• Anonym (Fråga)

Kan en abort jämställas med ett mord?

Jag är nyfiken på vad Familjelivs medlemmar anser i denna fråga med tanke på det stora mostståndet mot samvetsfrihet för barnmorskor. Jag misstänker att de flesta kommer att rösta nej.

Själv är jag för en fri aborträtt men anser att varje abort är ett mord på en människa eftersom man dödar ett mänskligt liv med en unik DNA-kod, vilket borde vara själva definitionen av ett mord.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan en abort jämställas med ett mord?
  • micromat
    jonatanm28 skrev 2014-10-18 15:07:53 följande:

Bara en fundering. 

Har en känsla av att det är alldeles för lätt att göra abort att det till och med sägs att det använts som preventivmedel. De som gör det kan ha gjort det t.o.m. flera gånger. 

Har inte kollat exakt statistiken men har nånstans i bakhuvudet att det är tusentals aborter i landet. 

Hur skulle statistiken se ut om abort skulle kriminaliseras och jämställas med mord? 

Eventuellt enbart möjligt för våldtäkts graviditet. 

Jag tror att statistiken skulle sjunka direkt och att ansvar kring preventiv medel från båda dera könen skulle öka, att det där slarvet skulle skippas och kvinnans hälsa skulle vara bättre. (iochmed risker vid abort). 

Visst skulle statistiken sjunka. Däremot skulle olagliga aborter öka markant och så även kvinnor som dör efter försök med rostiga galgar och allt möjligt skit. Men det tänker man inte på! Det är bara rosa flufffluff hos dessa som vill förbjuda aborter.

Vad spelar det för roll om man gör flera aborter? Abortert kan inte heller användas som preventivmedel då preventivmedel förhindrar att en graviditet sker. En abort avslutar den.

Och vadå för lätt att göra abort?
  • Anonym (Viennes6)

Abort borde vara tillåtet fram till och med vecka 46 men inte efter det, då skulle det nästan räknas som mord.

• Anonym (anonym)

De som gör bort efter abort istället för att försöka skydda sig är med stor sannolikhet inte föräldramaterial och om de födde barnen få dessa omhändertagna.

• Anonym (felicia)

Alltså... det är ju vad det är.

• Anonym (S/S)
    Anonym (Viennes6) skrev 2017-12-04 19:24:06 följande:

Abort borde vara tillåtet fram till och med vecka 46 men inte efter det, då skulle det nästan räknas som mord.

Efter vecka 21så kan barnet överleva utanför mammas kropp?
  • Anonym (P)

Nej, jag anser absolut inte att abort är mord. Då kan man ju lika gärna anse att om man får missfall pga olika val man gör, typ dricker för mycket kaffe under graviditeten, käkar opastöriserad ost eller om ens läkare inte håller koll på den gravides TSH fostret dör är mord? Struntprat. Då kan man fan fälla varenda läkare och varenda gravid för mord.

• Anonym (felicia)

Abort är avslutande av liv, alltså mord. Att skylla på att barnet inte kan överleva utanför mammans kropp är lite som att tro att man kan kasta in en person i en vattentank och vänta sig att denne ska överleva trots att denne inte befinner sig i sitt rätta element.

Ingen någonsin har sagt "vi är gravida och väntar en cellklump". Det är så sorgligt att barnets människovärde och liv hänger på om barnet är önskat. Är barnet önskat är det en människa, om inte är det en cellklump. Tänk er själva vilket ramaskri det hade blivit om man exempelvis sa att en förståndshandikappad människa inte var lika mycket människa som en "normalstörd". "Så kan man väl inte definiera människovärde", hade det låtit. Tänk om man hade ansett att en skyddslös individ som ingen ville ha inte var en människa. "Vi måste stå på de svagas sida" brukar det ju heta i godhetens Sverige.

En människa är en människa.

• DanneD

Abort borde fan vara möjligt upp till typ 9 års ålder.

Nej, skämt å sido.

Blir man gravid och inte vill ha barnet ska man fan göra abort. Varför föda ett barn du ändå inte vill ha? EXAKT vad blir bättre av det?

Och allt snack om gud och att det är fel enligt tron är ju bara skitsnack. Vill man inte ha barnet kan man väl fan knulla med kondom. Det får man lära sig i grundskolan.

Och förresten, ni som tror på gud.

Hon är en svart homosexuell kvinna. Nu slipper ni läsa bibeln.

En man med bra skägg och tatueringar. Kvinnor och rumpor är det bästa jag vet. Skicka PM så kan vi snacka om vad som helst.
Svar på tråden Kan en abort jämställas med ett mord?