Inlägg från: Nilla6 |Visa alla inlägg
  • Nilla6

Bf augusti 2022

Mami1230 skrev 2022-05-22 13:33:34 följande:

Hej på er,

Här kommer det en till som också ska föda i aug. BF 12 aug.

Ni som bor i Sthlm, jag undrar var ni har valt för förlossningssjukhus? 

Hej oxå bf 12e augusti men räknar med 1-2 veckor tidigare. Är det ditt första barn? Jag bor i Sigtuna, valt danderyd.
  • Nilla6
    Soleils skrev 2022-05-30 10:49:06 följande:

Hej! Jag är ny på familjeliv, har läst igenom tråden från Maj och framåt. Jag har BF 23/8 och ett barn sen innan, är alltså i vecka 27+4 nu. Har haft bra svar på alla kontroller hittills, af-mått strax över medel, fortfarande lågt blodtryck, ingen järnbrist, började känn rörelser redan i vecka 12! Detta är mitt andra barn, har en pojke på 4 år och väntar en pojke nu också.

Men, det finns en del minus också trots att allt sett bra ut, jag har fått problem med intensiva sammandragningar som kommit timmar i sträck senaste två veckorna. Har varit inne på förlossningen för kontroll och då såg allt bra ut, ska dock ta det lugnare, vilket jag redan gör. Jag pluggar och har nu allt på distans så jag jobbar inte fysiskt eller stressar med pendling, men måste lägga mig ner även på dagarna och det sätter lätt igång med många sammandragningar efter jag diskat eller gjort nåt annat som inte alls är speciellt tungt. Verkar inte klara att åka bil eller buss heller, är det fler som får sammandragningar eller förvärkar av det?
    Jag kan även få molvärk i samband med dom och det är diffust hur långa dom är, det är mer som att om dom sätter igång kan jag vila en timme och tycka det är jobbigt att andas och känn lite värk och kramp hela tiden. Men min livmodertapp har varit lång när jag kollat och allt annat har verkat bra, ingen uvi :/

Vikten är också ett litet minus, vid denna graviditet började jag med ett BMI på 25 och hade gått upp 15 kg på förra kontrollen för några veckor sen. Lika mycket som i min förra graviditet vid den tiden. Jag kan inte ens promenera utan att få massa sammandragningar så jag rör ju inte på mig, äter nyttigt plus lite extra ibland men inte speciellt dåligt tycker jag inte. Båda min mamma, syster och andra kvinnliga släktingar har gått upp mycket i graviditeter. 

Jag såg att någon drömt om att föda för tidigt, alltså inte drömt som att ha önskat det utan under sömn ;p och det gjorde jag också innan jag började få mycket sammandragningar. Jag drömde att jag höll vår pyttelilla bebis i händerna och att det var synd om honom som kommit ut så tidigt innan lungorna var klara. Inte kul. Jag är lite orolig för detta även om jag gick över tiden 2 veckor förra gången och min son kom ut efter både igångsättning och sugklocka.

Jag ska på Aurorasamtal snart pga förra förlossningen.

Finns det fler här som upplevt sammandragningar som ett problem? 
    Fler som ska eller har varit på Aurorasamtal?
    Fler som är lite oroliga över att antingen föda för tidigt eller inte få tillräckligt starka värkar under förlossningen?

Hej 4e barnet här, haft sammandragningar sen vecka 16 ca, vecka 30 nu, en del gör riktigt ont, måste lixom andas igenom, har allt mellan 10-30 om dan och då är jag ändå sjukskriven för jobbig foglossning och en del andra diagnoser/sjukdomar. Har inte vart på nån koll på fl, gjorde det ofta med de andra pga samma och var aldrig några "fel" träffar bm varannan vecka och läkaren på mvc rätt ofta så har koll på uvi m.m, har tid för cervixbedömning samt tul om ca 3 veckor så får se vad som sägs då. Låg på 23 cm i vecka 25+ på sf måttet men tror det vuxit mer nu, ska till bm på fredag och mäta igen. Har drömt flera ggr att jag fött tidigt men det är ju mest en del av allt, man är orolig, läser för många berättelser på nätet och hjärnan kan inte släppa det, man får bara ta det som det kommer. Har blivit igångsatt alla ggr pga hf så jag har sagt till bm att jag tänker bara bli det denna gång oxå. Så tidigare blir det men max 2 veckor om allt ser bra ut. 
  • Nilla6
    Soleils skrev 2022-05-30 12:37:27 följande:

Hej Nilla :)
    Skönt att det aldrig varit något! Jag har ju bara varit gravid en gång tidigare och då kom sammandragningar mer de sista veckorna bara, eller var iaf inte något ?problem?. Jag har också jobbig foglossning, hade inte kunnat arbeta. Hinner inte ens med min uppsats. Jo det hör till med mardrömmar. Jag hade inte läst något speciellt om för tidig födsel eller oroat mig just för det, men under min förra graviditet drömde jag att när barnet fötts så glömde jag honom överallt, på lekplatsen osv. Det är väl kroppen som stressar att man ska skärpa sina sinnen. Skönt att du är ok med igångsättning också, jag tyckte det var fruktansvärt men såklart är det nödvändigt vid hf. 

Med andra fick jag gbs i vecka 31 så blev inlagd en natt med mediciner för att stoppa värkarna och mot bebisens lungor men inget hände med tappen iaf, blev dock igångsatt 2 veckor tidigare pga hf. Hehe ja jag kan inte tänka mej nåt annat sätt att föda på, hihi, så skönt att ha ett datum, få den hjälp man behöver m.m dock gick det för fort med sista, hon kom ut på bara en timme efter dom tog vattnet så hann inte med nån smärtlindring förutom gas så hoppas på att få all hjälp denna gång för det kan gå ännu fortare.
  • Nilla6
    Soleils skrev 2022-05-30 14:04:47 följande:
    Vad är gbs för någonting? Hf förstår jag är havandeskapsförgiftnin. Men vad skönt att du känner så! Det ska jag tänka på om jag måste bli igångsatt igen. För mig så kom aldrig tillräckliga värkar, så dom bara höjde och höjde det där droppet så att värkarna kom konstant, hann inte andas emellan, det kändes som tortyr. Och efter många timmar så tog dom ändå till sugklocka. Jag fick höra att värkstimulerande dropp gör mer ont än ?naturliga? värkar så därför har jag varit rädd för det sen dess. Skönt att det finns dom det hjälper på och som inte upplever det negativt!
    En timme låter som ljuv musik ;D. All lycka till denna gång också :)
    Grupp B streptockocker, som kan utvecklas till uvi i urinen, får man det under grav så får man oftast äta antibiotika vid upptäckt samt vid förlossningen, hade spår för nån vecka sen så blir antibiotika för mej vid förlossningen igen. Bara vid första jag fick värkstimulerande dropp, vid de andra så har det räckt med att ta hinnorna, vart öppen mellan 3-4 cm med alla redan 3-4 veckor innan pga sd så vet hur det blir denna gång oxå hehe, ja det gör mer ont då dom ofta kommer tätare med dropp, men så soom jag had emed sista var galet. Hehe ja 1 tim är okej men smärtan var för intensiv så kräver eda denna gång. Lycka till du med. Snart är vi där.
  • Nilla6
    Soleils skrev 2022-05-30 18:55:47 följande:

Tack Frida! Nu kan jag plötsligt inte citera dig eller Nilla.
    Grattis till första barnet <3! Usch det låter jobbigt med yrsel, hoppas det går över. Ja, samma här. Vill inte gå över tiden igen men håller tummarna för varje vecka nu också. Nånstans i vecka 37 iaf planerar jag att börja diska och gå snabba promenader igen ;), och göra allt möjligt jag inte vill nu pga reaktionerna från livmodern. 

Jaha Nilla! Det har jag inte ens tänkt på, är det något som upptäcks av en slump? 
    Aha! Ja det förstår jag att du vill ha, speciellt när det ändå gått så snabbt för dig. Min förlossning tog väl 18 timmar plus att jag haft pinvärkar i ett dygn innan då jag inte kunde sova, och nojjar för att EDA:n kunde ha påverkat mitt långsamma värkarbete negativt. Men det var ju skön smärtlindring så jag hade lätt velat ha det om jag inte var orolig för att ha svaga värkar igen. Tack :), ja snart! 

Oftast lämnar man ju urinprov hos bm men inte alltid dom gör odling, jag lämnar varannan vecka och om man har besvär som mycket sd, svidande vid kiss eller bara ont nertill så är det bra o ta en odling. Rätt vanligt för gravida att få uvi eller gbs så bättre att kolla upp om man har mycket sd. Ja försts tog ca 11 timmar från dom tog hinnorna men hade inaga värkar utand dropp, han hade dock bajsat i vattnet och hade navelsträngen runt halsen så tog längre tid men andra som ändå kom med näsan upp tog 4.5 tim och sista då 1 tim så är lite rädd för en bebis som bara glider ut bid en nysning haha. 
  • Nilla6
    bullmamman2 skrev 2022-05-30 19:32:04 följande:

Nån mer som är sjukt trött nu? Är i vecka 27+3 och minns inte att jag tidigare blivit trött så här snabbt  Hoppas att det ska vara nåt tillfälligt men förmodligen lär det nog bestå. 

Har 6 veckor kvar att jobba och det känns lite väl länge men det är bara att härda ut antar och försöka hålla sig vaken på jobbet och vila resten av dagen. 

Ja fy fan, allt kom tillbaka senaste veckorna, halsbränna, sura uppstötningar, illamående, molvärk, huvudvärk, trötthet, andfådd m.m sen allt annat såklart med sd och foglossning. Vecka 30 nu och det är ju nån hormonpik här runt vecka 28/29- 32 igen då bebis växer mycket och gör så kroppen släpper en massa hormoner som man reagerar på. Säkert det. 10 veckor kvar(hoppas på typ 8) hehe sen så kan vi "klaga" på avslag, ömma bröstvårtor, hormoner som är överallt, sömnbrist och en massa andra saker istället hehe
  • Nilla6
    Soleils skrev 2022-05-30 22:54:33 följande:

Är det fler än jag som bara kan citera ibland? 

Nilla: Jo just det, dom har tagit odlingar på mig, även från livmodern och det var inget som tur var.

Nej men lilla gubben! Tur att allt gick bra och att det gick snabbare för varje barn (antar att det är positivt). Ja, har hört om att det kan gå väldigt snabbt, men också att om det gör det brukar det vara okomplicerat? 

Bullmamman: Ja! Förstår inte hur jag skulle ha kunnat arbeta under denna graviditeten om jag inte pluggat. Har haft några veckor i mitten när jag inte behövt vila på dagen men nu är det tillbaka och det känns som om jag överansträngt mig för verkligen minsta lilla. 

Ja han mådde hur bra som helst, nu 14 år hehe. Jo det var skönt att det gick snabbare men gjorde ju att man inte kunde hålla tillbaka så blev ju en hel del stygn, sen sa dom att det var bra men när jag gick till gyn i början av denna grav så han att jag har en förlossningsskada som måste åtgärdas vilket ingen har sagt till mej innan. Sista var ju 5 år sen så gått med en skada slm jag känt av men inte vetat om.:(
  • Nilla6
    Soleils skrev 2022-05-31 09:39:03 följande:
    Ajajaj! Just det, det är på det hållet också. Jag fick nån bristning men ingen direkt skada tror jag. Vad skönt att det gick bra :) 
    Men hur tänker dom då med ?åtgärdas?? Efter denna förlossningen? Bra att det upptäcktes till slut men synd att det dröjde.
    Näe jag fick inte heller nån skada enligt rapporten men mär jag gick till gyn i början så sa han att det var en skada, kort mellangård och väldigt vid i slidan, han tyckte jag skulle göra ks för att inte spricka mer men jag vägrar, så ska hålla koll på bebis storlek, har tul nästa fredag. Sen ska jag åtgärda skadan efter fl, samt att jag måste operera mina delade magmuskler och navelbråck.
  • Nilla6
    Frida123123 skrev 2022-06-09 06:38:52 följande:

Hallå där allihopa!! Försöker hålla igång tråden lite :). De flesta kanske skriver i Facebook? Har precis varit på en alldeles underbar resa/weekend utomlands, Kroatien. Var först lite nervös inför att åka med tanke på att försäkringen inte gäller efter vecka 28 men allt gick bra!! Är nu i vecka 30+3. 

Var igår på en blodflödeskontroll efter remiss från barnmorskan. Allt såg bra ut. Inga förvärkar, lågt blodtryck och bebisen mår bra. Så skönt. Fick också reda på av sjukhuset att jag kommer att få igångsättning vecka 39, Om bebisen inte kommer innan dess. Så nu börjar det bli verkligt på riktigt :). Magen har sin spurt nu, är trött men har mest problem med hjärtklappning, andnöd och yrsel som kommer några ggr per dag. Räknar ner jobb dagarna, börja bli lite tufft emellanåt nu. 

Va skönt att få veta det nu angående igångsättning, jag har sagt till min bm att det är enda sättet jag kommer föda på, blivit igångsatt med alla 3 redan pga hf och sista kom på bara 1 tim så denna lär komma snabbare då jag redan har så mycket förvärkar och hon ligger långt ner med huvet. Men läkaren jag har på mvc verkar inte lyssna på mej riktigt så det gör mej orolig. Vecka 30+5 nu, stor som ett hus, illamående, huvudvärk, svällda händer/fötter och ben, förvärkar från hell, kan inte kissa eller bajsa sittandes och ja hoppas tiden går foort nu haha
  • Nilla6
    Frida123123 skrev 2022-06-09 17:35:50 följande:

Menar du att du vill ha igångsättning? Hängde inte riktigt med haha. För det ska väl finnas indikationer på varför, som tidigare när du hade havandeskapsförgiftning. verkar vara riktigt jobbigt med alla symptom du har. Åh, men hoppas hon inte kommer för snabbt bara. 

Ja jag kräver igångsättning denna gång pga de andra gångerna, min kropp sätter igång sig själv med förvärkar som öppnar tappen 3-4 cm redan 3-4 veckor innan bf, sen tar det stopp och jag får hf istället så blivit igångsatt i v 38 och 39 och det går då fort när dom tar vattnet så måste bli igångsatt föör jag får panik av tanken på att föda snabbt igen. Jag måste ha epidural och bevakad när det sätter igång. Vi har 40 min till fl, 3 ungar hemma som måste ha barnvakt, katt oxå så riskerar inte en fl på vägen om det nu kanske går ännu fortare pga läget hon ligger i oxå. 
Svar på tråden Bf augusti 2022