• Anonym (Fråga)

Kan en abort jämställas med ett mord?

Jag är nyfiken på vad Familjelivs medlemmar anser i denna fråga med tanke på det stora mostståndet mot samvetsfrihet för barnmorskor. Jag misstänker att de flesta kommer att rösta nej.

Själv är jag för en fri aborträtt men anser att varje abort är ett mord på en människa eftersom man dödar ett mänskligt liv med en unik DNA-kod, vilket borde vara själva definitionen av ett mord.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan en abort jämställas med ett mord?
  • Jennie med ie

Och om man ser befruktningen eller när hjärtat börjar slå som det tillfälle som människan blir till så är det en avgörande skillnad, kondom hindrar den från att bli till medans abort hindrar den redan tillkomna människan från att utvecklas vidare.

lundalina skrev 2014-02-02 14:56:01 följande:
    Om man använder kondom hindrar man ju också en människa från att bli till...

• t k 85
    Selfish Geene skrev 2014-02-02 14:11:51 följande:
    Tk85: om människovärdet ligger i vad vi har kapacitet att uträtta borde du inte motsätta dig abort av foster som har tex DS?

Ett barn med Downs har inte kapacitet att bli "nästa Einstein "
    Fast byggstenarna finns där, så jo, kapaciteten finns, Problemet i detta fall är att stenarna hamnar fel.
  • t k 85
    Queenie70 skrev 2014-02-02 14:07:28 följande:

Detta är en etisk debatt inte nödvändigtvis utifrån personliga erfarenheter kan du ju notera efter din uppmaning till mig att skydda mig. Det borde man förstå om man inte är utvecklingsstörd. Men, hursomhelst så är det så att skydd ibland falerae, människor begår misstag och gör felaktiga val, att pga mänsklig svaghet bestraffas med att behöva bära och föda ett oönskat barn kan man ju tycka är rimligt... Eller inte...
    Jag tycker det är rimligt. Mycket rimligt, var handling har en konsekvens, det är ju lite som att säga.

"Oj, det var inte meningen att jag skulle råna den där butiken, det var ett dåligt val och mitt sociala skyddsnät fallerade, så jag borde slippa fängelse."

Ja, liknelsen är banal, omogen och helt utan sammanhang, men jag tycker ändå det är samma sak.
  • Ernst Hugo

Även om man försöker hålla sig neutral så är det provocerande att läsa hur abortmotståndare jämställer foster med barn. Hur kvinnor i nådens år 2014 fortfarande skall skuldbeläggas för rätten att bestämma över sin egen kropp. Min fråga: Är abortmotståndare i sin intolerans verkligen lagliga i sina fördömanden?

Postbanken, postbanken, pooostbanken....
  • Spartacus

Mjaa, rent krasst är det väl det... och hönsägg är mens och sperma är miljoner halvbebisar som simmar omkring, cellklumpar typ tumörer är högst levande och alla djur och amöbor är högst livsdugliga...

Har svårt att se mig göra abort men om det kommer till en punkt där alternativet är att riva sönder den tillvaro jag byggt upp för befintliga barn så bring it on! bara för att våra celler lyckats mötas av en olycka och någon annan kallar det bebis så är det ju inte bebis för oss...

• Anonym (tolerance)
    Ernst Hugo skrev 2014-02-03 08:27:25 följande:

Även om man försöker hålla sig neutral så är det provocerande att läsa hur abortmotståndare jämställer foster med barn. Hur kvinnor i nådens år 2014 fortfarande skall skuldbeläggas för rätten att bestämma över sin egen kropp. Min fråga: Är abortmotståndare i sin intolerans verkligen lagliga i sina fördömanden?

Postbanken, postbanken, pooostbanken....
    Ja på vad sätt skulle det vara olagligt att tycka att foster är lika mycket värda som ett ofött barn senare i graviditeten? Är det inte från din sida också intolerans, intolerans mot en från din ståndpunkt avvikande syn på människovärde?
  • Jennie med ie
    t k 85 skrev 2014-02-03 08:21:54 följande:
    Jag tycker det är rimligt. Mycket rimligt, var handling har en konsekvens, det är ju lite som att säga.

"Oj, det var inte meningen att jag skulle råna den där butiken, det var ett dåligt val och mitt sociala skyddsnät fallerade, så jag borde slippa fängelse."

Ja, liknelsen är banal, omogen och helt utan sammanhang, men jag tycker ändå det är samma sak.
    Haltande liknelse då samlaget (undantaget övergrepp) VAR meningen. Dock inte konsekvensen...

- - -

Jag har svårt att få ihop en stark och kraftig åsikt mot abort av etiska skäl med att ändå okeja ett visst antal eller vid viss ålder t eftersom aborten i sig är samma ingrepp och får samma konsekvens för fostret/barnet. Ofta lär det snarare handla om sexualmoral t ex.
  • t k 85
    Ernst Hugo skrev 2014-02-03 08:27:25 följande:
    Det är alldeles för kul att vara emot abort, i denna tråden, så det går liksom inte låta bli, allt man kan göra för att få folk och tänka, hur mycket skit man än må få själv, är bra, har man tur, kanske man själv får något att tänka på också, tyvärr använder båda sidorna samma gamla torra argument, jag med, oavsett vilken sida jag råkar hamna på, men ju fler gånger jag håller på ena eller andra sidan lär jag mig alltid något nytt. Kanske är en taskig lek, men det är det värt.

Svar på din fråga, om intolerans skulle vara olagligt, så bör man förbjuda alla religioner, vilket jag för övrigt inte skulle ha något emot.
  • Queenie70
    t k 85 skrev 2014-02-03 08:21:54 följande:

Ett barn som tvingas födas till nån som verkligen inte vill ha det. Ett barn vars huvudsakliga syfte är att födas som straff till en "oansvarig" vuxen.

Finns det fler "brott" där straffet skall vara att vårda och fostra ett barn? Lite mindre allvarliga brott, kanske det räcker med att de tvingas ta hand om en hund för?
  • Queenie70
    Jennie med ie skrev 2014-02-03 08:41:45 följande:
    Haltande liknelse då samlaget (undantaget övergrepp) VAR meningen. Dock inte konsekvensen...

- - -

Jag har svårt att få ihop en stark och kraftig åsikt mot abort av etiska skäl med att ändå okeja ett visst antal eller vid viss ålder t eftersom aborten i sig är samma ingrepp och får samma konsekvens för fostret/barnet. Ofta lär det snarare handla om sexualmoral t ex.
    Ja det där är oerhört märkligt. Abort är lika med mord, fostret har ett människovärde redan från befruktningen, men det är ok att mörda bebisen om man blivit våldtagen, eller max en eller två gånger .....Men mördar man en tredje eller en andra bebis, DÅ är man en hemsk människa.

Gäller det 15 åringar också, kan man ju då fråga sig? Det är ok och mänskligt felande att mörda en eller ett par 15 åringar, men när man kommer upp i fler, ja då jävlar...

Ologiskt så det förslår.
Svar på tråden Kan en abort jämställas med ett mord?