• Anonym (Fråga)

Kan en abort jämställas med ett mord?

Jag är nyfiken på vad Familjelivs medlemmar anser i denna fråga med tanke på det stora mostståndet mot samvetsfrihet för barnmorskor. Jag misstänker att de flesta kommer att rösta nej.

Själv är jag för en fri aborträtt men anser att varje abort är ett mord på en människa eftersom man dödar ett mänskligt liv med en unik DNA-kod, vilket borde vara själva definitionen av ett mord.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan en abort jämställas med ett mord?
  • Anonym (ljug)
    Anonym (sanningen) skrev 2014-02-02 12:10:52 följande:
    Så värdet på livet består av vad vi kan uträtta?

Så det är lika fel att döda din mor som att döda en fluga enligt dig?
  • t k 85
    Anonym (sanningen) skrev 2014-02-02 12:10:52 följande:

Så värdet på livet består av vad vi kan uträtta?
    Inte vad vi kan uträtta, utan vad vi har kapacitet att uträtta. Alla människor har i grunden samma kapacitet. Sedan använder vi dessa förmågor olika.
  • Anonym (Änglamoster)

Ja, men jag sitter inte och dömer de som tvingats ta det beslutet, då det oftast är ett svårt beslut att ta.
    T ex de som blivit pressade av sina nära och kära, fått höra att barnet är dödligt sjukt etc. Jag ser inte bara handlingen utan tankarna och orsakerna bakom den.
    När man släcker ett människoliv, oavsett om det är så försvarslöst som det är i sin mammas livmoder, eller utanför, så är det ett mord.

Man har aborterat bort generationer av människor, som kunde ha blivit vad som helst. Framtidens läkare, framtidens pianister, någons bästa vän, någons morbror, någons moster, någons barnbarn och en person som själv kunde ha blivit mamma, mormor, pappa, farfar eller morfar.
    Men ser man inte en ofödd människa som människa utan ett foster, så förstår jag att man är för abort.
    För då har man tagit bort människans värde.

www.lifesitenews.com/news/archive//ldn/2010/jun/10060414 värt att läsa.
  • Queenie70
    t k 85 skrev 2014-02-01 18:34:43 följande:
    Nej, annan motivering (motivera nedan)Klart det inte är mord, fast jag har ett men.Du som människa har ett ansvar mot dig själv och framtida generationer att inte sätta dig själv i en sådan sits att du orsakar en oönskad graviditet. Om så ändå är fallet, "missade p-piller" "Men gumman, det är skönare utan gummi" osv osv, får man stå sitt kasta och göra allt för att få detta liv att få det så bra det bara går.Två gånger tycker jag det är ok med abort, Våldtäkt, eller om graviditeten hotar mammans liv på något sätt. Alla andra ursäkter är bara fåniga. Att komma dragandes med, "det var en olycka, kondomen sprack" säger jag bara, bö jävla hö. Då var det väl universums sätt att säga, "Du ska ha barn damn you"Å nu kommer säkert någon böla fram, det är kvinnans kropp, hennes val. Okej, Så bara för att man har monopol på en funktion så har man 100% rätt i allt som berör den frågan? Om någon på allvar tycker det så blir jag rädd, och om ni tycker det, tänk över konsekvenserna på detta jävligt noga. Vi män hade monopol på rösträtt ganska länge.

"Ursäkten" Jag vill inte ha barn är alltså oacceptabel om man blir oönskat gravid för tredje gången? Då SKA man låta ett barn man inte vill ha födas? Kul för ungen... Men visst rätt ska vara rätt och principen är viktigast..
  • Queenie70
    Anonym (Änglamoster) skrev 2014-02-02 12:22:11 följande:
    Ja, men jag sitter inte och dömer de som tvingats ta det beslutet, då det oftast är ett svårt beslut att ta.

T ex de som blivit pressade av sina nära och kära, fått höra att barnet är dödligt sjukt etc. Jag ser inte bara handlingen utan tankarna och orsakerna bakom den.

När man släcker ett människoliv, oavsett om det är så försvarslöst som det är i sin mammas livmoder, eller utanför, så är det ett mord.Man har aborterat bort generationer av människor, som kunde ha blivit vad som helst. Framtidens läkare, framtidens pianister, någons bästa vän, någons morbror, någons moster, någons barnbarn och en person som själv kunde ha blivit mamma, mormor, pappa, farfar eller morfar.

Men ser man inte en ofödd människa som människa utan ett foster, så förstår jag att man är för abort.

För då har man tagit bort människans värde.

www.lifesitenews.com/news/archive//ldn/2010/jun/10060414 värt att läsa.

Tänk om nån hade aborterat bort hitler....
  • t k 85
    Queenie70 skrev 2014-02-02 13:33:14 följande:

"Ursäkten" Jag vill inte ha barn är alltså oacceptabel om man blir oönskat gravid för tredje gången? Då SKA man låta ett barn man inte vill ha födas? Kul för ungen... Men visst rätt ska vara rätt och principen är viktigast..
    Jag var oönskad, jag är till och med en misslyckad abort. Se till att skydda dig i stället för att bli gravid. Så svårt är det inte, om man inte har någon form av utvecklingsstörning.
  • Queenie70
    t k 85 skrev 2014-02-02 13:42:21 följande:
    Jag var oönskad, jag är till och med en misslyckad abort. Se till att skydda dig i stället för att bli gravid. Så svårt är det inte, om man inte har någon form av utvecklingsstörning.

Detta är en etisk debatt inte nödvändigtvis utifrån personliga erfarenheter kan du ju notera efter din uppmaning till mig att skydda mig. Det borde man förstå om man inte är utvecklingsstörd. Men, hursomhelst så är det så att skydd ibland falerae, människor begår misstag och gör felaktiga val, att pga mänsklig svaghet bestraffas med att behöva bära och föda ett oönskat barn kan man ju tycka är rimligt... Eller inte...
  • Jennie med ie
    Anonym (sanningen) skrev 2014-02-02 12:00:56 följande:

Alla ni som är emot abort.. Smäller ni aldrig en fluga?

Nej...

Dock gör de allra flesta skillnad mellan mänskligt liv och annat liv. Det är på inget sätt förbehållet abortmotståndare.
  • Selfish Geene

Tk85: om människovärdet ligger i vad vi har kapacitet att uträtta borde du inte motsätta dig abort av foster som har tex DS?

Ett barn med Downs har inte kapacitet att bli "nästa Einstein "

Svar på tråden Kan en abort jämställas med ett mord?