• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2025-04-03 20:25:36 följande:

Dina erfarenheter som du bygger dina rädslor och fördomar på är alltså en gång som 13-åring och en gång som 17-åring? 

I rest my case!

Har inte fördomar nej
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-04-03 20:54:13 följande:
    Har inte fördomar nej
    Du har om och om igen visat på dina fördomar och beskrivit en omvärld som ytlig och som endast söker kortsiktigt- läs sex. Det är bara du som är ute efter den stora kärleken och därför hittar du inte rätt eftersom alla andra är så ytliga.

Du har varit otroligt fördomsfull! Dessutom har det visat sig att alla dina fördomar har byggt på artiklar, poddar och omklädningsrumssnack, dvs absolut ingen tyngd bakom alls.
  • Anonym (X)

När ska du inse att hela ditt liv (vänner, kärlek, sex, skola, jobb, boende) misslyckas och söka hjälp för att hitta nåt sätt som får dig att inte bara stå och stampa?

• Anonym
    anonym05swe skrev 2025-04-03 20:54:13 följande:
    Har inte fördomar nej
    Du har som alltid ett slående icke-autistiskt sätt att konversera!
    Att alla andra i tråden inser din belägenhet är naturligtvis helt taget ur luften och absolut ingenting som du själv kan ha lagt grunden till, upprepade gånger.

Alltså, VILKA autism-befriade svar som levereras!
  • anonym05swe
    Anonym skrev 2025-04-03 22:42:13 följande:
    Du har som alltid ett slående icke-autistiskt sätt att konversera!
    Att alla andra i tråden inser din belägenhet är naturligtvis helt taget ur luften och absolut ingenting som du själv kan ha lagt grunden till, upprepade gånger.

Alltså, VILKA autism-befriade svar som levereras!
    Har redan sagt att jag har ansvar för en del saker flera gånger så vet inte vad du pratar om
  • Anonym
    anonym05swe skrev 2025-04-03 22:46:07 följande:
    Har redan sagt att jag har ansvar för en del saker flera gånger så vet inte vad du pratar om
    Jadu, vad är det du själv snackar om? Ansvar för vissa saker? Vad har det med dina "svar" och din autistiska konversationsstil att göra?

Du skriver och svarar alltså normalt och inte saker som "Har inte fördomar nej", "Jag svarar jo" etc för att du har "sagt att du har ansvar för vissa saker"?
    Tror inte att någon annan kan se sambandet.
  • Anonym

En person skriver inlägg som fem andra läser, ovetande om vem någon annan är. Samtliga fem drar slutsatsen att den förste är autist.
    Detta måste bero på att de helt och hållet hittar på det och kan omöjligen ha med att autisten skriver och resonerar autistiskt att göra, och orsakar det själv.

Ett oerhört icke-autistiskt resonemang på min ära.

• Anonym (...)
    Anonym (X) skrev 2025-04-03 22:32:41 följande:

När ska du inse att hela ditt liv (vänner, kärlek, sex, skola, jobb, boende) misslyckas och söka hjälp för att hitta nåt sätt som får dig att inte bara stå och stampa?

Finns också de människor där meningen med livet på något sätt är att just stå och stampa. Gnällandet och ältandet blir en stor del av identiteten och med tiden också en slags trygghet och livlina. De är nöjda så.
  • anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2025-04-03 21:01:43 följande:
    Du har om och om igen visat på dina fördomar och beskrivit en omvärld som ytlig och som endast söker kortsiktigt- läs sex. Det är bara du som är ute efter den stora kärleken och därför hittar du inte rätt eftersom alla andra är så ytliga.

Du har varit otroligt fördomsfull! Dessutom har det visat sig att alla dina fördomar har byggt på artiklar, poddar och omklädningsrumssnack, dvs absolut ingen tyngd bakom alls.

Du förnekar att kortsiktiga förhållanden och dylikt finns eller? Nej, men dejtingnormerna idag är helt annorlunda än vad de var för ca 20-25 år sedan ex. 

Nej, jag pratar med folk och baserar mina åsikter på riktiga saker

• Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2025-04-03 23:45:10 följande:

Du förnekar att kortsiktiga förhållanden och dylikt finns eller? Nej, men dejtingnormerna idag är helt annorlunda än vad de var för ca 20-25 år sedan ex. 

Nej, jag pratar med folk och baserar mina åsikter på riktiga saker

Vilka PRATAR du med om relationer och känslor TS?
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?