• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-03-23 16:57:35 följande:
    Både och är jobbiga saker. Ja, vill bjuda ut henne irl främst
    Nej jag svarar på frågor och klarar djupa diskussioner utan problem
    Om vi ska döma dig efter hur du är här så svarar du inte på några frågor och absolut inte med något djup.

Det går rundgång i dina svar och jag vet inte om du tänker att du aldrig har svarat på frågan innan eller om du retas och väljer exakt samma formulering- vilket är det?
  • Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2025-03-23 12:43:40 följande:
    Nej för inget med det du tror har att göra med har med att jag inte bjudit ut henne än. Handlar om logistik först och främst. Inte att jag inte vågar eller inte är social utan om logistik och att jag vill skriva ett så meddelande som möjligt för henne, inte skriva något fort. 

Du saknar koll
    Men om det handlade om logistiken så borde du ju ha kunnat bjuda ut henne när ni sågs på eventet! Men det gjorde du ju inte heller eftersom du inte klarade av att säga att du ville prata med henne enskilt. 

Du har även sagt att logistiken inte skulle vara ett problem om hon frågade ut dig. Då skulle du se till att det gick att lösa så varför är logistiken omöjlig om du frågar henne på dejt?
  • Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2025-03-23 14:28:08 följande:
    Inte sagt att andra inte är genuina utan bara att jag bryr mig om henne på riktigt. Jag hade utan kunna bjuda ut henne idag men vill få en så bra formulering som möjligt
    Du h0ar ju fått hur många förslag som helst på hur du ska formulera dig tidigare så vad är problemet med att "få en så bra formulering som möjligt"? Eller är du tillbaka till att den ska vara "tydlig men vag", vilket inte går?
  • Anonym (Jonna)
    anonym05swe skrev 2025-03-23 09:22:19 följande:
    För jag bryr mig om henne på riktigt. 
    Det var ett märkligt svar på min fråga. Frågan var alltså: varför är det så otroligt mycket svårare för DIG än för ANDRA som lyckas trots betydligt krångligare logistik? och det där är ditt svar. Jag tolkar det som att du alltså menar att de många som lyckas, trots krångligare logistik, inte brydde sig om varandra på riktigt. Eller vad sjutton menar du?
  • Anonym (X)
    Anonym (Jonna) skrev 2025-03-23 20:43:17 följande:
    Det var ett märkligt svar på min fråga. Frågan var alltså: varför är det så otroligt mycket svårare för DIG än för ANDRA som lyckas trots betydligt krångligare logistik? och det där är ditt svar. Jag tolkar det som att du alltså menar att de många som lyckas, trots krångligare logistik, inte brydde sig om varandra på riktigt. Eller vad sjutton menar du?
    Det är vad hans oförskämda svaret betyder även om han inte fattar det.
  • Anonym (Tiden går)

TS, läste detta idag, kanske något för dig:

På RFSU Malmös dejtingskola ?Nån för Alla? får deltagare lära sig om hur man bygger relationer, var man kan träffa någon och vad man kan göra på en första dejt.

Initiativet riktar sig till personer med NPF-diagnoser, som autism, där sociala situationer ibland kan vara en utmaning. Night blev nyfiken och ansökte till kursen som hölls på NPF Mötesplats, vilket P4 Malmöhus var först med att rapportera om.

? Jag tycker att det har varit väldigt bra och lärorikt. Jag lärde mig att det är okej att vara kräsen och att man inte bara ska nöja sig.

?Hjälper väldigt många?

Under kursen visas filmer som deltagarna diskuterar tillsammans med varandra och kursledarna, som de också kan ställa frågor till. Night har fått tips på hur man ska våga ta kontakt med människor.

? Det svåraste för mig är nog att ta kontakt, så det hjälper med tips. Om du aldrig vågar ta steget att prata med någon så blir det svårt att få vänner eller en partner. Jag tror att kursen hjälper väldigt många.

• anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2025-03-24 11:03:38 följande:

TS, läste detta idag, kanske något för dig:

På RFSU Malmös dejtingskola ?Nån för Alla? får deltagare lära sig om hur man bygger relationer, var man kan träffa någon och vad man kan göra på en första dejt.

Initiativet riktar sig till personer med NPF-diagnoser, som autism, där sociala situationer ibland kan vara en utmaning. Night blev nyfiken och ansökte till kursen som hölls på NPF Mötesplats, vilket P4 Malmöhus var först med att rapportera om.

? Jag tycker att det har varit väldigt bra och lärorikt. Jag lärde mig att det är okej att vara kräsen och att man inte bara ska nöja sig.

?Hjälper väldigt många?

Under kursen visas filmer som deltagarna diskuterar tillsammans med varandra och kursledarna, som de också kan ställa frågor till. Night har fått tips på hur man ska våga ta kontakt med människor.

? Det svåraste för mig är nog att ta kontakt, så det hjälper med tips. Om du aldrig vågar ta steget att prata med någon så blir det svårt att få vänner eller en partner. Jag tror att kursen hjälper väldigt många.

Nej, jag kan redan dejta och har bra sociala förmågor och ingen nfp-diagnos på något sätt. 

Kan dejta folk utan problem men väljer att inte dejta ngn annan av respekt för hon jag gillar

Jag kan också ta kontakt med folk och är bra socialt och har ingen NFP på något sätt.

Den där länken kan vara nyttig för andra (som faktiskt har NPF inte mig)

• Anonym (Jonna)
    Anonym (Jonna) skrev 2025-03-23 20:43:17 följande:
    Ts, svara gärna på det här!
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2025-03-24 11:15:42 följande:

Nej, jag kan redan dejta och har bra sociala förmågor och ingen nfp-diagnos på något sätt. 

Kan dejta folk utan problem men väljer att inte dejta ngn annan av respekt för hon jag gillar

Jag kan också ta kontakt med folk och är bra socialt och har ingen NFP på något sätt.

Och ändå lyckas du inte dejta hon du gillar. Så märkligt.
  • Anonym (Varför ens försöka...)
    anonym05swe skrev 2025-03-24 11:15:42 följande:

SkrattandeSkrattandeSkrattande
    Jag tänkte också på dig när jag såg den där artikeln i morse. Klipper in slutet också, ifall du skulle komma på att du faktiskt inte dejtar i dagsläget, varken hon du gillar eller någon annan:
    Projektet startade 2021 med stöd av Malmö stad och har sedan dess spridits till flera platser i Sverige, bland annat Uppsala och Stockholm.
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?