• Anonym (Fråga)

Kan en abort jämställas med ett mord?

Jag är nyfiken på vad Familjelivs medlemmar anser i denna fråga med tanke på det stora mostståndet mot samvetsfrihet för barnmorskor. Jag misstänker att de flesta kommer att rösta nej.

Själv är jag för en fri aborträtt men anser att varje abort är ett mord på en människa eftersom man dödar ett mänskligt liv med en unik DNA-kod, vilket borde vara själva definitionen av ett mord.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan en abort jämställas med ett mord?
  • Selfish Geene
    mr me skrev 2014-02-08 21:57:14 följande:
    Nej, det var verkligen inte vad jag skrev. Det var du som började skriva om att döda barn, inte jag. Sluta ljuga! Att ljuga i en diskussion och påstå att motparten skrivit något som denne inte skrivit är bland det dummaste man kan göra.
    Selfish Geene skrev 2014-02-08 21:42:53 följande:
    Min ståndpunkt (till skillnad från din) bygger inte på moralisk relativism utan på handlingars FAKTISKA konsekvenser, min moral är inte beroende av folkomröstningar utan grundar sig i förståelse för mänskligt lidande och samhällets välmående på grupp- såväl som individnivå. du är inte i opposition för att du har RÄTT utan för att de flesta verkar värdera intellektuell konsekvens
    Nej, du har fel. Du har naturligtvis de åsikter och värderingar som du har för att du bor i Sverige, är svensk och vi just nu lever i år 2014. Hade du bott i Brasilien, Kina eller Thailand så hade du förmodligen haft andra åsikter och kulturella värderingar. Om du hade bott i Sverige är 1714 istället för 2014 så hade du förmodligen även då haft en annan uppfattning om rätt och fel i abortfrågan (och väldigt många andra frågor). Att hävda att dina åsikter som du har just nu skulle utgå ifrån något slags absolut "förståelse för mänskligt lidande och samhällets välmående på grupp- såväl som individnivå". Ska man ens bemöta den arrogansen och det översitteriet?

Du har skrivit både att alla befruktade äg är skyddsvärda OCH att du kan tänka dig att låta människor döda barn (men bara "sina egna" barn, inte dina) Du kanske menade något annat men det var det du skrev
  • Selfish Geene
    mr me skrev 2014-02-08 22:11:13 följande:
    Med andra ord har du ett värdeobjektivistiskt synsätt då du hävdar att det finns en gud eller annan högre makt som bestämt att abort är rätt, men att döda ett barn eller en vuxen människa är fel? Och du råkar bara ha turen att leva i en tidsålder och i ett land där dina åsikter stämmer överens med landets och tidsålderns åsikter och dessa råkar dessutom vara de universella, enda rätta åsikterna och de åsikter som man ska slåss för? Du är alltså en slags taliban...

Moral är objektivt såtillvida att handlingar har objektivt gynnsamma eller ogynnsamma konsekvenser för mänskligt välmående. Någon gud är inte nödvändig för att fastställa om en handling är moralisk eller omoralisk, det går för det mesta alldeles utmärkt att resonera sig fram till vad som är vad (men även om vi inte kan avgöra vilket alternativsom är mest gynnsamt/moraliskt FINNS det alltid ett som är objektivt mer moraliskt än de andra)
  • mr me
    Selfish Geene skrev 2014-02-08 22:19:54 följande:

Moral är objektivt såtillvida att handlingar har objektivt gynnsamma eller ogynnsamma konsekvenser för mänskligt välmående. Någon gud är inte nödvändig för att fastställa om en handling är moralisk eller omoralisk, det går för det mesta alldeles utmärkt att resonera sig fram till vad som är vad (men även om vi inte kan avgöra vilket alternativsom är mest gynnsamt/moraliskt FINNS det alltid ett som är objektivt mer moraliskt än de andra)
    Kul att du uppenbarligen inte förstod vad jag skrev... Drömmer
  • Selfish Geene
    mr me skrev 2014-02-08 22:23:06 följande:
    Kul att du uppenbarligen inte förstod vad jag skrev...

Som jag förstod saken menade du att objektiv moral förutsätter en högre makt som dikterar vad som är "moraliskt" respektive "omoraliskt", jag hävdar att objektiv moral existerar och är fullt möjlig att fastställa med hjälp av logiskt resonemang och någon högre makt inte alls är nödvändig. Vilkendel var det jag missförstod?
  • Selfish Geene

[quote=72461558][quote-nick]mr me skrev 2014-02-08 22:53:07 följande:[/quote-nick]

Selfish Geene skrev 2014-02-08 22:29:17 följande:
    Jag utgick från premissen att det är föräldrarna som vill döda sina barn och att ingen självförsvarssituation föreligger, jag hävdar att du tycker att man ska få döda sina barn under de omständigheterna om det fanns ett stort folkligt stöd för det. jag hävdar även att det är gravt omoraliskt att förespråka människors rätt att döda sina barn under NÅGRA omständigheter, att luta sig mot "folkligt stöd" gör snarare ställningstagandet ännu mer avskyvärt
    Nej, så kan du inte resonera eftersom du i ett sådant samhälle skulle vara för. Du kan inte nu sitta här och förfära dig över att jag tycker att man ska få döda sina barn (när jag faktiskt inte tycker det) i ett samhälle där du själv skulle vara för det. Förstår du verkligen inte själv dilemmat? Vad är värst, du som faktiskt dödar dina barn eller jag som ser till att i första hand försvara mina egna från dig? Givetvis är det i sådana fall du som är problemet. Ursprungsfrågan var vid vilket ögonblick jag anser att livet börjar och jag därmed anser att ett människoliv är skyddsvärt. Mitt svar var då, och är fortfarande, i princip från befruktningsögonblicket då fostret har en egen unik DNA-kod och därför utgör ett eget liv. Det är svårt att hitta så många andra objektiva tidpunkter för att avgöra när människolivet börjar. Möjligen skulle det vara förlossningen i sådana fall.
    Selfish Geene skrev 2014-02-08 22:37:41 följande:
  • Selfish Geene
    Selfish Geene skrev 2014-02-08 22:37:41 följande:
    Som jag förstod saken menade du att objektiv moral förutsätter en högre makt som dikterar vad som är "moraliskt" respektive "omoraliskt", jag hävdar att objektiv moral existerar och är fullt möjlig att fastställa med hjälp av logiskt resonemang och någon högre makt inte alls är nödvändig. Vilkendel var det jag missförstod?
    Ja, och du förde något nonsensresonemang kring din "förståelse för mänskligt lidande och samhällets välmående på grupp- såväl som individnivå" vilket tvärtom låter extremt luddigt och subjektivt. Det är inte objektiv moral.[/quote] Moral handlar om välmående. Handlingar som bidrar till ökat välmående med hänsyn till individen och samhället är objektivt moraliska medan handlingar som bidrar till MINSKAT välmående är objektivt omoraliska
  • cirkusmusen

Ja, annat svar: abort är ett mord, men det är kvinnan som bestämmer över sin kropp. Det går före.

• Selfish Geene

#107:Moral handlar om välmående. Handlingar som bidrar till ökat välmående med hänsyn till individen och samhället är objektivt moraliska medan handlingar som bidrar till MINSKAT välmående är objektivt omoraliska

• Selfish Geene

#107 (om skyddsvärt liv) Jag skulle inte vara för människors rätt att döda sina barn även om samhället skulle acceptera det (och om jag i en hypotetisk situation SKULLE vara det skulle jag ha fel och vara objektivt omoralisk) DU å andra sidan hävdar att du SKULLE tycka att det var acceptabelt att döda barn om det fanbs "ett starkt folkligt stöd" för det, atg du skulke skydda dina egna barn vittnar om självbevarelsedrift INTE moral. Jag kan hålla med om att de två celler som utgör grunden för en människa är "mänskligt liv", men det gör det inte på något sätt skyddsvärt, människovärdet sitter i hjärnans funktioner inte i antalet levande celler. Ett foster kan i princip utvecklas i stort sett helt utan hjärna, det skulle i mångt och mycket se ut som en person men utan egenskaperna som gör den samnansatta massan mänskliga celler till en person som är värd att bevara för sin egen skull.

Svar på tråden Kan en abort jämställas med ett mord?