Oh! Måste berätta! Gick ut å käkade med karln häromdagen. Inget fancy, bara en lite halvtrött tapasrestaurang i ett höstgrått stockholm. Självklart inget vin till maten? man skulle ju kunna vara gravid? men förmodligen inte! Livet på en pinne, not!
Som att inte detta vore uppmuntrande nog så har två glada bästisar hittat till bordet bredvid oss. Ni vet sånna där som pratar högt och skrattar åt allt för livet är ju underbart. De är nämligen nygravida BÅDA TVÅ. Och den ena bästisen kör sin reveal of precnancy för den andra bästisen. Jag och min sambo är inte bara ofrivilligt barnlösa där på restaurangen utan vi är också således ofrivilligt en del av hela deras sockersöta konversation i 1000 decibel om allt underbart som nu skall ske och hur deras små mirakel skall leka tillsammans och bli bästisar de med. De pratar om små föttter, små kläder, barnvagnar, barnrum och mammaledighet.
Själv funderar undertecknad på att gå in i köket och låna tre grillspett och köra in ett i vardera öra och det tredje i hjärtat. Sedan börjar de prata om missfall. Men de är inte ett dugg oroliga, sånt händer ju såklart men ändå typ aldrig. De pratade om det som att det vore värsta skrönan. Sjöjungfruar, enhörningar, troll, en politikers löfte, tomtar på loftet och missfall. Helt otroligt att någon har varit med om ett s.k missfall
Jag var rätt taggad på att räcka upp handen, be om ordet i mitt deltagande i denna ofrivilliga sockersöta dialog och skrika. Vet ni! It?s real! It?s very fucking real!
Sedan inser jag? jag blir inte gladare av att de också är ledsna. Jag får bara dela min sorg med min sambo som ser lätt stressad ut vid det här laget. Han säger flera gånger att han älskar mig och att jag är SÅ fin.
Till slut beställer jag ett glas vin iaf. När vi går därifrån låtsas vi att vi inte har hört dem. Vi säger ingenting om det. Vi går bara hem och väntar på vår tur. Jag skall iaf aldrig skrika på en restauran? det blir lärdomen.