• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Lugn)
    anonym05swe skrev 2025-04-01 07:24:20 följande:
    Kommer inte få känslor genom att enbart vänta+ gillar enbart henne. Hon vet inte ens att jag är intresserad 
    Hur ska du få känslor för någon då?
  • anonym05swe
    Anonym (Lugn) skrev 2025-04-01 16:11:45 följande:
    Hur ska du få känslor för någon då?
    Kan inte direkt få känslor för 2 personer samtidigt för har känslor för hon som tråden handlar om fortsatt. 
  • Anonym (Lugn)
    anonym05swe skrev 2025-04-01 16:25:30 följande:
    Kan inte direkt få känslor för 2 personer samtidigt för har känslor för hon som tråden handlar om fortsatt. 
    Hur ska du lösa det då?
  • Anonym
    anonym05swe skrev 2025-04-01 14:22:11 följande:
    De exemplen du tog upp med andra folks logistik var saker för länge sedan. Dvs inte relevant idag. 
    Vad vill du?
    Logistiken är mycket lättare idag och du vet redan vad du ska skriva. Stress-perioden är över. Du svarar flitigt och trevligt och är socialt framgångsrik och har gjort allt som du kan. Det är inte kört och hon är förmodligen intresserad.
    Heja heja.

Vad vill du? Vad ska någon skriva?
  • Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2025-04-01 14:22:11 följande:
    De exemplen du tog upp med andra folks logistik var saker för länge sedan. Dvs inte relevant idag. 
    För länge sen, när det var svårare som regel att ta sig från punkt a till b. Svårare eftersom man inte hade smartphones, sociala medier etc. Kanske till och med på den tiden då mobiltelefoner inte fanns utan det bara var hemtelefoner så det gällde att pricka när någon var hemma eller så fick man kommunicera via brev som man skickade med posten. För att inte tala om att det kostade extra att ringa utanför sitt riktnummer och mobilsamtal kostade flera kronor per minut.

Så, vad exakt i logistiken var enklare förr? Och på vilket sätt är det irrelevant att andra klarat av långdistansrelationer innan dagens teknik samtidigt som du inte gör det trots all teknik som underlättar. 
  • Anonym (Varför ens försöka...)
    anonym05swe skrev 2025-04-01 16:25:30 följande:
    Det är inte en naturlag att gå runt och vara kär hela tiden. Det är många singlar som inte är kära i någon.

Att du vill ha någon att vara kär i, bara någon vem som helst, visar att det är fråga om verklighetsflykt för din del. Lägg fokus på det som för dig framåt i livet just nu: din jobb/plugg-situation. Ska du göra någon/några omtentor i vår för att bli godkänd på höstterminens kurser? Har du fått sommarjobb, i Stockholm eller i din hemstad?
  • anonym05swe
    Anonym (Varför ens försöka...) skrev 2025-04-02 08:07:01 följande:
    Det är inte en naturlag att gå runt och vara kär hela tiden. Det är många singlar som inte är kära i någon.

Att du vill ha någon att vara kär i, bara någon vem som helst, visar att det är fråga om verklighetsflykt för din del. Lägg fokus på det som för dig framåt i livet just nu: din jobb/plugg-situation. Ska du göra någon/några omtentor i vår för att bli godkänd på höstterminens kurser? Har du fått sommarjobb, i Stockholm eller i din hemstad?

Många är också i relationer. Allt jag vill är vara i en bra relation (allra helst med henne såklart) 

Nej, vill inte det.

• Anonym (Varför ens försöka...)
    anonym05swe skrev 2025-04-02 09:51:14 följande:

Många är också i relationer. Allt jag vill är vara i en bra relation (allra helst med henne såklart) 

Nej, vill inte det.

Men nu är inte du en relation. Du är singel. Och om ditt tidigare handlande (eller brist på sådant) fortsätter i samma stil, kommer du fortsätta vara singel.

Vad är det du inte vill? Satsa på plugg och jobb? Göra omtentor? Sommarjobba? Göra någonting alls, överhuvudtaget?
  • anonym05swe
    Anonym (Varför ens försöka...) skrev 2025-04-02 11:24:11 följande:
    Men nu är inte du en relation. Du är singel. Och om ditt tidigare handlande (eller brist på sådant) fortsätter i samma stil, kommer du fortsätta vara singel.

Vad är det du inte vill? Satsa på plugg och jobb? Göra omtentor? Sommarjobba? Göra någonting alls, överhuvudtaget?
    Det är inte orsaken till jag är singel lol 
    Vill inte "vara kär för sakens skull" 
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2025-04-02 13:02:30 följande:
    Det är inte orsaken till jag är singel lol 
    Vill inte "vara kär för sakens skull" 
    Vad är då orsaken till att du är singel?
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?