[quote=72461558][quote-nick]mr me skrev 2014-02-08 22:53:07 följande:[/quote-nick]
Selfish Geene skrev 2014-02-08 22:29:17 följande:
Jag utgick från premissen att det är föräldrarna som vill döda sina barn och att ingen självförsvarssituation föreligger, jag hävdar att du tycker att man ska få döda sina barn under de omständigheterna om det fanns ett stort folkligt stöd för det. jag hävdar även att det är gravt omoraliskt att förespråka människors rätt att döda sina barn under NÅGRA omständigheter, att luta sig mot "folkligt stöd" gör snarare ställningstagandet ännu mer avskyvärt
Nej, så kan du inte resonera eftersom du i ett sådant samhälle skulle vara för. Du kan inte nu sitta här och förfära dig över att jag tycker att man ska få döda sina barn (när jag faktiskt inte tycker det) i ett samhälle där du själv skulle vara för det. Förstår du verkligen inte själv dilemmat? Vad är värst, du som faktiskt dödar dina barn eller jag som ser till att i första hand försvara mina egna från dig? Givetvis är det i sådana fall du som är problemet. Ursprungsfrågan var vid vilket ögonblick jag anser att livet börjar och jag därmed anser att ett människoliv är skyddsvärt. Mitt svar var då, och är fortfarande, i princip från befruktningsögonblicket då fostret har en egen unik DNA-kod och därför utgör ett eget liv. Det är svårt att hitta så många andra objektiva tidpunkter för att avgöra när människolivet börjar. Möjligen skulle det vara förlossningen i sådana fall.
Selfish Geene skrev 2014-02-08 22:37:41 följande: