• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Poppe)
    anonym05swe skrev 2025-03-29 09:29:44 följande:
    Vill bara ha råd som smidigt och snabbt markant ökar chansen för en relation 
    Du behöver acceptera att det inte är smidigt och lätt att ta sig ur situationen som du befinner dig i.

Livet är fullt av utmaningar. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Det finns inga råd som "smidigt och snabbt markant ökar chansen för en relation."
    Inte i din situation.

Hur många gånger ska man behöva skriva samma sak?

Det finns inga genvägar.

Däremot finns det absolut råd som ökar chansen. Dessa råd har du fått, många gånger. Men de duger tydligen inte.
  • Meddelande borttaget
  • felicityporter

Men såna råd finns inte, du kan inte öka dina chanser för att hon ska säga ja till en dejt i detta läget. Du måste helt enkelt chansa och fråga henne rakt ut, det finns inget annat du kan göra än att fråga henne (via DM i ditt fall eftersom det är där ni har kontakt) och be en tyst bön och hoppas att hon tackar ja. Du kan helt enkelt inte göra något bättre!

Om hon tackar nej kommer det förstås kännas tungt i början, men samtidigt kommer det vara en värdefull erfarenhet till framtiden då det kommer kännas mindre och mindre jobbigt att fråga och riskera att bli avvisad för varje gång. 

Tänk dessutom på att om du aldrig frågar riskerar du att att någon annan hinner före och någon som kanske tycker om dig och är villig att ge dig en chans inte kommer göra det längre eftersom någon annan kille redan hunnit före.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Varför ens försöka...)
    Här får du mitt bästa råd i den aktuella situationen: Glöm den här tjejen, för hon är inte intresserad av dig på ett romantiskt sätt. 
    Chansen för en relation ökar markant om du riktar om ditt intresse mot någon helt annan tjej.

(Inte första gången jag skriver detta. Men det är å andra sidan inte första gången du upprepar dig heller.)
  • anonym05swe
    Anonym (Varför ens försöka...) skrev 2025-03-30 11:51:19 följande:
    Här får du mitt bästa råd i den aktuella situationen: Glöm den här tjejen, för hon är inte intresserad av dig på ett romantiskt sätt. 
    Chansen för en relation ökar markant om du riktar om ditt intresse mot någon helt annan tjej.

(Inte första gången jag skriver detta. Men det är å andra sidan inte första gången du upprepar dig heller.)
    Går inte att veta än om hon är det. Vem annars då? Har inte känslor för ngn annan tjej 
  • Anonym (Lugn)
    anonym05swe skrev 2025-03-31 22:28:32 följande:
    Går inte att veta än om hon är det. Vem annars då? Har inte känslor för ngn annan tjej 
    Du får vänta tills du får känslor för någon.
  • anonym05swe
    Anonym (Lugn) skrev 2025-03-31 22:54:31 följande:
    Du får vänta tills du får känslor för någon.
    Kommer inte få känslor genom att enbart vänta+ gillar enbart henne. Hon vet inte ens att jag är intresserad 
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?