02 21:44:38 följande:

Ledsen att höra föregående inlägg om GBS. Så mycket man kan behöva oroa sig för! 

Själv fick jag precis veta att jag har anemi (blodbrist) skapat av järnbrist. Alla vänner jag har pratat säger bara att det är jättevanligt och inget att oroa sig för. Men det verkar snarare som att det är vanligt efter vecka 31 och jag är bara i vecka 27. Då kan det tydligen vara skadligt för intellektuell utveckling mm hos barnet. Men jag har Inte fått tid att prata igenom detta än med läkare. Någon som fått samma diagnos tidigt och vet mer?? 

Vad ligger du på i ferritin? Eller kollade dom bara hb? Mitt senaste hb låg på 112 och ferritin på 7 så det är alldeles för lågt, börjat med duroferon men ingen skillnad än. Brukar dyka upp i mitten tycker jag, iaf på mej, hatar dock järntabletter när magen redan är i uppror men men. Hoppas på att bli piggare samt att bebis klarar sej bra därinne. Vecka 26 här. Ska in till bm och läkaren nu så får se vad dom säger.
  • Nilla6
    Frida123123 skrev 2022-05-03 19:49:03 följande:

Idag har jag och killen varit hos bm för kontroll, allt var normalt. är i vecka 25+1 idag. Gått upp 6 kg, magen mätte 24, vilket var precis i normalspannet, normala järnvärden. Ja, vad säger man. Allt var helt enkelt normalt :). 

Nu väntas ett privat inbokat 3D ultraljud om 2,5 vecka och glukosbelastning om 3 veckor. Redan gjort det dock i vecka 12, så jag vet vad jag har att vänta mig, tyckte det inte var så farligt faktiskt. 

Idag är jag dock lite dämpad, pga vikten. vilket är idiotiskt då det är förväntat med viktökning och bebisen mår bra. Blir sur på mig själv. Har alltid haft lite kroppsnoja, men samtligt kämpat för att överhuvudtaget bli gravid. Måste helt enkelt jobba mer med min egen inställning. men jag antar att dom flesta tampas med olika saker under graviditeten, orolighet, glädje, nedstämdhet, förväntningar, förändringar i kroppen etc. Ny dag imorgon

Var oxå hos bm idag för 25 veckors mötet. Hjärtljud på 142, hb låg på 112 som sist fast jag äter järntabletter, dock blev jag lite nojig för att sf måttet "bara" låg på 23 cm i vevka 25+3, hoppas bebis växer på bra iaf. Ska på tul i vecka 32 så hoppas på goda nyheter. Angående vikten så är det hemskt men inget att göra åt nu tyvärr. Med första gick jag upp 35 kg, andra 25, 3e 15, nu började jag högt så gått upp runt 7 kg men ligger redan på slutvikten för de andra så usch men som sagt, vi får ta itu med det sen, nu bakar vi bebis till augusti, beach 2023 kanske;) 
  • Nilla6
    Frida123123 skrev 2022-05-04 06:32:42 följande:

Sf mått på 23 ligger inte det med inom normalvärde, fast lite under kanske då. Läst många tidigare som legat på 23. det ska nog gå bra. Bra med tul för att kolla upp det. ja, sant haha låt oss baka bebis nu! Inte så jättelångt kvar heller! Du borde ha kommit ner till 100 dagar idag då!! Bra jobbat :).

Jo det ligger inom det normala men lite under, mest orolig då jag haft hf med de andra 3 att det ska vara nåt med flödet till moderkakan eller så som gör att hon blir mindre. Men skönt att få kolla upp sen som sagt hehe. Ja 100 dagar idag, bf 12e augusti. ;) 
  • Nilla6

27+2 här, foglossningen blir värre o värre, trycket i snippan ökar hela tiden så vet inte om hon ligger ner med huvet för det ilar och spänner, speciellt när jag ska kissa. Halsbränna/sura uppstötningar som inget hjälper mot, hosta som gör att jag kissar på mej flera ggr om dan(tack covid) :( vätskan fyller min kropp sakta, händer/fingrar är värst, kan inte hålla i nåt utan att tappa det. Skit stressad då vi inte är klara med nåt inför bebis, hade ju hunnit sälja allt när jag blev gravid, har kvar att köpa skötbord, säng, babyskydd, kläder m.m, då jag blivit igångsatt med alla så vill jag ju även bli det nu för en kontrollerad förlossning pga mina sjukdomar/diagnoser, så då lär det bli lite tidigare. Jag tänkte va hemma med bebis ca 6-7 månader, beroende på hur amningen går, sen vill sambon va hemma från nästa vår men nu vet vi inte hur det blir då han är njursjuk och kommer inom inte allt för länge njurtransplanteras, får ta det som det kommer. 

Svar på tråden Bf augusti 2022