Inlägg från: Nilla6 |Visa alla inlägg
  • Nilla6

Bf augusti 2022

Emjol skrev 2022-07-25 20:28:53 följande:
    Hej Glad

Proverna var inte så bra då bebis flöde har blivit dåligt så det beslutades att jag fick sättas igång direkt igår. Omogen tapp och förstföderska..

Igår natt så mådde inte bebis så bra av förvärkarna som kom rätt tätt så vi fick pausa det hela men har fortsatt idag efter nya prover. Har lite mensvärk och förvärkar typ men går segt. Man börjar ledsna lite och sambon får bara vara här på dagarna eftersom förlossningen inte är igång.. Hoppas på vi alla 3 får vila upp oss inatt och att det sättet igång imorgon Tungan ute
    Okej hoppas det kommer igång snart då, sambon fick sova en natt med mej o bebis då han inte fick lämna förlossningen och komma tillbaka igen,  väldigt dåligt tycker jag men funkade bra iaf. Stannande bara 2 nätter, vart hemma sen i lördags, bebis har gått ner lite till i vikt, gulsoten är bättre, behöver iaf inte ta prover, jag är glad att jag slapp hf denna gång. Lycka till
  • Nilla6

Tack, känns helt galet att sitta här med en bebis i famnen som egentligen skulle komma typ idag(igångsättning) haha. Hon går inte upp så mycket i vikt tyvärr, väger ca 3.2 kg(vägde 3.4 när hon föddes) så får ge flaska vid sidan om from nu, vilket inte är kul då jag verkligen vill hel amma. Lycka till alla ni andran som väntar, när bebis väl är ute så springer ttiden förbi så njut lite till hehe

• Nilla6

Alice blev 4 veckor igår, men var född över 3 veckor förtidigt så vart lite tröttare och haft svårare att gå upp i vikt i början, äntligen har det vänt, vägde 3390 gram vid födseln och i onsdags 3590 gram. Kämpat med amningen, pumpar 1-2 gge per dag, ger ersättning kanske 1 flaska om dan om amningen inte räcker men börjar få ut mer så hoppas på att komma igång med helamning snart annars fortsätter vi med pumpning oxå. Tiden när man  var gravid gick sjukt segt men nu har det gått så snabbt att jag saknar min tjocka mage och sparkarna hehe tom förlossningen saknar jag, föör det gick för fort och jag var så borta haha. Men livet med 4 barn är omtumlande, känns inte som jag räcker till och hoppas på rutiner snart som kommer hjälpa mej att känna mej tillräcklig men med sömnbrist och konstant smärta hjälper inte direkt. 

• Nilla6

Alice blev 5 veckor igår, hade läkarbesök på bvc då, allt såg bra ut, äntligen gått upp i vikt ordentligt. Vägde 3855 gram och var hela 53.5 cm lång. Jag pumpar 2 ggr oom dan ca, ger dom 2 flskorna, ersättning kanske 2 ggr och resten amning men verkar inte räcka till fast jag får ut ca 130 ml på morgonen och kanske 60 ml nästa pumpning, borde räcka för att bli mätt tycker jag men antar att hon inte får rätt grepp pga läppen som är för kort, tungbandet är klippt, har fåtr tid för o kolla läppen oxå men så sena tider, ville ju helamma men känns inte som det kommer hända när man inte får hjälp på en gång. Hon blir så knorrig i magen av ersättningen så hade vart skönt o slippa den men det är lättare på natten då tutten inte räcker till att göra iordning då jag har en flaska kokt varmt vatten och kallt vatten brevid mej, bröstmjölken tar ju evigheter att få varm i vattenbad. Vart hemma sen förra måndagen med 4 barn själv när sambon gått tillbaka till jobb men han har vart hemma 2 dar nu då ena sonen är sjuk. Hoppas bebis klarar sej bara.

• Nilla6
    chislin skrev 2022-09-10 21:45:14 följande:

Hej alla! Är denna tråd aktiv än? Jag födde min prins 12/8 och har nu fullt upp här hemma. Några som vill fortsätta följas åt såhär den första bebis-tiden, bolla idéer, tips och tankar? Glad

Hej var beräknad den 12e men Alice ville komma ut redan den 21 juli så hon är över 7 veckor nu, har fått klippa tungbandet 2 ggr, läppbandet är oxå kort men hoppas på en töjning då dom helst inte klipper det. Gick okej att amma i början, men fick pumpa ca 3 ggr om dan och ge på flaska då hon inte blev mätt och gick upp i vikt. Ersättning fick hon på natten om hon behövde samt på morgonen innan pumpning men hon klara sej rätt bra på amning på natten. Sen i onsdags börja jag med enbart amning vilket gick sådär, rinner inte lika snabbt som flaska, sen på torsdan klippte vi bandet och då skrek hon konstant av smärta i typ 8 tim innan hon amma igen och natten gick skit så fick ersättning igår, pumpade och amma, sen inatt har jag bara ammat igen för att få igång mjölken så får se hur det utvevcklar sej, hoppas på amning till 90 procent iaf och ersättning kanske 1 max 2 ggr om dan. Hon ska ta rotavaccinet på torsdag så får se om bröstmjölken räcker eller om jag måste ge mer ersättning. 
  • Nilla6
    Nathaliextnf skrev 2022-09-11 13:12:12 följande:

Hej! Det blev igångsättning 31/8 som ändå började bra men slutade i akutsnitt den 2 sep. Det började göra ont i livmodern som ett band fram på nedre delen av magen (dom var rädda att livmodern skulle kunna brista pga av mitt akutsnitt förra året) så jag sa stopp fl hade inte gått framåt på flera timmar, öppen 5-6 cm men hon trillade inte ner, precis som förra året med Tristan. Så vi bestämde att sambon skulle åka hem kl var då runt 20 till barnen och mormor kunde åka hem till sig ett tag. Jag skulle få antibiotika och sen sova på en annan avdelnin. 

men kort efter att sambon åkt började dom bli oroliga att bebis mådde dåligt. Bra hjärtljud men slö, väldigt slö. Efter mkt buffande. Tog blodprov på hennes huvud så kom dom in strax efter 03 och säger att det blir akutsnitt! Hinner tänka att det finns en chans att förlora bebis i magen och att min sambo är 5 mil från mig. Ringer honom 03:18, luna plockas ut 04:12 tas till barnbordet och två min senare kommer sambon inrusande i op salen! Så han får gå till henne först. Så lättade att han kom, men jag känner nu att jag börjar landa i hela händelse. Luna mådde toppen, tack gode gud eller vad man säger för de! Men jag fick en infektion i snittet, precis som förra gången. men fick komma hem efter 3 dagar. 

Hon är faktiskt galet söt. Luna var 51cm lång och 3220g tung 

Grattis, vad jobbigt men skönt att allt gick bra tillslut. Så fint namn, om inte sambon fått välja Alice så hade det blivit Luna hehe.
  • Nilla6
    Frida123123 skrev 2022-09-12 09:07:33 följande:
    Oj, lilla redan 7 veckor! Tycker du att det är lättare nu? Kommer inte ihåg om detta är ditt första barn? Jobbigt med tungbandet! Alltså, i början pumpade jag varannan timme, dygnet runt.. Herregud, visste att det skulle vara jobbigt och göra ont men detta kunde jag inte föreställa mig! 
    Japp eller 8 veckor idag faktiskt, tiden bara flyger förbi, nja amningen går sådär, inte gett ersättning på typ 5 dar men har fått pumpa lite iaf. Det är 4e barnet så har o göra iaf. Haha usch dygnet runt fy. Fast visst jag sover inte så skulle nog kunna pumpa då oxå men låter så mycket så skulle väcka alla. Hon fick rotavaccinet idag, är lite gnällig o har svårt att komma till ro. Väger 4.3 kg och 55.5 cm lång.
  • Nilla6
    Frida123123 skrev 2022-09-30 09:53:11 följande:

Hej alla mammor i tråden! Hur mår ni? Och hur går det? Alla vi har ju bebisar i olika veckor så misstänker att det ser olika ut. Min kille blev 7 veckor igår, tiden går fort nu ändå. Han har fått första dosen av rota vaccinet. det gick ner rekordsnabbt. Han glupskade i sig det på några sekunder, tom barnmorskan skrattade och sa att hon aldrig sett en sådan liten ta vaccinet så fort! Ja vad säger man, det är min kille det! Oavsett om det är mat, vaccin eller medicin så tar han det mer än gärna. Han gillar att äta :), men vem gör inte det ha ha. Vikten var på 4690, så enligt kurvan. 

Tycker gallskriken, som varit på nivå 10 tidigare börjat avta! Skönt! Och han sover faktiskt just nu väldigt bra. Igår kväll och natt vaknade han för mat kl 22:00, 00:30, 04:00. Men vi kan lägga honom direkt i nestet och han somnar om. 

Visst vissa dagar är jobbigare, när han är kinkig eller när mamma är uttråkad men så är det. Ska ni andra börja gå i mammagrupp via BVC? 

Hej mår väl okej men är såååå trött och har fortfarande foglossning och hormonerna ska vi inte prata om haha, Alice är lite mer än 10 veckor, fick rotavaccinet vid 8 veckor och det gick bra. Hon vägde nu i veckan 4.7 kg och är 57 cm lång. Jag pumpar och ammar, ibland blir det ersättning om mjölken inte räcker till. Hon sover 2 långa pass om dan, mellan ca 8.00-10.30 och från ca 12-14.30, sen är det lite spontana sovstunder när hon sover i bärsjalen när jag lagar mat och sen på oss i soffan fram mot kvällen. Somnar för kvällen runt 21.30-22 brevid mej i sängen vaknar 01, 03, 05 och 07 för amning, då är det skönt att bara slänga fram tutten men sover inte ändå så min sovtid är fram till 01 matningen och mer vilotid däremellan, känner av sömnbristen i huvet och humöret så hoppas hon kan skära ner på maten snart på natten, har ju 3 ungar till som behöver mej lixom hehe. Har gått på 2 mammaträffar redan, började sista augusti, blir kanske 2 träffar till. Sen blir det nog öppna förskolan om inte pandemin tar ännu mer fart.
  • Nilla6
    Frida123123 skrev 2022-10-01 12:20:06 följande:
    Åh, 10 veckor! Nä tröttheten är verkligen inte att leka med. Idag vaknade jag upp förkyld med, toppen! Jag har ännu inte varit på mammaträffar, men har alla mammor dina barn i famnen eller i vagnen? Är lite orolig för att Min ska vara orolig och börja skrika, går ju inte att sitta där med flera barn som gråter, eller.. ha ha
    Hehe mm tiden går så  fort, 9 månader i magen var som 1 år medan 10 veckor har gått som 1 vecka, helt sjukt. Det har inte vart så många där, bara för oss med syskon, Alice har sovit i vagnen båda gångerna medan de andra, lite äldre varit vakna, en var lite skrikig men då var vi ute på en äng, sist satt jag och en till mamma inne på bvc där vi prata en del om livet med syskon. Man får ta det som det kommer typ hehe, skönt o komma ut. Men öppna förskolan är lite roligare men dom måste bli lite större för att dom ska få ut nåt av det, men ingen bra period(vinter med virus och baskilusker) att gå på sånt tyvärr. 
  • Nilla6

Inga direkta rutiner här än heller, säkert för att det finns 3 ungar till som har rutiner sen innan. Men vi vaknar 6.30 när klockan ringer, har precis ammat eller gör en flaska beroende på hur hungrig hon är då haha, hon somnar sen i vagnen vid 7.50 när vi går för att lämna syskonen på dagis/skola, då kan hon om jag ha tur sova ute i till 10.30-11, jag pumpar 8.30, den flaskan får hon viid 11 ca, sen somnar hon i vagnen igen vid 12.30 då jag pumpar till nästa mål, hämtar syskon vid 13, Alice sover då ute i vagnen till 14 ca då hon får flaskan, vaken ett tag eller somnar på mej lagom till jag ska laga mat. Pumpar vid 16.30 igen då hon äter den direkt efter nästan. Kan va vaken ibland till nästa mål vid 19 men somnar till på oss oxå nångång ibland. Hon är uppe med oss i soffan efter syskonen somnat vid 20 ca. Sen går hon o jag o lägger oss vid 21-22. Vaknar ca 3 ggr sen för amning. Skrattar massor men inte mycket ljud, gillar gymmet en del, hon slår på sakerna som hänger som en boxningsboll, och babysittern funkar bra. Har haft ett par tuffa kvällar nu då hon skrikit konstant ett par timmar, ätit nan ett par dar men bytte till semper igen idag och då var det en lugn kväll så får se vad som funkar bäst. Håller på att försöka öka mjölkproduktionen en massa så jag enbart kan ge pumpad bröstmjölk o skippa ersättningen helt eller om hon vill amma mer på dagarna(vill bara liggamma) vilket är svårt om man är ute eller borta. Hoppas på mer amning iaf för det är mysigt när det väl funkar. 

• Nilla6

Alice är 3 månader på fredag, äter ca 70-90 ml bröstmjölk i flaska vid 11, 14 och 17, sen ibland om jag fått ut mer vid pumpning så har hon en flaska till vid 19 och sen får hon oftast en flaska ersättning vid läggdags runt 21.30, ammar sen efter det i sängen och sen vid ca 01, 03, 05 och 07 sen sova mellan 8-11, kan amma lite ibland på dagen oxå men då får hon inte ut så mycket så flaskan blir maten då. Hon ligger på minus fortfarande vad gäller vikt och hon äter ju inte den mängd som det står att dom brukar äta men då hon ammar konstant på natten då jag har hur mycket mjölk som helst då så antar hon ändå får i sej det hon behöver. Får se på tisdag då hon ska på 3 månaders kontrollen med vaccinationer och allt. Hoppas på en vikt på iaf 5.5 kg, längd kanske 59 cm.

• Nilla6

Ja längd stämde iaf hehe, 59 cm lång och 5 kg nästan precis, så ingen tungviktare direkt men går åt rätt håll. Rota samt 2 vaccin tagna så hoppas hon slipper febern.

• Nilla6

Alice skriker i stort sett varje kväll, börjar runt 19-20 och kan pågå i 1-2 tim. Inget hjälper, hon deckar självmant tillslut, jätte jobbigt för mej o sambon som inte har nån egentid med varandra och de andra barnen som vaknar. Hon somnar då runt 21-22, vaknar vid 00, 02, 04 och 07 för amning men sover igenom allt dock vaknar jag konstant så har nog inte mer än 4 tim som räknas som sömn på nätterna. Pumpar 3 ggr om dan som hon äter då hon vägrar amma på dagarna men ibland blir det en flaska ersättning till kvällen. Sover i vagn ute runt 08-10.30, sen 12-13.30 och typ 14.30- 15.30 och sen nåt sporadiskt i soffan på oss innan skriket börjar. Hon är över 3 månader nu så hooppas på bättring snart haha

• Nilla6

Alice blir 15 veckor idag, var nästan 60 cm och vägde runt 5.4 kg, sömnen har blivit sämre både på dagen och på natten, hon har börjat äta mer från flaskan, gick från 90 ml till 120 minst på typ 5min. Vilket är jobbigt då jag inte får ut så mycket vid pumpning, bara på morgonen så blivit mer ersättning vilket gett henne mer gaser och kräk. Hoppas på bättring snart för jag måste få sova lite. 

• Nilla6

Alice blev 4 månader i måndags, pratar en massa, bubblar med munnen(sprutar saliv) haha, vänder sej hela tiden från rygg till mage och blir arg, vände sej från mage när hon var typ 5 veckor men nu händer det bara ibland. Sover okej, typ 3 ggr om dan fram till 17.30, sen för natten 20-06.30 med amning däremellan, ammar på dagarna nu, slutat med pumpningen sen en vecka då jag inte orkar med allt runt det, ibland blir hon dock inte mätt känns det som så då får hon ersättning oxå, kanske för att hon bara ammar ena bröstet? Får handmjölka det andra och då sprutar det en hel del mjölk men enligt alice så kommer det inget;) hennes tungband är klippt 2 ggr men taget runt bröstvårtan blir sämre tycker jag nu, vaccumet släpper lixom så hon smaskar till och blir sur för det kommer luft istället. Jätte jobbigt. Tips?

• Nilla6
    Frida123123 skrev 2022-11-26 07:19:41 följande:
    Är bara nyfiken. När man skriver att barnet sover mellan x-x antal timmar på natten, med amning däremellan. Innebär det att hen somnar om direkt då. kul med utvecklingen. Såg att det bildats en BF Augusti 2023. Ha ha, det väcker andra minnen.. tänk att vi nu sitter med 4 månaders bebisar
    Ja Alice vaknar inte ens för maten utan hon ligger brevid och jag stoppar in tutten, haha, hon suger till hon e nöjd och släpper sen genom att luta bak huvet lite och då tar jag bort den lite men ligger naken så tillgången finns men jobbigt då hon bara ammar på vänster, högern får jag handmjölka och använda till att spä ut pureer med hehe. Ja utvecklingen går framåt, ta i trä så har vi inga problem med övertrötthet eller att hon är missnöjd, kan va vaken 3 tim åt gången utan att va ledsen, somnar snabbt i vagn ute och inför natten kan hon gny lite men inte mer än så, hmm nu lär vi få en skit natt bara för det haha, jinxa inget lixom. Hehe fick tillbaka mensen igår och tänkte på att det var exakt ett år sen den var för sista gången, att nu sitta med en 4 månaders är galet. Tiden har gått så fort sen hon kom. I helgen blir det dop:)
  • Nilla6
    Tino skrev 2022-11-28 19:39:45 följande:
    Min bebis tar bara höger bröst. :) ibörjan pumpade jag men har slutat med det höger bröst är dubbelt så stort som vänster. 
    Jag dubbelpumpade ett bra tag och gav i flaska för att öka på mängden för att hoppas på helamning, slutade pumpa för typ 2 veckor sen, så ammar typ var 3e timme men hon får 2 flaskor ersättning om dan, en på morgonen och en till natten, mitt vänstra är dubbelt så stort som det högra;) 
  • Nilla6

4.5 månader här, Alice vägde 6 kg och var 63 cm lång i måndags, äter mer och mer så verkar vara nån tillväxt nu. Smakar lite olika saker i smaknapp samt gröt, inga mängder än då hon är lite liten än. Sover bra på dagarna men uselt på nätterna nu, vänder sig till mage hela tiden o så spyr hon så det blir blött överallt. Har börjat få upp rumpan i vädret när hon ligger på mage, och kan sträcka armarna rakt upp som en armhävning, stark för att vara 3.5 veckor tidig hehe.

• Nilla6

Hej igen, Alice är över 6 månader redan, skulle blivit 6 månader om typ en vecka men blir lixom 7 mån denna månad, helt galet vad tiden gått fort, hon är iaf runt 66.5 cm och väger 7.3 kg, kan sitta utan stöd men ramlar lite titt som tätt, hon ålar åt alla håll och kanter och ställer sej i krypposition men gungar mest. Hon äter gröt och mat, knappt nån ersättning alls, ammar lite på natten och när hon vill men gillar att äta och testa nya saker. Hon föddes med en del hår men sen försvann allt, verkligen allt men nu börjar det komma lite fjun haha så sött. Sömnen är sådär, sover 3 ggr på dan, kanske 2-3 tim sammanlagt, somnar vid 19.30-20, gnäller lite vid 22 för tutte och sen äter hon en flaska runt 01-03, gnäller några ggr för att nappen är ur eller bara vill ligga nära. Så sömnbrist deluxe lider man av men men, imorgon är en ny dag som sagt hehe

Svar på tråden Bf augusti 2022