• Anonym (Fråga)

Kan en abort jämställas med ett mord?

Jag är nyfiken på vad Familjelivs medlemmar anser i denna fråga med tanke på det stora mostståndet mot samvetsfrihet för barnmorskor. Jag misstänker att de flesta kommer att rösta nej.

Själv är jag för en fri aborträtt men anser att varje abort är ett mord på en människa eftersom man dödar ett mänskligt liv med en unik DNA-kod, vilket borde vara själva definitionen av ett mord.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan en abort jämställas med ett mord?
  • Selfish Geene

Tk85: hur nära varandra måste en spermie och ett ägg vara för att vara skyddsvärt?

Alla "byggstenar" finns där även när en kondom utgör ett hinder från fortsatt utveckling.

Och hur är det med ägg som befruktats in vitro? Är de skyddsvärda? Alla "byggstenar" finns där också

• KristenTjej84

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5765807&playaudio=4835202

lyssna på den här låten: vi ses i himmelen! det är inte alltid en enkel sak att gå igenom en abort.
    Det finns många många kvinnor som gjort abort och känt igen sig i den här sången. De finns också!

• Mamma0911
    lundalina skrev 2014-02-02 14:56:01 följande:
    Om man använder kondom hindrar man ju också en människa från att bli till...
    Så du tycker man ska använda komdom med sin kille fast man har p-medel? Så finns det dom som inte kan använda kondom för dom är alergisk mot latex, då får dom inte ha sex alls då med sin partner
  • Selfish Geene
    KristenTjej84 skrev 2014-02-05 12:29:45 följande:
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx... lyssna på den här låten: vi ses i himmelen! det är inte alltid en enkel sak att gå igenom en abort. Det finns många många kvinnor som gjort abort och känt igen sig i den här sången. De finns också!

Är himlen full av aborterade slemmiga cellklumpar? Kommer jag behöva hänga med mina 12 missfall i himlen??? finns det någon möjlighet att adoptera bort dom till någon abortmotståndare så jag får umgås med människorna som har betytt något för mig istället?
  • KristenTjej84
    Selfish Geene skrev 2014-02-07 19:57:54 följande:

Är himlen full av aborterade slemmiga cellklumpar? Kommer jag behöva hänga med mina 12 missfall i himlen??? finns det någon möjlighet att adoptera bort dom till någon abortmotståndare så jag får umgås med människorna som har betytt något för mig istället?
    Nej de är människor, med fina vackra kroppar i himmelen, med drag av dig och din käresta.
    Du kommer vilja att hänga med dina 12 barn som du förlorat i himmelen, eftersom de är så fina och unika.
    Varför skulle dina barn inte betyda något för dig? tror du kommer ångra dig när du väl kommer dit.
    Nu förstår jag delvis varifrån din ilska och aggression kommer ifrån som jag ser av allt så ofta på FL.
    Hoppas du inte exploderar av ilska när jag säger till dig att jag känner med dig.
    Skickar dig en varm fredagskram<3
  • Anonym (sanningen)
    KristenTjej84 skrev 2014-02-07 22:37:20 följande:
    Nej de är människor, med fina vackra kroppar i himmelen, med drag av dig och din käresta.

Du kommer vilja att hänga med dina 12 barn som du förlorat i himmelen, eftersom de är så fina och unika.

Varför skulle dina barn inte betyda något för dig? tror du kommer ångra dig när du väl kommer dit.

Nu förstår jag delvis varifrån din ilska och aggression kommer ifrån som jag ser av allt så ofta på FL.

Hoppas du inte exploderar av ilska när jag säger till dig att jag känner med dig.

Skickar dig en varm fredagskram

Kommer de flugor o getingar man slagit ihjäl också till himmelen? Undrar om de har lust att 'hänga' med mig?
  • yodi
    Ernst Hugo skrev 2014-02-03 08:27:25 följande:
    Även om man försöker hålla sig neutral så är det provocerande att läsa hur abortmotståndare jämställer foster med barn. Hur kvinnor i nådens år 2014 fortfarande skall skuldbeläggas för rätten att bestämma över sin egen kropp. Min fråga: Är abortmotståndare i sin intolerans verkligen lagliga i sina fördömanden?
    alla känner vi olika. jag är ingen abort motståndare och dömer ingen som väljer att göra abort.

men för mig personligen dom gånger jag har blivit gravid så har det ( för mig) inte varit ett foster utan ett litet barn i min mage.
  • micromat
    t k 85 skrev 2014-02-01 18:34:43 följande:
    Nej, annan motivering (motivera nedan)Klart det inte är mord, fast jag har ett men.Du som människa har ett ansvar mot dig själv och framtida generationer att inte sätta dig själv i en sådan sits att du orsakar en oönskad graviditet. Om så ändå är fallet, "missade p-piller" "Men gumman, det är skönare utan gummi" osv osv, får man stå sitt kasta och göra allt för att få detta liv att få det så bra det bara går.Två gånger tycker jag det är ok med abort, Våldtäkt, eller om graviditeten hotar mammans liv på något sätt. Alla andra ursäkter är bara fåniga. Att komma dragandes med, "det var en olycka, kondomen sprack" säger jag bara, bö jävla hö. Då var det väl universums sätt att säga, "Du ska ha barn damn you"Å nu kommer säkert någon böla fram, det är kvinnans kropp, hennes val. Okej, Så bara för att man har monopol på en funktion så har man 100% rätt i allt som berör den frågan? Om någon på allvar tycker det så blir jag rädd, och om ni tycker det, tänk över konsekvenserna på detta jävligt noga. Vi män hade monopol på rösträtt ganska länge.

Jaha, men då är det väl kanske universums sätt att säga, du ska bli våldtagen, du ska bli misshandlad... Seriöst?

Alla vet att kondomer kan spricka, att preventivmedel inte är 100% säkra..
  • PGA

Givetvis kan det likställas med mord. Sverige ligger efter övriga världen i synen på abort i och med att vi inte anpassat lagar och regler kring abort baserat på modern forskning utan vi sitter fortfarande med en lag från 70-talet. Detta trots att vi nu vet att foster redan tidigt är mångt mer utvecklade än vi tidigare trott.

• micromat

Abort är inte mord!! Det borde inte heller få finnas en begränsning för hur många aborter man får göra.. Tänk om abortmotståndare kunde skita i andra människors val.. Ni abortmotståndare får gärna skaffa 35 barn om ni så vill, ni borde ju inte använda er av preventivmedel heller.. Det kan ju hindra en människa från att födas...

Svar på tråden Kan en abort jämställas med ett mord?