Bf augusti 2022
Hej på er,
Här kommer det en till som också ska föda i aug. BF 12 aug.
Ni som bor i Sthlm, jag undrar var ni har valt för förlossningssjukhus?
Hej på er,
Här kommer det en till som också ska föda i aug. BF 12 aug.
Ni som bor i Sthlm, jag undrar var ni har valt för förlossningssjukhus?
Hej! Jag är ny på familjeliv, har läst igenom tråden från Maj och framåt. Jag har BF 23/8 och ett barn sen innan, är alltså i vecka 27+4 nu. Har haft bra svar på alla kontroller hittills, af-mått strax över medel, fortfarande lågt blodtryck, ingen järnbrist, började känn rörelser redan i vecka 12! Detta är mitt andra barn, har en pojke på 4 år och väntar en pojke nu också.
Men, det finns en del minus också trots att allt sett bra ut, jag har fått problem med intensiva sammandragningar som kommit timmar i sträck senaste två veckorna. Har varit inne på förlossningen för kontroll och då såg allt bra ut, ska dock ta det lugnare, vilket jag redan gör. Jag pluggar och har nu allt på distans så jag jobbar inte fysiskt eller stressar med pendling, men måste lägga mig ner även på dagarna och det sätter lätt igång med många sammandragningar efter jag diskat eller gjort nåt annat som inte alls är speciellt tungt. Verkar inte klara att åka bil eller buss heller, är det fler som får sammandragningar eller förvärkar av det?
Jag kan även få molvärk i samband med dom och det är diffust hur långa dom är, det är mer som att om dom sätter igång kan jag vila en timme och tycka det är jobbigt att andas och känn lite värk och kramp hela tiden. Men min livmodertapp har varit lång när jag kollat och allt annat har verkat bra, ingen uvi :/
Vikten är också ett litet minus, vid denna graviditet började jag med ett BMI på 25 och hade gått upp 15 kg på förra kontrollen för några veckor sen. Lika mycket som i min förra graviditet vid den tiden. Jag kan inte ens promenera utan att få massa sammandragningar så jag rör ju inte på mig, äter nyttigt plus lite extra ibland men inte speciellt dåligt tycker jag inte. Båda min mamma, syster och andra kvinnliga släktingar har gått upp mycket i graviditeter.
Jag såg att någon drömt om att föda för tidigt, alltså inte drömt som att ha önskat det utan under sömn ;p och det gjorde jag också innan jag började få mycket sammandragningar. Jag drömde att jag höll vår pyttelilla bebis i händerna och att det var synd om honom som kommit ut så tidigt innan lungorna var klara. Inte kul. Jag är lite orolig för detta även om jag gick över tiden 2 veckor förra gången och min son kom ut efter både igångsättning och sugklocka.
Jag ska på Aurorasamtal snart pga förra förlossningen.
Finns det fler här som upplevt sammandragningar som ett problem?
Fler som ska eller har varit på Aurorasamtal?
Fler som är lite oroliga över att antingen föda för tidigt eller inte få tillräckligt starka värkar under förlossningen?
Hej Nilla :)
Skönt att det aldrig varit något! Jag har ju bara varit gravid en gång tidigare och då kom sammandragningar mer de sista veckorna bara, eller var iaf inte något ?problem?. Jag har också jobbig foglossning, hade inte kunnat arbeta. Hinner inte ens med min uppsats. Jo det hör till med mardrömmar. Jag hade inte läst något speciellt om för tidig födsel eller oroat mig just för det, men under min förra graviditet drömde jag att när barnet fötts så glömde jag honom överallt, på lekplatsen osv. Det är väl kroppen som stressar att man ska skärpa sina sinnen. Skönt att du är ok med igångsättning också, jag tyckte det var fruktansvärt men såklart är det nödvändigt vid hf.
Tack Frida! Nu kan jag plötsligt inte citera dig eller Nilla.
Grattis till första barnet <3! Usch det låter jobbigt med yrsel, hoppas det går över. Ja, samma här. Vill inte gå över tiden igen men håller tummarna för varje vecka nu också. Nånstans i vecka 37 iaf planerar jag att börja diska och gå snabba promenader igen ;), och göra allt möjligt jag inte vill nu pga reaktionerna från livmodern.
Jaha Nilla! Det har jag inte ens tänkt på, är det något som upptäcks av en slump?
Aha! Ja det förstår jag att du vill ha, speciellt när det ändå gått så snabbt för dig. Min förlossning tog väl 18 timmar plus att jag haft pinvärkar i ett dygn innan då jag inte kunde sova, och nojjar för att EDA:n kunde ha påverkat mitt långsamma värkarbete negativt. Men det var ju skön smärtlindring så jag hade lätt velat ha det om jag inte var orolig för att ha svaga värkar igen. Tack :), ja snart!
Nån mer som är sjukt trött nu? Är i vecka 27+3 och minns inte att jag tidigare blivit trött så här snabbt Hoppas att det ska vara nåt tillfälligt men förmodligen lär det nog bestå.
Har 6 veckor kvar att jobba och det känns lite väl länge men det är bara att härda ut antar och försöka hålla sig vaken på jobbet och vila resten av dagen.
Är det fler än jag som bara kan citera ibland?
Nilla: Jo just det, dom har tagit odlingar på mig, även från livmodern och det var inget som tur var.
Nej men lilla gubben! Tur att allt gick bra och att det gick snabbare för varje barn (antar att det är positivt). Ja, har hört om att det kan gå väldigt snabbt, men också att om det gör det brukar det vara okomplicerat?
Bullmamman: Ja! Förstår inte hur jag skulle ha kunnat arbeta under denna graviditeten om jag inte pluggat. Har haft några veckor i mitten när jag inte behövt vila på dagen men nu är det tillbaka och det känns som om jag överansträngt mig för verkligen minsta lilla.
Hallå där allihopa!! Försöker hålla igång tråden lite :). De flesta kanske skriver i Facebook? Har precis varit på en alldeles underbar resa/weekend utomlands, Kroatien. Var först lite nervös inför att åka med tanke på att försäkringen inte gäller efter vecka 28 men allt gick bra!! Är nu i vecka 30+3.
Var igår på en blodflödeskontroll efter remiss från barnmorskan. Allt såg bra ut. Inga förvärkar, lågt blodtryck och bebisen mår bra. Så skönt. Fick också reda på av sjukhuset att jag kommer att få igångsättning vecka 39, Om bebisen inte kommer innan dess. Så nu börjar det bli verkligt på riktigt :). Magen har sin spurt nu, är trött men har mest problem med hjärtklappning, andnöd och yrsel som kommer några ggr per dag. Räknar ner jobb dagarna, börja bli lite tufft emellanåt nu.
Menar du att du vill ha igångsättning? Hängde inte riktigt med haha. För det ska väl finnas indikationer på varför, som tidigare när du hade havandeskapsförgiftning. verkar vara riktigt jobbigt med alla symptom du har. Åh, men hoppas hon inte kommer för snabbt bara.