• Anonym (Fråga)

Kan en abort jämställas med ett mord?

Jag är nyfiken på vad Familjelivs medlemmar anser i denna fråga med tanke på det stora mostståndet mot samvetsfrihet för barnmorskor. Jag misstänker att de flesta kommer att rösta nej.

Själv är jag för en fri aborträtt men anser att varje abort är ett mord på en människa eftersom man dödar ett mänskligt liv med en unik DNA-kod, vilket borde vara själva definitionen av ett mord.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan en abort jämställas med ett mord?
  • jonatanm28

Lite tankar... 
    Värför känner vissa skuld vid abort och vissa inte? 
    varför är det lagligt att göra abort vecka 24 och inte 25? 

• SnelHezt

Ja helt klart, precis som majoriteten tycker!

• MxMeNow

För ett par år sedan hade jag lätt svarat ja, abort är mord, men nu inser jag att det inte är så enkelt. Jag personligen är emot abort, men jag är inte emot att andra gör abort. På vissa villkor dock. Så mina åsikter i ämnet är en stor grumlig zon där svart och vitt inte finns.

• MxMeNow
    jonatanm28 skrev 2014-10-13 22:39:13 följande:

Lite tankar... 

Värför känner vissa skuld vid abort och vissa inte? 

varför är det lagligt att göra abort vecka 24 och inte 25? 

I Sverige är det inte lagligt i v.24
  • Anonym (...)
    SnelHezt skrev 2014-10-13 22:40:44 följande:
    Ja helt klart, precis som majoriteten tycker!
    Fast majoriteten tycker inte så, det är en bugg i FL's system. Gå in på andra omröstningstrådar och kolla.
    T ex 600 röster i en tråd som bara lästs några gånger säger ganska mycket 
  • SnelHezt
    Anonym (...) skrev 2014-10-13 22:59:24 följande:
    Fast majoriteten tycker inte så, det är en bugg i FL's system. Gå in på andra omröstningstrådar och kolla.
    T ex 600 röster i en tråd som bara lästs några gånger säger ganska mycket 
    Nej det är så i den här tråden!
  • Zuzanne

Jag anser att abort är okej fram tills barnet är fött, oavsett om barnet föds vecka 25 eller vecka 40. Hur resonerar jag då? Jag anser att en lever först när en har fötts, innan dess så är en ett potentiellt liv men i och med första andetaget har en börjat leva. En kan således inte mörda någonting som inte ännu har börjat leva. Jag anser även att en aldrig skall behöva söka tillstånd för abort, inte ens efter vecka 18.

• jonatanm28

Barn vid vecka 40 och under är väldigt väldigt utvecklat. Hörsel, hjärtljud, kan skilja mellan mammas röst och mycket mera.

Barnet i sig har inte sett världen och att avsluta livet känns inte som ett förlust från barnets sida.
    Har barnet känslor och kan känna smärta vid abort? 

Har svårt att sätta finger vid den här frågan och intressant att alla tänker inte lika vid den här frågan. Många känner att det är mord och många inte. 

• Anonym (''')
    SnelHezt skrev 2014-10-13 23:07:28 följande:
    Nej det är så i den här tråden!
    I denna tråd tycker majoriteten att abort inte är samma som mord.
Svar på tråden Kan en abort jämställas med ett mord?