• Anonym (Fråga)

Kan en abort jämställas med ett mord?

Jag är nyfiken på vad Familjelivs medlemmar anser i denna fråga med tanke på det stora mostståndet mot samvetsfrihet för barnmorskor. Jag misstänker att de flesta kommer att rösta nej.

Själv är jag för en fri aborträtt men anser att varje abort är ett mord på en människa eftersom man dödar ett mänskligt liv med en unik DNA-kod, vilket borde vara själva definitionen av ett mord.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan en abort jämställas med ett mord?
  • Selfish Geene
    KristenTjej84 skrev 2014-02-08 19:52:18 följande:
    Därför att deras själar aldrig såg ut som cellklumpar utan det är bara deras kroppar som såg ut som cellklumpar. Beroende på förstås vilken vecka de dog i,av det jag vet så börjar de se ut som människor efter vecka 7. Självklart är det inte sämre, har inte påstått det. Beror på hur länge de varit i himmelen. Om ett av dina barn dog t ex förra året så lär han/hon vara ca 1 år där. Jag väljer att tro på vittnesmålen människor som besökt himmelen haft, vill du att jag ska skicka dig länkar? www.net-burst.net/hope/baby_in_heaven.htm www.mlive.com/living/grand-rapids/index.ssf/2...

Jag längtar till himmelen själv för att se de nära och kära från min familj jag ej sett i visioner och drömmar än, däribland säkert ett dussintal kusiner.

Varför är ettåring en som dör 1 år för evigt medan 7-veckorsfostret (som fö inte liknar en fullt utvecklad bebis på särskilt många sätt) ser ut som någon betydligt äldre? Jag får känslan av att du tror att de som är i himlen är där för MIN skull? (Varför skulle cellklumpen anbars porträtteras som något annat än den var när den dog medan 1-åringen inte skulle vara tex 25?)
  • Selfish Geene
    mr me skrev 2014-02-08 19:55:02 följande:
    Ja, det vet jag väl? Argumentet jag bemötte var: "Embryot lr fostret lider inte av det." Om definitionen av huruvida det är rätt att döda eller ej bestäms av den dödades lidande i samband med dödandet, så kan man anse ganska mycket dödande vara försvarbart. Det var min poäng, men du lyckades tydligen missa den...

Jag vet inte vad du förstår och inte förstår, jag diskuterar utifrån ett moraliskt/etiskt perspektiv. Om du vill få dina inlägg bemötta föreslår jag att du använder en trevligare ton.
  • KristenTjej84
    Selfish Geene skrev 2014-02-08 19:58:20 följande:

Varför är ettåring en som dör 1 år för evigt medan 7-veckorsfostret (som fö inte liknar en fullt utvecklad bebis på särskilt många sätt) ser ut som någon betydligt äldre? Jag får känslan av att du tror att de som är i himlen är där för MIN skull? (Varför skulle cellklumpen anbars porträtteras som något annat än den var när den dog medan 1-åringen inte skulle vara tex 25?)
    Jag har inte sagt att en ettåring som dör är där ett år för evigt. Jag väljer att tro att Gud kommer ge oss som förlorat våra nära och kära i missfall en chans i evigheten att uppfostra dem. Varför det mycket väl kan vara så att de förblir små tills man återförenas med dem.
    Jag har redan sagt vad jag tror, att en människas själ aldrig ser ut som en cellklump..men vill du inte lyssna så..
  • Selfish Geene
    KristenTjej84 skrev 2014-02-08 20:03:48 följande:
    Jag har inte sagt att en ettåring som dör är där ett år för evigt. Jag väljer att tro att Gud kommer ge oss som förlorat våra nära och kära i missfall en chans i evigheten att uppfostra dem. Varför det mycket väl kan vara så att de förblir små tills man återförenas med dem. Jag har redan sagt vad jag tror, att en människas själ aldrig ser ut som en cellklump..men vill du inte lyssna så..

Varför tror du att de som är i himlen antar skepnaden av ALLA mänskliga utvecklingsstadier UTOM just blastocys-stadiet?
  • mr me
    Selfish Geene skrev 2014-02-03 12:39:07 följande:
    Tk85: hur nära varandra måste en spermie och ett ägg vara för att vara skyddsvärt?

Alla "byggstenar" finns där även när en kondom utgör ett hinder från fortsatt utveckling.

Och hur är det med ägg som befruktats in vitro? Är de skyddsvärda? Alla "byggstenar" finns där också
    Vare sig en spermie eller ett ägg har ett (unikt) mänsklig genom. Det är, anser jag, en avgörande skillnad.

Om man ska argumentera som du gör så kan man tänka sig att en hink vatten med lite lera i är en människa eftersom alla, eller nästan alla, byggstenar finns där, åtminstone rent kemiskt.

Det jag, och många andra, anser definierar ett människoliv är att denna har ett mänskligt genom. En unik DNA-kod (sånär som för tvillingar/trillingar m.fl) som gör denna människa till den hon är, en människa som inte finns någon annanstans på jorden.

De "cellklumpar" som många liknar fostret vid är inte en del av mammans kropp, vare sig biologiskt eller medicinskt. Eller som vissa gör här på Familjeliv, jämför en abort med att skrapa av lite hud från armen. Det är en väldigt främmande och märklig syn på ett foster som har skapats för att förenkla en starkt känsloladdad samhällsfråga.
  • mr me
    Selfish Geene skrev 2014-02-08 20:02:48 följande:

Jag vet inte vad du förstår och inte förstår, jag diskuterar utifrån ett moraliskt/etiskt perspektiv. Om du vill få dina inlägg bemötta föreslår jag att du använder en trevligare ton.
    Det var du som skrev en replik på det jag skrev, och din replik var "goddag yxskaft" eftersom du uppenbarligen inte hade läst sammanhanget eller förstod vad repliken handlade om... Drömmer
  • Selfish Geene
    mr me skrev 2014-02-08 20:09:08 följande:
    Vare sig en spermie eller ett ägg har ett (unikt) mänsklig genom. Det är, anser jag, en avgörande skillnad. Om man ska argumentera som du gör så kan man tänka sig att en hink vatten med lite lera i är en människa eftersom alla, eller nästan alla, byggstenar finns där, åtminstone rent kemiskt. Det jag, och många andra, anser definierar ett människoliv är att denna har ett mänskligt genom. En unik DNA-kod (sånär som för tvillingar/trillingar m.fl) som gör denna människa till den hon är, en människa som inte finns någon annanstans på jorden. De "cellklumpar" som många liknar fostret vid är inte en del av mammans kropp, vare sig biologiskt eller medicinskt. Eller som vissa gör här på Familjeliv, jämför en abort med att skrapa av lite hud från armen. Det är en väldigt främmande och märklig syn på ett foster som har skapats för att förenkla en starkt känsloladdad samhällsfråga.

Jag anser inte att en samling celler är skyddsvärda, om de är mänskliga och/eller unika har ingen betydelse. personer är skyddsvärda när de kan uppleva och tolka känslor. Det som utgör en "person" är en fungerande hjärna hur utvecklad kroppen är spelar ingen roll alls
  • Anonym (nej)
    Anonym (Mot abort) skrev 2014-02-08 19:58:48 följande:
    JA abort ÄR mord
    Hur kan det vara det när mord är ett juridiskt begrepp och abort är lagligt?

Att du TYCKER att det går att jämställa med mord är något annat. 
  • mr me
    Selfish Geene skrev 2014-02-08 20:23:07 följande:

Jag anser inte att en samling celler är skyddsvärda, om de är mänskliga och/eller unika har ingen betydelse. personer är skyddsvärda när de kan uppleva och tolka känslor. Det som utgör en "person" är en fungerande hjärna hur utvecklad kroppen är spelar ingen roll alls
    Så du menar att det är fritt fram att slå ihjäl unga människor eftersom hjärnan inte är fullt utvecklad förrän man är i 25-årsåldern? Och de med utvecklingsstörningar eller hjärnskador, dem kan man slå ihjäl när man vill?

Eller vad menas med en "fungerande hjärna"? Man kan upptäcka hjärnaktivitet hos ett foster från sjätte graviditetsveckan och ett rudimentärt, men självständigt, hjärta med blodomlopp finns redan från vecka 5.

Det du och många med dig håller på med känns lite som halmstrån i syfte att definiera livets början vid en tidpunkt som gör att man kan hitta något slags moral i de åsikter och ställningstaganden man gör.

Och sådant där religiöst kvacksalveri är riktigt skrämmande och farligt eftersom det inte dröjer länge innan man börjar pådyvla andra sina religiösa åsikter.
Svar på tråden Kan en abort jämställas med ett mord?