• Anonym (Fråga)

Kan en abort jämställas med ett mord?

Jag är nyfiken på vad Familjelivs medlemmar anser i denna fråga med tanke på det stora mostståndet mot samvetsfrihet för barnmorskor. Jag misstänker att de flesta kommer att rösta nej.

Själv är jag för en fri aborträtt men anser att varje abort är ett mord på en människa eftersom man dödar ett mänskligt liv med en unik DNA-kod, vilket borde vara själva definitionen av ett mord.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan en abort jämställas med ett mord?
  • Anonym (anonym)

Att bli oönskat gravid ska alltså ge ett livstidsstraff som du blir fri från tidigast efter 18 år?
    Vilken lärdom ger det kvinnor att bli mammor mot deras vilja?

• Anonym (idioter)

Embryot lr fostret lider inte av det. Däremot skulle det lida av att vara oönskat utanför.

• mr me
    Anonym (idioter) skrev 2014-02-08 14:22:59 följande:
    Embryot lr fostret lider inte av det. Däremot skulle det lida av att vara oönskat utanför.
    Om du blir skjuten i bakhuvudet när du är ute och går så lider du inte heller av det... Drömmer
  • Jennie med ie
    micromat skrev 2014-02-08 12:04:24 följande:
    Abort är inte mord!! Det borde inte heller få finnas en begränsning för hur många aborter man får göra.. Tänk om abortmotståndare kunde skita i andra människors val.. Ni abortmotståndare får gärna skaffa 35 barn om ni så vill, ni borde ju inte använda er av preventivmedel heller.. Det kan ju hindra en människa från att födas...
    Nej abort är inte mord. Det är ren fakta. Om abort är rätt eller fel är däremot en åsiktsfråga och den har man rimligen "rätt" att diskutera oavsett ståndpunkt. 

Vad gäller preventivmedel kan det vara relevant eller helt orelevant beroende på vilka argument man för för sin ståndpunkt att abort är fel. Få anser t ex att det är fel att hindra att spermie och ägg möts, däremot anser många det fel att avbryta det liv som enligt den personliga uppfattningen startar vid befruktningsögonblicket och då går ju en hel del p-medel bort. En del menar att livet startar senare än så och utifrån den ståndpunkten kan samtliga preventivmetoder vara okej. O s v. Även personer som är emot abort är individer med olika bakgrund till sin ståndpunkt.
  • Selfish Geene
    KristenTjej84 skrev 2014-02-07 22:37:20 följande:
    Nej de är människor, med fina vackra kroppar i himmelen, med drag av dig och din käresta. Du kommer vilja att hänga med dina 12 barn som du förlorat i himmelen, eftersom de är så fina och unika. Varför skulle dina barn inte betyda något för dig? tror du kommer ångra dig när du väl kommer dit. Nu förstår jag delvis varifrån din ilska och aggression kommer ifrån som jag ser av allt så ofta på FL. Hoppas du inte exploderar av ilska när jag säger till dig att jag känner med dig. Skickar dig en varm fredagskram<3

Varför är dom inte samma cellklumpar som de var när de dog? Är det sämre att vara en cellklump än en "vacker kropp"??? Hur gamla kommer deras kroppar vara? Och viktigast av allt: HUR vet du allt det här?
  • Anonym (idioter)
    mr me skrev 2014-02-08 14:25:19 följande:
    Om du blir skjuten i bakhuvudet när du är ute och går så lider du inte heller av det... Drömmer
    Jo, för jag har en utvecklad jävla kropp :)
  • mr me
    Anonym (idioter) skrev 2014-02-08 18:10:07 följande:
    Jo, för jag har en utvecklad jävla kropp :)
    Du lider ändå inte av det eftersom du aldrig kommer hinna känna någon smärta.
  • Selfish Geene
    mr me skrev 2014-02-08 18:18:46 följande:
    Du lider ändå inte av det eftersom du aldrig kommer hinna känna någon smärta.

Det är inte det främsta argumentet för att det är rimligt att betrakta det som något omoraliskt att skjuta människor i bakhuvudet. Om du skjuter någon i huvudet bidrar du till ett samhälle där det är acceptabelt att skjuta människor, det betyder att du och människorna som är viktiga för dig löper större risk att bli skjutna Att inte betrakta abort som mord har inte dessa konsekvenser
  • KristenTjej84
    Selfish Geene skrev 2014-02-08 17:38:26 följande:

Varför är dom inte samma cellklumpar som de var när de dog? Är det sämre att vara en cellklump än en "vacker kropp"??? Hur gamla kommer deras kroppar vara? Och viktigast av allt: HUR vet du allt det här?
    Därför att deras själar aldrig såg ut som cellklumpar utan det är bara deras kroppar som såg ut som cellklumpar. Beroende på förstås vilken vecka de dog i,av det jag vet så börjar de se ut som människor efter vecka 7.
    Självklart är det inte sämre, har inte påstått det.
    Beror på hur länge de varit i himmelen. Om ett av dina barn dog t ex förra året så lär han/hon vara ca 1 år där.
    Jag väljer att tro på vittnesmålen människor som besökt himmelen haft, vill du att jag ska skicka dig länkar?
    www.net-burst.net/hope/baby_in_heaven.htm

www.mlive.com/living/grand-rapids/index.ssf/2012/12/my_journey_to_heaven.html

Jag längtar till himmelen själv för att se de nära och kära från min familj jag ej sett i visioner och drömmar än, däribland säkert ett dussintal kusiner.
  • mr me
    Selfish Geene skrev 2014-02-08 18:41:01 följande:

Det är inte det främsta argumentet för att det är rimligt att betrakta det som något omoraliskt att skjuta människor i bakhuvudet. Om du skjuter någon i huvudet bidrar du till ett samhälle där det är acceptabelt att skjuta människor, det betyder att du och människorna som är viktiga för dig löper större risk att bli skjutna Att inte betrakta abort som mord har inte dessa konsekvenser
    Ja, det vet jag väl?

Argumentet jag bemötte var:
    "Embryot lr fostret lider inte av det."

Om definitionen av huruvida det är rätt att döda eller ej bestäms av den dödades lidande i samband med dödandet, så kan man anse ganska mycket dödande vara försvarbart. Det var min poäng, men du lyckades tydligen missa den...
Svar på tråden Kan en abort jämställas med ett mord?